Jag blev med fritidshus i somras och det finns en hel del att göra då de förra ägarna inte tagit hand om underhåll av hus och tomt särskilt mycket under lång tid. Jag har läst en hel del inlägg men hittar inget som passar in riktigt på vår tomt... Den är alltså i princip orörd på många år, förutom vanlig gräsklippning. Det är mjuk mark som sviktar en del när man går omkring på gräsmattan som täcker stora delar av tomten, finns även en del skog runtomkring. Det finns en del stubbar och några högar med gamla träd och annat som tidigare rensats bort. Det finns mycket ormbunkar runt om hela tomten. Det finns även en del småträd, vildhallon och sly som behöver tas bort. Vi har bara en stig ner från vägen och bilplatsen och det går alltså inte att köra ner med några maskiner.
På husets högra sida finns en mindre bäck snett nedåt där marken är mer sänk, det är inne i skog som vi vill ha kvar, vi vill ha kvar alla stora träd, bara småträd som växer för nära huset och stigen bör tas bort. Jag är nybörjare på detta område och nu är alltså frågorna:
Hur jämnar jag ut denna typ av mark med så enkla medel som möjligt?
Vad är lämpligast att rensa bort ormbunkar, vildhallon och sly med?
Vad är bäst att ta bort småträd (upp till 1,5m ca) med? Vill inte köpa fel/onödiga saker.
Vilka tider på året är bäst för att göra dessa saker? Jag räknar med att det kommer ta sin tid. Tacksam för hjälp och funderingar!
 
  • Stig bredvid en tegelbyggnad i skogsmiljö med ormbunkar och småträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fritidshus omgivet av en orörd tomt med gräs och ormbunkar, intill skogsparti och en liten bäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oskött fritidshustomt med gräsmatta och omgivande skog, ormbunkar och vild vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röjsåg. Du behöver en klinga till sly och småträd (upp till en dm i diameter tar du utan problem, två med lite vilja och rätt reknik) och en klinga till gräs och ormbunkar.

Sen bör du kanske låta anlägga en väg ner till stugan snarare än bara ha en stig. Räkna från 600 kr/meter och uppåt för vägen.
 
Vad gäller marken, utjämning och att den är sank så kanske du behöver dika ur den och fylla på med jord eller sand.

Finns det några diken som går att rensa ur, eller krävs det nya (kan varaknepigare att få tillstånd för)? Är marken mjuk tyder det på att den är vattensjuk, så bättre dränering krävs nog om du inte ska ha en liten sjö där under somrar som är blötare än den senaste.

För egen del tycker jag att en gräsmatta på landet kan vå vara lite ojämn, men vill du ha den plan är det som sagt bara att börja fylla ut.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Röjsåg. Du behöver en klinga till sly och småträd (upp till en dm i diameter tar du utan problem, två med lite vilja och rätt reknik) och en klinga till gräs och ormbunkar.

Sen bör du kanske låta anlägga en väg ner till stugan snarare än bara ha en stig. Räkna från 600 kr/meter och uppåt för vägen.
Ska fixa en röjsåg då. Jag var osäker på om det funkade till allt men då vet jag

Vi tänkte börja kolla upp hur det ser ut med vägar till grannen mittemot och möjlighet att anlägga från det hållet längre fram så får vi se.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad gäller marken, utjämning och att den är sank så kanske du behöver dika ur den och fylla på med jord eller sand.

Finns det några diken som går att rensa ur, eller krävs det nya (kan varaknepigare att få tillstånd för)? Är marken mjuk tyder det på att den är vattensjuk, så bättre dränering krävs nog om du inte ska ha en liten sjö där under somrar som är blötare än den senaste.

För egen del tycker jag att en gräsmatta på landet kan vå vara lite ojämn, men vill du ha den plan är det som sagt bara att börja fylla ut.
Det stör inte jättemkt men lite planare skulle jag vilja ha så det är lättare att springa runt och leka med barnen, spela bollspel och sånt då. Det är delvis vattensjuk mark, men det verkar vara mest på vissa ställen där man inte är som det visar sej.
 
Vad gällande slät gräsmatta kan man ju också trummla/välta den.
Att lufta den kan säkert också hjälpa till att göra.
Så länge det inte är som föregående talare säger, att mattan är allt för blöt och tung
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Vad gällande slät gräsmatta kan man ju också trummla/välta den.
Att lufta den kan säkert också hjälpa till att göra.
Så länge det inte är som föregående talare säger, att mattan är allt för blöt och tung
Jag ska testa med det. Vilken tid på året är det lämpligt? Vi har landet i Värmland en bit utanför Karlstad om det har betydelse. Åker dit under hela året.
 
