Skulle renovera badrum och begärde fastpris. Fick offert på 83000 + övrigt (dusch, toalettstol, handfat, handduksvärmare mm). Tyckte det verkade lite dyrt så valde löpande. Faktura kom på 143000 exkl det som köptes in separat. Så 83 ska jämföras med 143. Jag har betalat 120 och tycker det bör räcka då det överskrider fastpris med 45%. 143 motsvarar +72%... Vet att det finns en regel max 15% mot prisindikation. Jag försöker förklara för snickaren att jag anser att fastpriset kan jämställas med en prisinfikstion och att det löpande priset ska jämföras mot det. Dvs 45% jämf 15%. Och att jag redan betalat för mkt. Inga yttre omständigheter har försenat jobbet. Vilka chanser har jag juridiskt?
 
Är drt samma jobb det handlar om så bör du ha en god chans. Du har som sagt redan betalt klart mer än vad du hade anledning att förvänta dig.
 
J JoAnWi skrev:
Skulle renovera badrum och begärde fastpris. Fick offert på 83000 + övrigt (dusch, toalettstol, handfat, handduksvärmare mm). Tyckte det verkade lite dyrt så valde löpande. Faktura kom på 143000 exkl det som köptes in separat. Så 83 ska jämföras med 143. Jag har betalat 120 och tycker det bör räcka då det överskrider fastpris med 45%. 143 motsvarar +72%... Vet att det finns en regel max 15% mot prisindikation. Jag försöker förklara för snickaren att jag anser att fastpriset kan jämställas med en prisinfikstion och att det löpande priset ska jämföras mot det. Dvs 45% jämf 15%. Och att jag redan betalat för mkt. Inga yttre omständigheter har försenat jobbet. Vilka chanser har jag juridiskt?
Ni har inte avtalat om ett fastpris och du accepterade inte anbudet/offerten på 83000.

Byggaren har heller inte lämnat någon ungefärlig prisuppgift som du godkänt utan ni har avtalat att arbetet ska ske på löpande räkning och förmodligen om en viss timkostnad och procentpåslag på materialet.

Det du borde ha gjort. Kan ju vara bra till nästs gång var att när du tyckte offerten var för dyr skulle du avtalat med byggaren om att det priset skulle vara ett takpris istället. Då sker arbetet på löpande men kan inte överstiga takpriser om inga äta arbeten utförs.

Eftersom ni har avtalat om löpande räkning ska dock byggaren kunna vissa dig faktura underlag t.ex på material och även t.ex dagbok på hur många timmar som verkligen gått åt. Så att du kan se att han inte saftat fakturan.

Om det inte har utförts några äta arbeten eller att du ändrat till dyrare material också vidare så är det ju förståss väldigt olyckligt att priset blev så mycket dyrare än det fasts priset och även byggaren borde tycka att detta är väldigt olyckligt/orimligt.

Det bästa jag anser du kan göra är därför inte att ni inleder någon tvist i domstol kostar bara massa pengar...

Utan att ni försöker kompromissa att du förklarar situationen för byggaren och varför du anser att det är orimligt och var trevlig inte arg. Så kanske byggaren är snäll och drar av något på priset.

Du skulle ju också kunna testa att få det prövat hos ARN vilket är helt gratis och där få prövat om offerten med det fasts priset ska anses utgöra en ungefärlig prisuppgift och ifall det är det som ni avtalat om och inte löpande räkning...

Finns skriftligt avtal om vad ni har avtalat ?
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
J
Jag håller med om att offerten borde räknas som ett uppskattat pris. En idé vore kanske att pytsa in ytterligare en tusenlapp vilket motsvarar ett avdrag på 22000 eftersom det då blir ett förenklat tvistemål i rätten och gör att båda parter betalar sina egna eventuella rättegångskostnader. Men det finns säkert dom som kan juridiken bättre. Dock kan man inte råka ut för några otrevliga överraskningar så länge tvisten inte är på över 22000, alltså ett halvt prisbasbelopp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag håller med om att offerten borde räknas som ett uppskattat pris. En idé vore kanske att pytsa in ytterligare en tusenlapp vilket motsvarar ett avdrag på 22000 eftersom det då blir ett förenklat tvistemål i rätten och gör att båda parter betalar sina egna eventuella rättegångskostnader. Men det finns säkert dom som kan juridiken bättre. Dock kan man inte råka ut för några otrevliga överraskningar så länge tvisten inte är på över 22000, alltså ett halvt prisbasbelopp.
prisbasbeloppet 2018 är 45500 kr.

Så ett halvt prisbasbelopp är därmed 22750 kr.

Utöver det alltså om TS skulle betala så skulden endast uppgår till 22750 kr.

Så är det så att om entreprenören stämmer TS kan han dels kräva de 22750 kr men sedan också plus avgif till eventuell kronofogden och avgift för stämningsansökan till domstol plus nedlagd tid för entreprenören. Avgiften är 900 kr för småmål och 2800 kr för övriga.

