Oj, vad spännande då måsta man ju ta en prommis med hundarna ut dit i morgon. Så himla spännande.
Vi har fortfarande inte fått något nytt erbjudande om tomt, men vi har börjat gilla vår lilla tomt rätt mycket, så vi får se om vi byter. Jag gillar placeringen av tomten.
Men som sagt var får vi ju se hur vi gör då vi får erbjudandet.

Jag tror att vi till 99,9% har bestämt oss för Lapplihuset Havtjädern 147 (med ändrad planlösning)
 
Nu känner vi oss så osäkra igen om vi ska ta 5:an eller vänta till etapp 2. Det är i och för sig inte alls säkert att man får någon bättre tomt då. Vi står ju rätt långt bak i kön. I etapp 1 verkar det ha varit flera med bra kötid som har tackat nej till sina tomter. De kanske väntar till 2:an? Det kanske är svårare att få tag i en större tomt i 2:an.

Sedan det här med hur tomten egentligen ser ut. Vad jag förstår ser man först det när man beställt nybyggnadskartan (som kostar 3 000 kr). Om tomten sluttar så kan det bli problem att bygga ihop garage/ekonomidel med själva huset, sa Älvsbyhusförsäljaren ... och 5:an sluttar visst lite gran. Problemet är att vi vill ha en ekonomidel ihop med huset och det kanske inte går på 5:an. Fristående garage vill vil vi helst inte ha. Visst vi skulle kunna bygga ett annat hus, men nu har vi ställt in oss på Älvsbyhus.

Om ni går och promenerar på området i helgen så kommer ni att se att det sluttar mer än man hade tänkt sig. De två kvarteren ovanför ligger verkigen högre upp. Tror ni inte att det blir problem med att vatten rinner ned på våra tomter?

Sedan känns det inge kul att ha en transformatoranläggning alldeles i närheten. birgi, avger inte den ännu mera strålning än själva kraftledningen? Sa professorn någonting om det?

Vi kanske är lite väl kräsna .... hur som helst så har vi nu beslutsvånda!
 
Försäljaren pratade alltså redan idagsläget om nybyggnadskartan som man beställer från lantmäteriet.

Jag citerar från en bok: Nybyggnadskarta: Innan du söker bygglov och innan du börjar bygga måste du beställa en nybyggnadskarta från kommunen. Där finns alla tekniska data om tomten som exempel Va-systemet och anslutningsplatser för elen. Kartan visar också fastighetsgränser, höjdkurvor med mera.

Nybyggnadskartan får man väl beställa så fort man vet att man verkligen ska ha tomten.
 
Jag är inte heller någon kartexpert, det verkar i allafall som om de nedre kvarteren fågelvägen ligger nära de gator du nämner (menar du om de ligger på samma höjd - samma höjdkurva ungefär?). Kvarteren högre upp ligger närmare Lerbäcken verkar det som. Men alla kvarter i etapp 1 tycker jag ligger väldigt nära varandra. Jag blev förvånad när jag såg de tänkta kvarteren i verkligheten att de låg så nära varandra.

Den lilla transformatorn, den lilla lådan de har byggt låg inte riktigt på plats än - men alldeles nära där den sedan ska vara. Man ser var den ska placeras i och med att de förberett grunden. Den lilla lådan kommer alltså att ligga snett till höger ovanför tomt 5. Den tänkta transformatorn syns på kartan.
 
Den gula lådan - baracken var nog den lilla transformatorn. Jag tycker att det var lätt att se ungefär var alla tomter ligger. Vägarna är ju dragna ... vi gick dock inte till "ditt" kvarter. Sedan såg man ju avloppen (eller vad det nu var) till varje tomt.

Jag antar att du vet var den stora transformatorn är. Om du utgår därifrån är det väl någolunda lätt att hitta till "sin" tomt ... ungefär i allafall.
 
Birgi, hur gick din exkursion? Hittade du din ungefärliga tomt?
 
Jag tror de nedre kvarteren ändå ligger i höjd med Lerbäcken. Om du står vid den lilla transformatorn och kollar mot stan så borde din tomt vara ca 100 m snett mot höger.

Jag har använt mig mkt av en karta som jag skrivit ut från Luleå kommuns hemsida "Illustration till detaljplan". Du hittar kartan och detaljplanen för området på Luleå kommuns hemsida. Om du är intresserad. Gå in på Luleå kommuns hemsida, I marginalen till vänster väljer du aktuella planer, sedan går du ned en bit och hittar Kronanområdet, välj Östra Kronan etapp 1. Sedan kan du välja mellan olika handlingar. Här är länken.

http://www.lulea.se/lulea//LuleaKommun/Verksamhet/Planfragor/start_kronan_etapp1.asp

Du kanske redan har läst detaljplanen, om inte så tycker jag att du ska göra det. Intressant information om det tänkta området.
 
Vi kommer att tacka nej och vänta till etapp 2. 5:an tycker vi är en av de bästa tomterna (stor tomt och mkt sol) men vi skulle vilja bo lite högre upp närmare skogen. Vi hade i princip bestämt oss för 5:an men sedan när vi var och gick där igår kändes det mer rätt att bo där etapp 2 kommer att vara (magkänsla).

Vi kommer säkert inte att få lika stor tomt som nu, men vi ska väl kunna bygga något passande. Lite trist att ha kommit fram till det eftersom vi nu kan tvingas vänta upp till ett år på tomt. Det avgörande var nog att den stora transformatorn ligger så nära (ca 200 meter från tomten) och närheten till kraftledningen. Jag vill inte att mina små pojkar ska leka i närheten av dem i framtiden.
 