  • Gilla
Pirre69
  • Laddar…
BirgitS
Thessa Thessa skrev:
Vad är lämpligast att rensa bort ormbunkar, vildhallon och sly med?
Vildhallon ska man väl vara rädd om och sköta väl så att barnen kan gå och plocka jättegoda hallon :)
Annars så är hallonstänglarna tvååriga så de dör ju om man klipper av dem jäms med marken några gånger under en sommar.

Vissa trädslag sätter mängder med rotskott om man tar av dem, t.ex. asp är ju synnerligen ökänt för det. I sådana fall måste man ta bort barken i ett halvmeter brett band och sen låta träden självdö under flera år för att slippa rotskott överallt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Röjsåg. Du behöver en klinga till sly och småträd (upp till en dm i diameter tar du utan problem, två med lite vilja och rätt reknik) och en klinga till gräs och ormbunkar.
Jag ska inte vara negativ, men har man träd på 10 cm så ta dem istället med vanlig handsåg/motorsåg.
TS kommer nog inte köpa en riktig röjsåg utan mera en kombination gräs/sly för privatbruk och risken är att man bränner kopplingen i den med så grova, och vissa av dem ska man inte ens köra med sågtandad klinga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vildhallon ska man väl vara rädd om och sköta väl så att barnen kan gå och plocka jättegoda hallon :)
Annars så är hallonstänglarna tvååriga så de dör ju om man klipper av dem jäms med marken några gånger under en sommar.

Vissa trädslag sätter mängder med rotskott om man tar av dem, t.ex. asp är ju synnerligen ökänt för det. I sådana fall måste man ta bort barken i ett halvmeter brett band och sen låta träden självdö under flera år för att slippa rotskott överallt.
Det är mer som en härva av sly och vildhallon med lite bär på, är inte ens säker på att det är vildhallon egentligen (googlat på utseendet) :) Jag tror det vore bättre att börja om och så nåt på ett bättre ställe sen då det ligger en perfekt skogsglänta bakom som vi kommer vilja vara mer i. Men det går kanske att sköta om vildhallon om jag sparar just dem, så att de blir finare?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vildhallon ska man väl vara rädd om och sköta väl så att barnen kan gå och plocka jättegoda hallon :)
Annars så är hallonstänglarna tvååriga så de dör ju om man klipper av dem jäms med marken några gånger under en sommar.

Vissa trädslag sätter mängder med rotskott om man tar av dem, t.ex. asp är ju synnerligen ökänt för det. I sådana fall måste man ta bort barken i ett halvmeter brett band och sen låta träden självdö under flera år för att slippa rotskott överallt.
Det är små granar som behöver tas bort i första hand. Det är mellan 0,5 och 1, 5 m höga.
 
R
Tigersåg med blad för träd är rätt användbar.
En bra grensax har man också nytta av.
Köpte en batteri driven röjsåg från Husqvarna perfekt att slippa tänka på bensin. Tyst är den också, slipper hörselskydden.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag ska inte vara negativ, men har man träd på 10 cm så ta dem istället med vanlig handsåg/motorsåg.
TS kommer nog inte köpa en riktig röjsåg utan mera en kombination gräs/sly för privatbruk och risken är att man bränner kopplingen i den med så grova, och vissa av dem ska man inte ens köra med sågtandad klinga.
Det är små granar som behöver tas bort i första hand, de är typ max 4 cm så då borde det räcka med röjsågen? Blir nog en sladdlös från jula eller liknande.
 
R
Thessa Thessa skrev:
Det är små granar som behöver tas bort i första hand, de är typ max 4 cm så då borde det räcka med röjsågen? Blir nog en sladdlös från jula eller liknande.
Skulle inte köpa annat en Husqvarna eller Stihl vad gäller röjsåg om du inte vill kasta den vid varje problem.

Sågklinga då behöver du en bensinare.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Thessa Thessa skrev:
Men det går kanske att sköta om vildhallon om jag sparar just dem, så att de blir finare?
Mer ljus och lite mer näring så trivs de nog bättre.

Thessa Thessa skrev:
Det är små granar som behöver tas bort i första hand. Det är mellan 0,5 och 1, 5 m höga.
Spara de jämnaste i olika storlek så har ni gratis julgran under några år framöver ;)
 
  • Gilla
Thessa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.