Så om TS vill vara på den säkra sidan att det räknas som småmål om entreprenören skulle stämma TS så ser han till att skulden understiger 22750 kr med alls eventuella tillkommande avgifter.

Jag anser dock fortfarande i första hand kom överens med entreprenören om en kompromiss. Förklara varför du anser att det är orimligt... och säg till entreprenören att ni kan låta ARN pröva det helt gratis.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Claes Sörmland
Komma överens är det vettiga. Dumt av hantverkaren att inte avtala om ett pris, det skyddar denne från konsumenttjänstlagen.

Rent juridiskt så har du enligt konsumenttjänstlagen inte avtalat om ett pris men du har avtalat om en grund för en prisberäkning (pris per arbetstimme). Du ska betala vad som är skäligt säger lagen och följa avtalad prisberäkningsgrund.

Enligt rättsfall så ligger nu en hel del arbete på säljaren att visa vad som är skäligt, denne måste som nämndes ovan kunna redovisa vilka arbetsmoment som utförts av vem på viken tid för den fakturerade arbetskostnaden. Det finns alltså liten möjlighet för en firma att salta denna del av fakturan genom att oskäligt skriva upp antalet timmar.

Vad gäller material så har du inte angett hur ni har avtalat om ett pris där. Avtalade ni om en klumpsumma så ska du betala den, det är det avtalade priset. Var det prat om "löpande" utan priser nämndes så har ni inte avtalat om något pris eller prisberäkningsgrund. Då ska du betala vad som är skäligt.

Offerten kan säkert användas som argument för vad som är ett skäligt pris om en diskussion uppkommer var detta ska hamna. Det är ju uppgifter som kommer från säljaren själv.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
För mig är den stora frågan om fastpriset kan likställas med kostnadsuppskattning. Enligt lag får inte priset avvika uppåt mer än 15% från kostnadsuppskattning. I mitt fall blev det 72%. Och jag har nu betalat 45% mer än fastpriset.

Detta borde vara en mkt vanlig fråga. Ingen som valt löpande istf fast och sedan hamnat i denna situation?
 
J JoAnWi skrev:
För mig är den stora frågan om fastpriset kan likställas med kostnadsuppskattning. Enligt lag får inte priset avvika uppåt mer än 15% från kostnadsuppskattning. I mitt fall blev det 72%. Och jag har nu betalat 45% mer än fastpriset.

Detta borde vara en mkt vanlig fråga. Ingen som valt löpande istf fast och sedan hamnat i denna situation?
Om vi ska se till avtalsrätt så fungerar det normalt sett enligt följande.

Entreprenören kommer jag beteckna med E och kunden du kommer jag beteckna som B (beställare)

B kontaktar E

E lämnar ett anbud (offert) till B

B har i detta fall lämnat en oren accept till E eftersom att du inte accepterade hans anbud rakt av utan ändringar.

När en oren accept sker så förfaller det första anbudet och istället blir den orena accepten ett nytt anbud men denna gången ett anbud från B till E istället för tvärtom.

I detta fallet är alltså det nya anbudet.

B: fastpriset (anbudet) är för dyrt men jag kan tänka mig att köra på löpande räkning istället.

E: svarar nu Ja vilket = Ren accept därmed finne ett bindande avtal.

Med detta sagt så skulle jag säga att ni har avtalat om löpande räkning och INTE om ett ungefärligt pris och INTE heller om ett takpris.

Därmed så menar jag på att du kan inte i efterhand acceptera det fasta priset och inte heller hävda att det fasta priset
var ett ungefärligt pris. Eftersom det anbudet förkastades genom att du gav en oren accept och därefter har ett nytt anbud skapats om löpande räkning som båda har accepterat.

Utöver detta har du skrivit att ni har ett skriftligt avtal där det framgår att arbetet ska ske på löpande räkning och att inget takpris eller ungefärligt pris finns.

Ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt och om det skulle finnas ett muntligt avtal om ett takpris eller ungefärligt pris blir det väldigt svårt att bevisa när det finns ett skriftligt kontrakt som säger annorlunda.

Så min rekommendation är fortfarande förklara läget för E om varför du tycker det är orimligt och att det blev mycket mer pengar än du trodde och se om han kan dra av något på priset.
 
  • Gilla
Appendix och 14 till
  • Laddar…
J JoAnWi skrev:
Skulle renovera badrum och begärde fastpris. Fick offert på 83000 + övrigt (dusch, toalettstol, handfat, handduksvärmare mm). Tyckte det verkade lite dyrt så valde löpande. Faktura kom på 143000 exkl det som köptes in separat. Så 83 ska jämföras med 143. Jag har betalat 120 och tycker det bör räcka då det överskrider fastpris med 45%. 143 motsvarar +72%... Vet att det finns en regel max 15% mot prisindikation. Jag försöker förklara för snickaren att jag anser att fastpriset kan jämställas med en prisinfikstion och att det löpande priset ska jämföras mot det. Dvs 45% jämf 15%. Och att jag redan betalat för mkt. Inga yttre omständigheter har försenat jobbet. Vilka chanser har jag juridiskt?
Du valde löpande och får helt enkelt stå för ditt val.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Jadu... även fast jag lider med dig så är väl läxan ändå att det kan vara bra att veta vad åtgärder kommer att kosta så att man slipper överraskningar.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S
J JoAnWi skrev:
För mig är den stora frågan om fastpriset kan likställas med kostnadsuppskattning. Enligt lag får inte priset avvika uppåt mer än 15% från kostnadsuppskattning. I mitt fall blev det 72%. Och jag har nu betalat 45% mer än fastpriset.

