Elproffset Bo Siltberg går igenom hur du kontrollerar skicket på elen i den där takkronan du fyndade på loppis och hur du sedan kan renovera den så att den lyser igen.

Du kan läsa artikeln här: Renovera gammal ljuskrona elektriskt
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
En välskriven och lärorik artikel. Jag gillar de små avvikelserna med tester av gammal kabel som ger det hela en liten knorr.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Gillade också testet av gamla kabeln! Tack för lite nörderi. :) (även för mig som är oinsatt men dock lite smånördig)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Känner igen de hoptvinnade kablarna, lödningen och isoleringstapen från en armatur som jag fixade till.
Hållbara grejor fast de kanske har 50-70 år på nacken.
Slitaget lär uppstå där kabeln kan röra sig fritt, ex vid utloppet från mittröret och vid anslutning till lampkontakten.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bra artikel!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L
Mycket intressant och faktaspäckad artikel!

En fråga:
"Gamla lampor kan även ha en tryckströmbrytare av denna typ. Den blir ju väldigt svår att använda i en dubbelisolerad armatur med hölje i metall, så den behöver tas bort och ersättas med en annan slags strömbrytare."

Varför så?

Jag har sett tryckströmbrytare av detta slag monteras i en slags kopp av mjuk plast på metall-lampans insida- det bör väl vara ok?

Ett lager eltejp bör väl annars också räknas som godkänd isolering?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hemmakatten
Vilken underbar artikel! Till och med jag som är elanalfabet förstod en hel del.

Tack Bo! För att du tar dig tid att upplysa oss alla!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A
Fantastisk artikel, det jag lärde mig var nog att köpa nya lampor, men jag antar att tankesättet blir samma om man bestämmer sig för att göra en Ernst-lampa.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Ummm... blir säkert slaktad när jag tycker du lägger ner en massa onödigt jobb på att uppdatera lampan till att matcha dagens 230 V standard/krav, när man kan använda sig utav 12V LED teknik i stället.
För att bevara vad man kan kalla historiska el installationer som de en gång gjordes, har jag flera gånger efter att först ha mätt upp och kontrollerat installationen, spänningssatt såväl enstaka lampor, som hela belysningsanläggningar med 12V från en överstörmsskyddad omformare. Som oftast har jag använt gamla glödlampor jag bygd om till 12V LED lampor - något som faktisk går ganska så snabbt och inte kräver stort mera än en lödkolv och lite fingerfärdighet.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Jag har sett tryckströmbrytare av detta slag monteras i en slags kopp av mjuk plast på metall-lampans insida- det bör väl vara ok?
Det låter som att det skulle kunna vara ok om det är vad som behövs för att göra strömbrytaren sig dubbelisolerad mot personer och lampans hölje. Kvarstår att se till att ledarna vid anslutning också hålls på behörigt avstånd på lampans hölje.
L Lärospånet skrev:
Ett lager eltejp bör väl annars också räknas som godkänd isolering?
Ejtejp går bra om man köper tejp av god kvalite i en fackhandel. Den plasttejp som finns i dagligvaruhandlen kan jag inte rekommendera trots att det står "eltejp" på förpackningen.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Glad jag blir att Bo ändå nämner lödning flera ggr.
OM man har en lödpenna, och OM man kan hantera den rätt, så är det en mycket bra elektrisk förbindelseform som tar liten plats.
PS en sladdände som ska i ett skruvförband får aldrig förtennas dock.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
1940-1953 användes i stort sett bara nickel i elektriska kablar pga kopparbrist. På 50-talet försvann tygkablarna till förmån för moderna pvckablar. Så lampan är sannolikt från tidsperioden efter kriget. Den kan också vara ombyggd tidigare från 110V till 220V genom kabel och sockelbyten men det är inte troligt med tanke på designen och stilen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L
C c_olsson skrev:
1940-1953 användes i stort sett bara nickel i elektriska kablar pga kopparbrist. På 50-talet försvann tygkablarna till förmån för moderna pvckablar. Så lampan är sannolikt från tidsperioden efter kriget. Den kan också vara ombyggd tidigare från 110V till 220V genom kabel och sockelbyten men det är inte troligt med tanke på designen och stilen.
Stilen är typiskt 1930-tal.
 
L
M MagHam skrev:
Glad jag blir att Bo ändå nämner lödning flera ggr.
OM man har en lödpenna, och OM man kan hantera den rätt, så är det en mycket bra elektrisk förbindelseform som tar liten plats.
PS en sladdände som ska i ett skruvförband får aldrig förtennas dock.
Vad beror detta på? (sista meningen)
 
L Lärospånet skrev:
Vad beror detta på? (sista meningen)
Att tennet är plastiskt, d v s eftergivet och tappar spänsten mot skruven efter en tid.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.