Håller just nu på med takbyte och funderar lite kring ventilationen av vind.

Tidigare konstruktion har varit ett eternittak som fanns reglat på det gamla plåttaket.
Under plåten var det spikat brädor på takstolarna, vinden är fylld med en hel del spån som är torrt så det får va som det är. Ner mot takfoten och i innerväggarna på övervåningen är det fyllt med spån så den ligger direkt under råsponten som kommer läggas där.

Det finns i dagsläget ingen som helst form av ventilation vad Jag kan se.
De brädor som låg tidigare och som legat i 60 år var inte märkbart skadade, något ruttna kring ränndalarna vid utskott var det som var.

Nu när man ska lägga råspont och papp undrar Jag om man ska ta upp ventiler i exempelvis gavlarna eller ska man låta det va som det är?

Läste lite på tidigare trådar men fann inget riktigt svar tyckte Jag.
 
humm..

Risken som jag ser det.. Nu för tiden så har vi högre innomhus fukt.. vilket i våra gammla hus förr eller senare på vinden.. Dock så hadde du ett gammalt tak och troligen ganska otät o det läckte ut fuktig luft här o där..

Så nu när du har bytt till ett tätt tak så kommer det inte ut..

Så tänkte jag o körde på med några Möggelstopp:ar.. Om det var smart eller ej vet jag inte 1 år har gått o jag märker ingen skillnad.. (hade heller ingen ventelation överhuvudtaget) så jag changsade hej villt.. kan man säga.. är ganska enkelt o sätta igen om jag skulle få problem. :)

Dock kan det vara dumt att smacka på för mycket ventelation.. då bjuder man ju in fukten istället..

Slut klämmen.. Bäst är det att kanske att inte göra något alls.. ;)
 
för mycket för lite eller inte alls då mao :)
Detta med ventilation finns det då många frågor och svar på har Jag märkt.

Mögelstoppers, vad är det?
 
Såg ju enkelt ut, kanske skulle smocka dit några sådana...

Å andra sidan vet man ju inte om det blir bättre heller så ska man chansa så är det mindre jobb utan ventilation.

Äh, singlar slant när det blir dags ;D ;D
 
Vår snickare rekomenderade dessa mögelstoppers på vårt tak. Vi har brutet tak och kommer då inte åt taket under vinkeln. Han sätter in två sådana i varje fack för att få in någon som helst ventilation. Tror inte det kan skada.

//Anders
 
Läste om nån här på forumet som satt in dessa mögelstoppers och därmed ventilerat in fuktig uteluft som lett till mögel.

Så att det inte kan skada stämmer inte helt om man ska lita på dennes erfarenhet.

Personligen har Jag ingen aning om vad som skulle passa bäst.
Känns ju dock lite tråkigt med att lägga ner jobb på att ta upp hål för ventialation om det senare visar sig att det skulle förvärra saken.
 
Hej

Låter lite oroväckande - jag själv hittade inget om detta, kommer någon ihåg var det var för problem med mögelstoppers?

"Fråga Experten" har svarat på en fråga här på forumet och skrivit att det aldrig kan bli för mycket ventilation. Vad ska man tro på när man har åsikter från bägge håll?
Kan det vara så att man skapar nya problem i ett gammalt hus när man sätter in ventiler. Eller räddar man huset från att brytas ner ytterligare?

Kan det vara så att installationen gjorts felaktig när man installerade mögelstoppers. Som jag förstod det är det viktigt att man sätter en nere och en uppe så man får någon slags "skorstenseffekt" så luften rör sig. Jag kan tänka mig att om man bara placerar en enda i utrymmet så kommer den fuktiga luften in och tas upp av sågspånet, det kan naturligtvis skapa problem.

//Anders
 
Jag har försökt läsa in mig på detta område men man blir mest snurrig i bollen.... Jag tror det är ungefär såhär:

Ett nytt hus som är mycket tätt, där ingen fuktig luft tar sig upp till vindsutrymmet mår bättre av att INTE ventileras överdrivet då detta leder till ökad fuktighet pga att uteluften är fuktigare än luften på vinden annars skulle vara. Detta bekräftas också av statens provningsanstalts tester, om jag förstod saken rätt så ledde detta också till att några hustillverkare minskade på isolermängden på vinden för att öka tempen några grader.

Ett äldre hus som inte är så tätt eller saknar diffussionstäta skikt uppåt mår antagligen bra av att få vinden ventilerad, detta sänker fuktkvoten på vinden till hälsosammare nivåer.

En sak jag själv har svårt att förstå är hur ekvationen går ihop med isolering som inte kräver plast i taket, tex ekofiber. Fukttransporten till vindsutrymmet blir ju knappast mindre bara för att man använder ekofiber? Det borde mao sitta plast i taket oavsett val av isolering.

 
Hej
Läste för några år sedan i tidningen Byggforsk (som inte finns längre) om försök som gjordes av dåvarande Statens Provningsanstalt. De testade olika typer av isolering med och utan plast, vid olika typer av byggdelar.

Resultatet (som jag är 90% säker på) var att Ekofiber utan plast i vägg fungerade bra, medan Ekofiber i vindsbjälklag/yttertak utan plast resulterade i mögel.

Men de kanske "utvecklat" sin produkt på nåt sätt sedan dess så att det inte blir mögel...? Ger de nån form av garanti?

mvh
 
pandy skrev:
Låter lite oroväckande - jag själv hittade inget om detta, kommer någon ihåg var det var för problem med mögelstoppers?

Swehjo skrev följande i en tidgare tråd

Kommer med min vanliga varning:
Jag hade (har...) en kallvind med dålig isolering mellan boyta och vind. När vi flyttade in hade råsponten vissa mögelpåslag och vi misstänkte att de små fönstrena på resp gavel inte var nog.  

Gödslade med produkten Mögelstopper, tre stycken i varje fack, en i nock och en i vardera takfot.  

Förutom att det blev svinkalt i huset så kom fuktig uteluft in och förvärrade situation högst påtagligt.  Läste därefter att det är olämpligt att lufta denna typ av vind. Länken finns någonstans här i forumt. Bara att söka   Hålen har jag nu pluggat underifrån och nu är det som det var förut: illa, men inte fullt så illa.... Vill du ha Mögelstoppers fås de gratis mot demontering från mitt tak  

Summasummarum: tänk dig för innan du öppnar upp på det sätt du tänkt!!



Enligt dennes erfarenhet så stämmer dessa även dåligt överens med det MathiasS skriver. Har också försökt läsa in mig på detta för att få bästa lösning på mitt tak men det är väldigt många åsikter om just detta.... ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.