Hej,

Nu börjar jag letar en kamin som gärna inte väger mer en 200 kg som kan värma hela entréplan. Tanken är vid eldningstillfälle tillför så mycket värme så att värmepump går bara för varmvatten. Vi har bra isolerad hus med nya fönstret med U värde på 0,7.

Så länge har jag tittat på dessa modeller men är inte helt säker

Keddy K1110

https://eldabutiken.se/produkter/keddy-k1110-svart/

Keddy k 700
https://eldabutiken.se/produkter/keddy-k700/

Contura 610 style

https://eldabutiken.se/produkter/contura-610-style/

Contura 35

https://eldabutiken.se/produkter/contura-35-hog/

Jag bifogar planlösning. Jag funderar på att installera den i den röda markerade område och vill gärna lite värme överskott till sovrummet. Eftersom jag har en rumsgivaretermostat precis i den rum kommer värmepump sluta producerat värme och vi kommer behöva så att den värme sprider sig för täcka värmebehov kanske med hjälp av fläkt.

Är det någon som ha erfarenhet av någon av dem kaminer som jag nämnde upp?

Tack i förhand!
 
  • Planritning av ett hus med markerat område för kamininstallation i vardagsrummet nära sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Enligt min uppfattning är den stora utmaningen att få till en rimlig värmespridning med den planlösningen.
Det blir nog helvetesvarmt i vardagsrummet om du skall kunna bibehålla temperaturen i de bortre rummen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag har en kamin ( den röda kvadrat) på 12 kwh och vi behöver inte elda i den så mycket för att ge värme. Den insats ligger i en öppenspis som begränsa mycket värme strålning från sida från kaminen . Den värmer hela den yta som är gul markerade och grön. Värme sprid sig snabbt med flera grader på en timme fram till trappan. I förråd tar lite mer tid eftersom de är en smalare dörren och börjar trappan då en del värmer stiga upp. Däremot jag behöver inte värma matkällare, tvättstuga och pannrum (värme sig själv) Jag har en mycket bredare dör i entréplan som underlätta värmeflod och mycket bra självdrag med ventilation med med friskluftventiler ( som sätter luft i rörelse). I entreplan skulle vara möjlig att sätta en fläkt för effektiv värmespridning. Jag tror att det blir mycket lättare än källare.

Det som jag klurar lite är att jag behöver en kamin som kan fungera optimal med låg effekt ( med lite ved ) men som också kan ge mer värme när det behövs och gärna med lagringsmöjlighet.
 
  • Ritning av husplan med kamin i rött, värmespridningsområden markerade i gult och grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har en Hwam 3420 på 7kW som värmer överplanet på 110kvm. Enormt bra värmespridning. Automatspjäll. Jag kan verkligen rekommendera denna modell. Inte billig men du får var du betalar för. Köp ingen billig kamin med dina behov utan lägg 20 tusen eller så och försök få en modell med fläktar och ett system för att sprida värmen. Automatspjäll kommer du inte att ångra. Hwam har även mot tillägg elektriskt styrda spjäll och fläktar för tilluften.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hej!

Tack för svaret och råd! Jag kommer få offert och jag ser var blir för slutpris!
 
Jag har en vermont casting kamin som jag tycker fungerar bra. De har katalysator så man kan bränna veden långsamt i dem.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Pellets är ju inte riktigt samma sak som ved, men betydligt lämpligare för ändamålet. Pelletskaminer har oftast inbyggd fläkt, och de kan brinna konstant, samt inte minst att de kan leverera små effekter.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har tittat närmare på kaminen och så länge Contura 610 style / 690 aug är den som kan våra en alternativ.
https://www.contura.se/kaminer/braskaminer/braskamin-contura-610-style/


Den väger endast 120 kg ( jag kommer sätta stenar som tillval ovanpå och på sidor så att total vikt hamna runt 200-250 kg) och i deras broschyr finns en grafik jämförelse med värmen mot den 620 T och skiljer endaste 1,5 timmar mellan dem. Sedan är en del massor tillbehör, verkningsgrad på 86%, mellan hög kapacitet upp till 150 kvm .

Kan detta stämma?

http://viewer.zmags.com/publication/6b409169#/6b409169/154

Ska kontakta Contura om dem kan tydliggöra testen.
 
Varför stoppa in kamin med allt vad detta innebär, ta hål i taket, skorsten, hämta ved, klyva ved, elda, aska och sota, samt att det blir jättevarmt sen kallt, samt att man ska sitta hemma och elda helst på heltid för det skall ge nåt..dyr investering som med antal avgivna kwh inte bär sig, inte ens om räknar in sk mysfaktorn, med allt jobb som det innebär, även om veden är gratis..
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför stoppa in kamin med allt vad detta innebär, ta hål i taket, skorsten, hämta ved, klyva ved, elda, aska och sota, samt att det blir jättevarmt sen kallt, samt att man ska sitta hemma och elda helst på heltid för det skall ge nåt..dyr investering som med antal avgivna kwh inte bär sig, inte ens om räknar in sk mysfaktorn, med allt jobb som det innebär, även om veden är gratis..
Har själv inte uppfattat att TS rådfrågat om för resp nackdelar med kamin men visst, säkert missat något så bra att du skriver av dig. :) bara mysfaktorn kan ju väga över alla ev kostnadsaspekter för en del personer
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mysfaktorn med pelletskamin är lika stor som med vedkamin när nu pelletskaminer också har glaslucka.. Fördelen med pellets är att den brinner jämnt och fint och klarar 8-9 timmar på en fyllning. Min är nu 14 år gammal (finns nog effektivare kaminer idag) så det fungerar bra med att lämna hemmet och ändå hålla varmt. Jag värmer hela huset 1,5 plan 108 kvm med liten kamin i vardagsrummet. Enda problemet är när jag är bortrest flera dagar under den kalla säsongen. Förbrukar 2 pallar pellets/år i uppvärmningskostnad. (Vatten går på el.)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför stoppa in kamin med allt vad detta innebär, ta hål i taket, skorsten, hämta ved, klyva ved, elda, aska och sota, samt att det blir jättevarmt sen kallt, samt att man ska sitta hemma och elda helst på heltid för det skall ge nåt..dyr investering som med antal avgivna kwh inte bär sig, inte ens om räknar in sk mysfaktorn, med allt jobb som det innebär, även om veden är gratis..
För det första, det du skriver gäller mest omoderna kaminer med taskig konstruktion. Sammasak med inrykning och dålig lukt. Moderna kaminer som jag skriver är en annan sak. Sotning behövs inte ofta med god förbränning. Min kamin behöver asktömning varannan dag när man kör på fullskaft, det blir helt enkelt inget kvar.

För det andra, kamin har man som backup när bergvärmen går sönder mitt i vintern och det är två månaders väntetid på reparation.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi har haft modern pelletskamin, dyrt till ingen nytta, mer jobb än att ha kor! Ändå är pellets lindrigt Motför ved, mycket jobb! Bergvärmepumpen har elpatron, och har Kompressorvärme så sparar jag hellre dessa 50’ till nåt betydligt roligare och mindre arbetskrävande.

Vi satt in Pelletskaminr vi byggde huset för 6år sedan, vart nästan en hel vinter, sen åkte skiten ut, med ett jättehål i väggen som följd.
 
Har fått en offert på 50 000 kr och 45 000 kr med olika kaminer. Jag måste funderar lite mer på det eftersom jag får även värmetillskott med 2 grader ( vid små eld) i hela entreplan från kamin i källare men det går naturligtvis inte lika snabbt att få värme i den längsta anden av huset.
 
Vad har du för uppvärmning i övrigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.