Hej

Jag har en Hammer K3 såg som jag har stora problem med.

Det började med att jag upptäckte att sågen aldrig stängde av bromsfunktionen, motorn stod och brummade kontinuerligt som den brukar göra några sekunder sedan den bromast in klingan.

Jag beställde en ny bromskrets. Det som levererades var alla kablar och en ny start/stop box som innehåller både motorskydd och bromskort. Jag kopplade in detta och körde igång sågen en kort stund och sedan bromsade den ner och efter en liten stund så slutande motorn brumma när bromskretsen kopplade ifrån.

I detta läge tror jag allt är OK så jag skruvar igen alla luckor osv och börjar använda sågen. Efter ca 20-30 sekunder så löser jordfelsbrytaren ut.

Mitt nästa steg blev att koppla motorkabeln direkt till tre-fas uttaget. Samma resultat efter en kort stund löser jordfelsbrytaren ut igen.

Hjälp, måste jag köpa en ny motor eller finns det något annat att testa?

-- Arne
 
Äsch jag fortsätter lära mig denna konst... tur man har en bra slip när man är dålig på att smida
 
  • Hand håller ett grovt smitt metallblad framför ett blommönstrat bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smidd knivklinga med ojämn yta och slipade kanter mot en gul bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En burk cider på ett städ i en smedja med upplyst ugn och smidesverktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en kniv med ojämn kant fastklämd i ett skruvstycke, belyser behovet av slipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smideshammare och slipat metallstycke på städ i verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handsmitt knivblad med markerade slipspår ligger bredvid ett måttband på en köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men hur hamnade inlägget här?? :crysmile:
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Men hur hamnade inlägget här??
Antagligen den nya infinite scroll funktionen, helt värdelöst.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
A arnel skrev:
Hej

Jag har en Hammer K3 såg som jag har stora problem med.

Det började med att jag upptäckte att sågen aldrig stängde av bromsfunktionen, motorn stod och brummade kontinuerligt som den brukar göra några sekunder sedan den bromast in klingan.

Jag beställde en ny bromskrets. Det som levererades var alla kablar och en ny start/stop box som innehåller både motorskydd och bromskort. Jag kopplade in detta och körde igång sågen en kort stund och sedan bromsade den ner och efter en liten stund så slutande motorn brumma när bromskretsen kopplade ifrån.

I detta läge tror jag allt är OK så jag skruvar igen alla luckor osv och börjar använda sågen. Efter ca 20-30 sekunder så löser jordfelsbrytaren ut.

Mitt nästa steg blev att koppla motorkabeln direkt till tre-fas uttaget. Samma resultat efter en kort stund löser jordfelsbrytaren ut igen.

Hjälp, måste jag köpa en ny motor eller finns det något annat att testa?

-- Arne
Nu när du testat även att köra motorn direkt och det ändå löser ut är det inte så mycket att välja på, du har troligtvis skada i motorn dvs ett jordfel. Det är inte heller något konstigt med tanke på att likströmsbromsen i gamla startapparaten låg på. Det värmer lindningarna ganska snabbt och ett isolationsfel uppstår ungefär som man kan bränna motorer vid överlast eller tvåfasdrift.
 
Tack. Det var det jag var rädd för.
Är det rimligt att jordfelet uppstår först efter 10-20 sekunders drift?

-- Arne
 
Det är i sig inget orimligt att det tar en liten tid, beroende på hur felet ser ut kan det tex kräva att det värms upp lite osv. Bäst vore om du kan mäta motstånd mot jord-faser på motorn helst då med en sk megger men även en multimeter kan gå om felet är mer utvecklat. Ett annat bra sätt är att mäta ström fas för fas med en tångamperemeter om man har tillgång till det.

Oftast är det inte mycket annat än inre fel om motorer börjar dra snett eller lösa ut som din gör men du kan ju kolla anslutningar, trådar i lådan på motorn som ett sista test om du inte kan mäta.
 
jac jac skrev:
Antagligen den nya infinite scroll funktionen, helt värdelöst.
+1 på den kommentaren. Vad tillför den funktionen egentligen?
 
Har nu plockat ut motorn ur sågen.
Efter att jag kört den en gång till på bänken tills jordfelsbrytaren löst ut så är den riktigt trasig.
Jag mäter ca 4-5 ohm mellan faserna och jord.

Har beställt en ny motor :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fasen vilken trist utgift. Får man fråga vad en ny motor kan tänkas kosta (har själv en äldre Hammer B3)?
 
Knappt 3000 inklusive moms och frakt.
 
P
Det var inte farligt, undra om Felder har samma priser?
 
Nu är nya motorn installerad och den verkar fungera bra (än så länge)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.