Håller på med en tvättstuga (240 takhöjd) där jag tänkte sätta några Ikea Metod högskåp.

Tanken var att i bredd ha 2st 60x60x220cm följt av 1st 60x37x220cm (grundare pga. nära en dörröppning) men det grundare skåpet finns endast i 200cm.

Några tips på lösningar? Tack :)
 
Sätt flera skåp på varandra, har för mig att överskåpen finns i 40,60,80 o 100. Så du skulle kunna sätta 60+80+80
 
  • Gilla
ArtonVolt
  • Laddar…
Inga problem att kapa IKEA-stommar på höjden. Har du en sänksåg så blir det väldigt bra. Med en cirkelsåg, något rakt typ ett vattenpass och två skruvtvingar så går det också att få ett helt ok resultat.

Ta sedan den avkapade biten och fäst den med skruvtvingar på återstoden av garderoben och använd den kapade biten som borrmall för att kopiera över hålen för att fästa överdelen till sitt nya läge. För att inte borra för djupt, använd någon form av borrstopp. I sin enklaste form, sätt lite tejp runt borren där du ska stanna.
 
  • Gilla
ArtonVolt och 1 till
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Sätt flera skåp på varandra, har för mig att överskåpen finns i 40,60,80 o 100. Så du skulle kunna sätta 60+80+80
Det här funkar bra på Metod. Även om du sätter olika skåp som det här förslaget så passar ändå en hel 220-dörr.
 
  • Gilla
ArtonVolt
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Sätt flera skåp på varandra, har för mig att överskåpen finns i 40,60,80 o 100. Så du skulle kunna sätta 60+80+80
Smart - grymt tips! Det kollar jag upp direkt.
 
PNO PNO skrev:
Inga problem att kapa IKEA-stommar på höjden. Har du en sänksåg så blir det väldigt bra. Med en cirkelsåg, något rakt typ ett vattenpass och två skruvtvingar så går det också att få ett helt ok resultat.

Ta sedan den avkapade biten och fäst den med skruvtvingar på återstoden av garderoben och använd den kapade biten som borrmall för att kopiera över hålen för att fästa överdelen till sitt nya läge. För att inte borra för djupt, använd någon form av borrstopp. I sin enklaste form, sätt lite tejp runt borren där du ska stanna.
Sänksåg finns och det verkar finnas ett Metod 80x37 i 240. Så då kunde man ju kapa det 20cm på höjden. Då får jag ge upp 60+60+60 men det spelar mindre roll i det här fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.