Detta borde vara en mkt vanlig fråga. Ingen som valt löpande istf fast och sedan hamnat i denna situation?
För din skull hoppas jag ju att det löser sig utan krångel. Men i mina ögon skulle det vara helt sjukt om du får rätt.

När en hantverkare lämnar fast pris så är både kund och hantverkare medvetna om att kunden vill ta den säkra vägen utan för stora oväntade kostnader. Detta innebär att hantverkaren tar risken att det skulle kunna bli dyrare vilken han då inte kan fakturera (max 15% avvikelse på offert). Och kunden tar risken att han betalar mer än det borde kostat.

Du tycker offerten var för dyr och väljer därför att köra på det riskfyllda alternativet i förhoppning om att det blir ett lägre pris. Det vore därför helt sjukt om du kan kan använda offerten som ett slags maxpris men ändå ha det löpande vilket gör att du har eliminerat all din risk medans hantverkaren fortfarande har kvar hela sin.
 
  • Gilla
Appendix och 19 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
För din skull hoppas jag ju att det löser sig utan krångel. Men i mina ögon skulle det vara helt sjukt om du får rätt.

När en hantverkare lämnar fast pris så är både kund och hantverkare medvetna om att kunden vill ta den säkra vägen utan för stora oväntade kostnader. Detta innebär att hantverkaren tar risken att det skulle kunna bli dyrare vilken han då inte kan fakturera (max 15% avvikelse på offert). Och kunden tar risken att han betalar mer än det borde kostat.

Du tycker offerten var för dyr och väljer därför att köra på det riskfyllda alternativet i förhoppning om att det blir ett lägre pris. Det vore därför helt sjukt om du kan kan använda offerten som ett slags maxpris men ändå ha det löpande vilket gör att du har eliminerat all din risk medans hantverkaren fortfarande har kvar hela sin.
Precis min tanke.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Så går det ofta - när man INTE har koll på vad hantverkarna gör. Hade du haft det hade du tidigt kunnat se att förbrukad tid drog iväg.

Dessutom KAN det ju vara så att det fasta priset var för lågt.... Jag anser för egen del att du inte både ska äta kakan och ha den kvar. "Pacta sunt servanda" har du valt löpande räkning och inte ids hålla koll på vad hantverkarna gör får du nog räkna med att det blir dyrt, de tar betalt när de har paus, när de snackar i mobilen med andra kunder och familjen, avrundar tiden uppåt osv. Normalt i hantverkarbranschen OM man inte håller koll på sina hantverkare.

Jag jobbar ALLTID med löpande räkning för mina hantverkare, men ser efter dem flera gånger under dagen och har alltid ett tidsschema med datum, ankomsttid, hemgångstid, lista över dagens åtgärder, lista över extra åtgärder och extra material, som de fyller i själva under dagen, med bläck.. Dessutom godtar jag tiderna bara när de är ombytta till arbetskläder och startar jobbet, fika, röka, prata i telefon på morgonen "för att komma igång" betalar jag dem inte för.

Det här förklarar jag för dem INNAN jag accepterar deras offert, nästan alla tycker det är OK med lite ordning, de som saknar det ordningssinnet vill jag inte jobba med i alla fall.

Å andra sidan belönar jag gott jobb och ordning, med kaffebröd, frukt, nån vinare till helgen eller så och ser efter deras små behov som kan komma upp under dagen, när jag är hemma. Jag eftersträvar en skapligt nära relation, men inte så nära att de börjar ta sig friheter i form av att slappa.

Har funkat i alla år. Mina rörliga kostnader ligger oftast på 50-110% av det fasta pris jag fått offererat. Dessutom kan jag ändra specen under resans gång, det går ju sämre med fast pris....
 
  • Gilla
Torgil och 2 till
  • Laddar…
Om inte hantverkaren kan peka på signifikanta orsaker till att priset blivit högre tror jag definitivt att TS kan få rätt.
 
Håller med.

TS är den svagare parten och jag ser det inte som klockrent att TS borde förstått att fastprisofferten inte går att använda som en prisindikation.

Tycker dessutom att hantverkaren borde förstått att TS siktade på att komma undan billigare när man valde löpande och därmed borde hantverkaren informerat när man insåg att det skulle bli dyrare än offerten.
 
  • Gilla
SvarteSunken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.