F
MathiasS MathiasS skrev:
Jag accepterar att det är lite sämre att ha dragkrok på bilen ur ett deformationszonsperspektiv, men jag har svårt att se att det skulle vara någon skillnad på fast eller lös krok. Detta baserat på att det rimligtvis är balken och inte kroken som utgör förstyvningen.
Det beror på vad det i sådana fall är som träffar kroken. Är det fronten på en annan bil så är det ungefär så då trycket blir så koncentrerat på kroken att den bara sjunker in i fronten på den påkörande. Är det nåt stöddigt, som den traktor som brakade in i röven på våran bil (eller det var väl bilen som brakade in om man skall vara sanningsenlig) så är det en annan sak. Kroken böjd och fästena till kroken helt demolerade. Borde ha nån bild på det kvar från nån gammal telefon.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag accepterar att det är lite sämre att ha dragkrok på bilen ur ett deformationszonsperspektiv, men jag har svårt att se att det skulle vara någon skillnad på fast eller lös krok. Detta baserat på att det rimligtvis är balken och inte kroken som utgör förstyvningen.
Jag hittar inte Folksams rapport nu, men jag läste den för några år sedan.
Om jag minns rätt, så var det det som gjorde att risken för whiplash ökade, att det blev 2 krockar i en.
Först när bakomvarande träffar kroken och sedan när den träffar stötfångaren.
 
Det blir det väl inte? Kroken sitter ju i bilen, det blir inte två krockar. Bilen blir ju aningen längre vilket ökar deformationszonen. Det är definitivt inte uppenbart att en fast är farligare. Är det någon som har en vettig källa så vill jag gärna se den. Tyskland har ju ett förbud, drt borde ju finnas någon grund för det. Men jag har inte sett någon vettig källa.
 
Antar att Peter menar att det blir en kollision när kroken träffar krockbalken i fronten på påkörande bil och sedan en tryckökning till när kroken böjts in till krockbalken och deformationen av bärande karossdelar påbörjas.

Jag tänker mig att det i första hand handlar om att deformationszonerna på bilen inte blir så effektiva som tillverkaren tänkt sig.
 
Här står lite.

http://www.nft.nu/sites/default/files/2002208.pdf

För egen del kan jag konstatera att i alla bilar jag kört har jag haft väldigt långt mellan nackskydd och skalle. Det gissar jag är mindre bra i detta avseende. Den A6a jag kör nu är första bilen där jag kan justera nackstöden på sådant vis att jag har stöd ett par centimeter bakom huvududet och utan att störas av dessa. Väldigt bra och antagligen en stor skillnad vid påkörning bakifrån.
 
Just nackstödets position är nog bland det viktigaste.

Den studien var i väldigt låg hastighet.
 
Redigerat:
hsd
Penningfrågan har inte kommit fram
En fast krok är billigare än en löstagbar
 
Brukar förhandla till acceptabelt pris vid bilköp att den ska ha dragkrok. Har gjort det med både förmånsbil och privatägd.
 
hsd hsd skrev:
Penningfrågan har inte kommit fram
En fast krok är billigare än en löstagbar
Beror på när man skall köpa. Nya BMW går inte att beställa med fast (misstänker att det är så med fler märken). Infällbart kostar ca 12 från fabrik och ett fast med programmering och montering tror jag är svårt att få under 12.
 
R Robert-san01 skrev:
Beror på när man skall köpa. Nya BMW går inte att beställa med fast (misstänker att det är så med fler märken). Infällbart kostar ca 12 från fabrik och ett fast med programmering och montering tror jag är svårt att få under 12.
Listpris misstänker jag från fabrik?
 
A AndersS skrev:
Listpris misstänker jag från fabrik?
Ja, 12 är listpris för krok till 5-serie från fabrik. Eftermonterad original ligger på ca 25.
 
Jag har en Volkswagen Golf. Till den bilen så kostade tillvalet backkamera två tusen och tillvalet dragpaket vilket innebär backkamera och manuellt infällbar dragkrok sex tusen. Jag tvivlar på att du ens kan få tag i materialet för en fast dragkrok för under sex tusen.

Men det är en helt annan sak ifall du ska montera dragkrok på en bil som inte har det från fabrik. Jag tror att jag sett en manuellt infällbar dragkrok på skroten för ungefär 15 tusen, så då är en fast eller en avtagbar krok både billigare och mycket enklare att montera.
 
M MagHam skrev:
Alltså, med risk för att bli tjatig, det måste garanterat stå i tillverkarens typintyg att kroken får modifieras med fastsvetsning.
Annars har det, i alla fall tidigare, varit så att man inte får göra någonting alls med den utan att den ska vara i originalutförande.
Eller är det nya snälla regler som jag missat?
För mig var det en 745:a och de sa på besiktningen att det gick bra att svetsa fast den men sen måste den genomgå ny regbesiktning. Det var typ 2003.
 
D Daniel 109 skrev:
Du kan få en krok med elsats under 2kkr till en golf generation 5.

[länk]
Till Donald-Ducks får du nog lägga till 13-pol och modellanpassad elsats. Delar för 4000kr och då sitter de inte på bilen. 6000kr för dragpaketet är korkat att inte ta. Har svårt att se att du kan få det monterat och programmerat för 2000kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.