Tavlan är en olja på duk målad av C J Granberg 1907. Arbetet tog två månader och för besväret fick han 700:-, vilket var en normal arbetares årslön på den tiden.
Granberg försörjde sig annars som skutmålare och blev på grund av det särskilt duktig på att återge vattenytor, vilket syns i tavlan.
Oljemålning på duk av C J Granberg från 1907 som visar en biblisk scen med figurer vid vatten och båtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med sina ~7x3 meter kan den pryda vilket vardagsrum som helst...
 
  • Gilla
  • Wow
Johan Fraxinus och 37 till
  • Laddar…
7x3m är perfekt att måla vit till projektorn ;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Älska
  • Ledsen
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tavlan är en olja på duk målad av C J Granberg 1907. Arbetet tog två månader och för besväret fick han 700:-, vilket var en normal arbetares årslön på den tiden.
Granberg försörjde sig annars som skutmålare och blev på grund av det särskilt duktig på att återge vattenytor, vilket syns i tavlan.
[bild]

Med sina ~7x3 meter kan den pryda vilket vardagsrum som helst...
wow, vilken målning. Enbart tavlan borde vara värd X antal kronor. Fått den värderad?
 
Marknaden för tavlor i den dimensionen är nog begränsad.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T
Wow, vilket häftigt projekt! Det här kommer jag att följa noggrannt, så lova att du postar mycket bilder :)
Stort lycka till!
 
Fadai
Tror många drömmer om att bo i en ombyggd kyrkolokal, takhöjden o dimensionerna är ju verkligen allt annat än småhus-aktiga. Ser fram emot att följa detta.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Så, när alla grova planer är klara och godkända så kan man börja planera själva arbetet lite mer i detalj. Det första som måste fixas är grunden - Både krypgrunden och själva muren. Grundproblemet (?) med muren är att man inte har lett bort vattnet från taket så den har blivit underminerad och rasat/sjunkit bitvis. Delar av väggen hänger mer eller mindre i luften…

Här har man insett problemet och kompletterat takavvattningen med en lång (!) ränna…

Äldre husgrund med synliga skador, rostig lucka och en ny takavvattning installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här ser det lite bättre ut, men vid en noggrannare undersökning visade det sig att väggen och grunden inte har kontakt med varandra de närmsta ~1,5 meterna runt hörnet. Jag måste ändå säga att man byggde stabilt förr i tiden eftersom timmerstommen inte har satt sig nämnvärt, utan hänger kvar i luften.
Grundmuren med synliga skador och en ny tillagd avrinningsränna för takvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Särskilt rakt är det inte heller…

Husgrund med skadad murreparation och ränna, tecken på avsaknad av vattenavrinning och isoleringsfrågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Även krypgrunden behöver lite översyn. Framför allt är det lite litet avstånd mellan marken och bjälklaget på vissa ställen.

Mörk krypgrund med isoleringsmaterial och synliga värmerör från gammal installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En intressant detalj här är att när man drog in vattenburen värme på 30-talet så la man värmerören i krypgrunden. Dock har man inte lyft på golven, utan någon har fått krypa ner och skotta sig fram så att det har blivit ett litet dike där rören sen har lagts…





När vi ändå river upp alla golv och gräver och murar en massa så tänkte jag passa på att konvertera till varmgrund. I praktiken innebär det att jag lägger 200mm Ignucell-skivor på marken. Det är ungefär samma produkt som Isodrän, Pordrän och liknande, men med ett vattenbaserat lim istället för bitumen som kan avge otrevliga gaser. Normalt sett spelar det kanske inte så stor roll eftersom man brukar gräva ner skivorna, men här hamnar dom uppepå marken direkt under golvet så mindre emissioner är önskvärt. På insidan grundmuren blir det vanlig cellplast.

Mycket isolering blir det…
Staplar av Ignucell-isoleringsskivor i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 18 till
  • Laddar…
Så spännande det ska bli att följa detta! Önskar man hade ekonomi, vågade chansa och gjorde något liknande! Men tillsvidare får jag leva ut min dröm genom din tråd!
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
wow, vilken målning. Enbart tavlan borde vara värd X antal kronor. Fått den värderad?
Nej, det har inte blivit av. Vi funderade på att kontakta Antikrundan för nåt år sen när dom var i krokarna, men eftersom det såg ut som en byggarbetsplats runtomkring så blev det inte så.
Dock har vi ju inga planer på att sälja den och den är ju, som sagt var, ganska svårsåld beroende på storleken. Visst hade det kanske varit bra kanske med ett försäkringsvärde, men då får man väl bara högre premie... Brinner den upp så går den ju ändå inte att ersätta.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
När det är sora ytor vinner man inte just någit på att isolera hela ytan. Men å andra sidan borde det bli torrare om marken hålls kall.
Men du kommer att få en kallare grund och syll. Vilket kan öka känsligheten för fukt i syllen.
 
När jag isolerade en betydligt mindre krypgrund började jag med åldersbeständig plast i botten och gjorde medvetet sämre isolering längs kanterna för att släppa ut lite värme och minska risken för tjälrörelser i anslutning till grundmuren. I stället för cellplast använde jag där lecakulor, möjligen vattnat med cementvälling, jag minns inte längre. Leca med cementvälling är för övrigt utmärkt att platsgjuta något som påminner om lecablock. Bra för att fixera avloppsrör och liknande.
 
  • Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
Det låter inte så bra. Man vill ju inte ha ett tätskikt på kalla sidan om isoleringen
 
Jag måste ha uttryckt mig illa eller obegripligt. I botten, dvs på marken ligger det plast med små hål stuckna här och där. Syftet med denna är att bromsa avdunstningen från marken. Perforeringarna är till för att eventuellt kondenserat vatten inte skall ligga kvar ovanpå plasten. Ovanför denna ligger cellplast. Den sänker temperaturen på marken, vilket ytterligare minskar avdunstningen. I volymen ovanför cellplasten kommer det att bli relativt varmt och relativt torrt. Marken under plasten kan vara hur fuktig och kall den vill. Det finns inget som kan skadas där. @Daniel 109, det vore intressant med en fysikalisk förklaring till att du tycker att lösningen är dålig, men jag är inte säker på om TS tycker att det är OK att kontaminera hans/hennes projekttråd.
 
Det kan bli kondens mellan plast och isolering.
 
Den gängse metoden för varmgrund är plast på marken, sen isolering. Jag tror inte det ökar fuktbelastningen jämfört med att låta markfukten avdunsta.
Det blir ingen isolering i golvet och muren verkar ha klarat sig från tjälskjutningar de senaste 30 åren då huset har varit kallställt så isoleringen av muren borde inte påverka negativt.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.