Hallå
1: jag har gjort hål i golvet för att komma ner till krypgrunden, märkte då att det är spån som isolering, inte så oväntat! som fuktspärr ligger det till min förvåning sopsäckar, sådana i papp som man hade i soptunnorna förr, typ 150 liters. Dessa lades in 1942 enligt skriften på en bräda som jag hittade just där jag gjort mitt hål, det verkar vara en bra lösning för spånet är torrt som fnöske, lite fukt på sopsäcken, men bara den ena sidan( ner mot blindbotten )
FRÅGA 1: SKA JAG RIVA UPP GOLVET ELLER FUNKAR SPÅN BRA, VILL UPPNÅ BEHAGLIGARE TEMP PÅ GOLVET!? ( ca 30cm spån )

2: funderar även på att riva väggarna i detta rum för att sätta upp gips, idag sitter det nåt slags pressad träskiva, typ massaträ mjukt, vet inte vad det heter. vill byta detta för att isolera om. OBS jag vet inte var det sitter som isolering nu.

FRÅGA 2: FINNS DET NÅGON MENING ATT LÄGGA NER SÅ MYCKET JOBB, DET BORDE VÄL HA HÄNT MYCKET PÅ ISOLERINGS FRONTEN DE SISTA 75 ÅREN?

Jag bor i ett gammalt trä hus från 1929
 
1:an.. 30 cm spån motsvarar ca 15cm miniralull.. vilket inte alls är dåligt för ett så pass gammalt hus..

Har du kryp/ torpargrund? då får du se upp om du byter isolering så du inte får fukt problem där.. Men det bästa vore nog att byta isolering & lägga ny Vindpapp och så.. sen ska det nog dit en Diff plast/folie.


2:an där är troligen Trätex. bakom den hittar du nog vindpapp sedan stående trävägg modell Tjock.

Trätexen isolerar ganska bra faktiskt (innerhåller en hel del luft)..

Du kan inte låta den vara och regla på den och sedan isolera osv..? skivan är bara 1 cm tjock eller liknade..

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.