Att ha nära till en skola är viktigt när man har barn, tycker vi. En stor nackdel med Kronan blir att det blir rätt långt till en skola. Man får hoppas att de bygger bra gång och cykelvägar så att barnen kan ta sig dit själv till den skola där de ska gå. Dagis hoppas jag att ordnar där lägenheterna ska byggas.
 
Jag har precis fått samtal från kommunen om att tomt nr 5 är ledig.
Vi ska fundera till i morgon. Vi har sedan tidigare nr 7, och det är en rätt så liten tomt, men det vi gillade med den är att vi har början till skogsparti bakom.
Hade nästan varit bäst att vi inte fått nåt erbjudande alls då hade man sluppit fundera och ha ångest återigen.........
Vi måste nog fara ut och titta på området i dag, så att man får en känsla. Min sambo var och tittade i helgen men då kollade han bara på vår tomt nr 7. Han fick en känsla att den rätt så nära kraftledningen. Byter vi till 5:an hamnar vi lite längre bort.
Sedan är vår dröm att kunna bygga 1 plans på 140-150 kvm med ett större dubbelgarage och det inser vi ju är omöjligt på en 671 kvm stor tomt. Möjligheten till enplans blir större om vi väljer 5:an.

Ni som varit och tittat och ni som varit innen i diskussionen om tomterna. Ge mig lite för och nackdelar.
 
Vi tycker att 5:an är en av de bästa tomterna i etapp 1. Solig och en av de större tomterna! . En nackdel med 5:an är förstås att det är insyn från alla håll - men det tycker inte jag gör så mkt.

Orsaken till att vi tackade nej är helt enkelt att vi vill komma ännu längre ifrån kraftledningen och transformatorn och väntar därför till etapp 2. Vi vill också komma närmare skogen och lite högre upp. Men jag tror aldrig vi får så stor tomt som 5:an. Kanske vi ångrar oss i framtiden?

Är det förresten någon som har listan digitalt på de som fick tomterbjudande i etapp 1. Om ja, skulle någon kunna skicka den till mig?
 
Igår var vi och tittade på området och lokaliserade ut 5:ans tomt.
Man får otroligt mycket sol om man väljer den tomten. Det negativa är att huvudgatan kommer att passera förbi. Den lär i och för sig inte bli så värst trafikerad i och med att det är enbart de övre husen i etapp 1 som kommer att passera. Den väg som är ovanför oss och som går mot lerbäcken är en cykelväg, så den stör ju inte, sedan så är det vägen där de som ska in på kvarteret ska passera. Det känns faktiskt rätt ok, det är ju inte tal om hårt trafikerade vägar trots allt. Jag har bara svårt att föreställa mig hur stor en tomt på 898 kvm är. Jag försökte rita upp vårt hus samt tilltänkt garage skalenligt i forhållande till tomten och då såg det ut som att det var väldigt mycket tomt kvar...

Vi pratade med de som var där och arbetade. De sa att marken är mycket fin på de nedre tomterna, det är i stort sett inga stenar alls. Det är värre på de övre tomterna, men dock inte så pass stora stenar att det blir tal om att spränga.
Vi frågade om det här med att hela området sluttade något.
De svarade att det är väldigt dränerat och går rör och vattenbrunnar hela vägen. Sedan fortsätter ju hela området att slutta lite även efter vårt hus så vattnet som ex vid snösmältning mm fortsätter ju bara att rinna vidare. Men sluttningen var ju knappt mätbart med blotta ögat anser jag, det är ju inte så att man behöver fylla ut särskilt mycket om man vill ha helt plan tomt.

Vi har således bestämt oss för tomt 5, ska ringa till kommunen idag.
 
Vi körde via lerbäcken, den genväg som finns och som blir framtida gång och cykelväg. Vi parkerade bilen uppe vid barackerna. Där finns på en av barackerna en stor karta uppklistrad, där bland annat kartans placering är utplacerad. Det är även bra att ha en egen karta med sig. I och med att våran tomt ligger utmed den planerade huvudgatan som ska gå upp till det övre husen är det lätt att se vart tomten ligger. De har även börjat göra vägen in till vårt kvarter. Så man kan se ungefär vart vår tomt är.
Var det tomt 1 ni hade? I så fall blir det lite svårare att se exakt läget. Man kan dock se hur vägen ungefär kommer att gå i vårt kvarter eftersom det finns vägbrunnar utsatta. Och tomt 1 är ju i slutet av vägen.
Fråga gärna de som arbetar där (vi var där vid kvart i fyra så de var fortfarande kvar) de kan hjälpa dig. Är sugen på att fara ut dit idag igen för att se den övre delen, de har tydligen kommit lite längre på dem.
 
Vad bra att du nu vet var din tomt är! Jag tror att man köpter tomten i befintligt skick. Ni får nog fixa någon som hugger ned träden ... men något träd kanske är kul att ha kvar på gården.

När kommer ni sätta igång att bygga och hur länge tar det? Om vi hade tagit tomt nu och beställt ett Älvsbyhus så hade vi inte fått det förrän efter semestern 2006 (14 - 16 månader). Lite jobbigt att vänta så länge ... tänk om man hinner ångra sig. Det kanske skulle vara värt att betala lite mer och få ett hus fortare?
 
Man får nog anlita någon som gör de så kallade markarbetena. Grannar borde väl kunna gå ihop och använda sig av samma entreprenör. Det kanske blir billigare?


Svar på en tidigare fråga av dig. Vi har som sagt tackat nej och står fast vid det. Det känns bara jobbigt att tacka ja om det ändå lutar till att vi tackar nej. Förresten, hur kopierar man in ett tidigare inlägg i ett inlägg man gör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.