jag vill gärna höra hur det slutar sen.
 
J Janne Nilsson skrev:
Så hur agerade du när du inte fick några tidrapporter?

Respondera gärna på de andra frågorna. För de övriga trådmedlemmarnas skull!
Övriga "trådmedlemmar" inser förhoppningsvis hur off topic dina frågeställningar är mot trådstarten.
 
  • Gilla
Janne Nilsson
  • Laddar…
B Buling skrev:
Övriga "trådmedlemmar" inser förhoppningsvis hur off topic dina frågeställningar är mot trådstarten.
Oki
Om TS frågar: Vilka chanser har jag juridiskt?
Så är det frågan om huruvida ett Case ger TS ett positivt Juridiskt utslag.

För mig är förståelse för Projektets förutsättningar/genomförande avgörande för att med någon tyngd kunna respondera i frågan.
Ledsen om det för dig är OT.
Vi kanske bara helt enkelt ser på frågan helt olika.
Sånt händer ju i de bästa av relationer..
Tex, utförare och beställare
 
J Janne Nilsson skrev:
Oki
Om TS frågar: Vilka chanser har jag juridiskt?
Så är det frågan om huruvida ett Case ger TS ett positivt Juridiskt utslag.

För mig är förståelse för Projektets förutsättningar/genomförande avgörande för att med någon tyngd kunna respondera i frågan.
Ledsen om det för dig är OT.
Vi kanske bara helt enkelt ser på frågan helt olika.
Sånt händer ju i de bästa av relationer..
Tex, utförare och beställare
TS har gett information om de relevanta delarna kring fastpris vs rörligt pris på samma jobb.
Jag måste ha missat den juridiska relevansen av inlägg #147 där du ifrågasätter TSs kompetens i arbetslivet,.
Dina frågor i #60 är till stor del besvarade.
Läget blir inte juridiskt tydligare av att du fortsätter ställa frågor som redan är besvarade.
 
B Buling skrev:
TS har gett information om de relevanta delarna kring fastpris vs rörligt pris på samma jobb.
Jag måste ha missat den juridiska relevansen av inlägg #147 där du ifrågasätter TSs kompetens i arbetslivet,.
Dina frågor i #60 är till stor del besvarade.
Läget blir inte juridiskt tydligare av att du fortsätter ställa frågor som redan är besvarade.
Om de beskrivna kompetenserna är de filter som ger avgörande förståelse för grundfrågan:
Om huruvida TS har en möjlig juridisk framgång.
Och jag anser, i motsats till många andra, att de är direkt avgörande för grundfrågan.
Är det inte då rimligt att jag adresserar det?

Hur skall TS annars kunna ha gagn av mitt inlägg?

Jo, jag tror tex att tidsrapporteringsomständigheterna är avgörande för TS juridiska framgång.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Klart du är ju partisk. Däremot förstår jag inte varför entreprenören inte vill släppa på tidsrapporter. För det tycker jag är en självklarhet vid löpande.
Du kan se på TS attityd i diskussionen här på varför de inte vill släppa. De vet att allt de släpper kommer han att förvränga och använda mot dem.

Han tyckte den fasta offerten var för dyr. och sen när det blev mer arbete än väntat med det röröiga så ångrar han sitt dåliga val.
När ingen håller med honom om att han borde få rätt blir han aggressiv.
 
  • Gilla
  • Arg
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte uppfattat TS som aggresiv. Inte heller att ingen håller med.
 
  • Gilla
Xilona och 6 till
  • Laddar…
Dags för att låsa tråden ..
 
Claes Sörmland
Appendix Appendix skrev:
Du kan se på TS attityd i diskussionen här på varför de inte vill släppa [tidsrapporten]. De vet att allt de släpper kommer han att förvränga och använda mot dem.
Återigen, firman ska enligt konsumenttjänstlagen detaljerat redovisa exakt vilka arbetsmoment som har gjorts av vem på vilken tid. De har hela bevisbördan. De har åtagit sig ett jobb för konsument utan avtal om priset. Nu får de stå sitt kast och följa lagen och redovisa sin detaljerade tidsdokumentation så att det går att fastställa vad som är ett skäligt pris. TS ska betala vad som är skäligt antal timmar eftersom det inte fanns ett avtal om priset utan endast en angiven beräkningsgrund (timpriset).

TS attityd är irrelevant för tråden som handlar om det juridiska.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Återigen, firman ska enligt konsumenttjänstlagen detaljerat redovisa exakt vilka arbetsmoment som har gjorts av vem på vilken tid. De har hela bevisbördan. De har åtagit sig ett jobb för konsument utan avtal om priset. Nu får de stå sitt kast och följa lagen och redovisa sin detaljerade tidsdokumentation så att det går att fastställa vad som är ett skäligt pris. TS ska betala vad som är skäligt antal timmar eftersom det inte fanns ett avtal om priset utan endast en angiven beräkningsgrund (timpriset).

TS attityd är irrelevant för tråden som handlar om det juridiska.
Visst kan man alltig hänvisa till det juridiska oavsett attityden. Men jag lovar att i de flesta fall löser sig konflikter eller oenigheter mycket bättre om man har en trevlig attityd istället för är otrevlig.

Som så många andra redan skrivit så är det uppenbart att TS vill att hans fastpris ska gälla och inte timpriset.
Och när han driver det hela med en attityd som känns rätt dryg och otrevlig så förstår jag entreprenören när de inte vill lämna ut något till TS.

Då det inte är några synpunkter på badrummets kvalitet känns det som om TS inte har så mycket att sätta emot.
 
Nej, TS är med på att det är löpande som gäller. Men frågar sig om det är rimligt att det blir så mycket dyrare än fastprisofferten. Det högre priset tycks ju bero på att hantverkarna har klantat till det snarare än överaskningar i TS fastighet.
Som det är beskrivet håller jag med TS om att det blivit en orimmlig kostnadsökning.
 
  • Gilla
Xilona och 6 till
  • Laddar…
Fast om entreprenören inte släpper tidsredovisningen så får han ju inte en spänn, då blir det riktigt billigt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nu verkar det ju snarare vara upprepade misstag snarare än fusk med tidsredovisningen som jag förstår det.
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Fast om entreprenören inte släpper tidsredovisningen så får han ju inte en spänn, då blir det riktigt billigt.
Nej inte riktigt. TS ska betala vad som är skäligt och det rimliga är att han då betalar vad som är ostridigt. Önskar sen firman mer betalt så får de gå till tinget och där får de lägga fram sin detaljerade tidsredovisning som argument för skälighetsbedömningen gällande tidsredovisningen. Saknar de en sådan lär de inte ha framgång.

Men visst, det är ju enklast om de bara följer konsumenttjänstlagen och redovisar sina tider, personal och arbetsmoment för sin kund.
 
Claes Sörmland
Appendix Appendix skrev:
Visst kan man alltig hänvisa till det juridiska oavsett attityden. Men jag lovar att i de flesta fall löser sig konflikter eller oenigheter mycket bättre om man har en trevlig attityd istället för är otrevlig.
Vi skriver i juridikforum så juridiken är i fokus. Vi vet inte vilken attityd TS uppvisat i kommunikationen med företaget annat än att TS själv berättar att han på ett trevligt sätt ställt lite frågor. Så du spekulerar och oavsett så ändrar inte TS utstrålning konsumenttjänstlagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.