Hej,

Har en innervägg mellan 2 rum och den är bärande.
Gipsskivorna på ena sidan är väldigt svajjiga så jag öppnade upp och såg att det är byggt med 2 regelsystem.
Dvs, ena sidan av väggen har sina egna reglar med CC 600 och den andra likadana. Men att de ligger omlott. Dvs förskjutna från varandra. Och det är bara "ena sidan" som har isolering medan andra är tomt.
Hål i en gipsskiva som avslöjar en innerstruktur av träreglar och isolering, illustrerar svikten i en innervägg från 1972.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att gipsskivorna är spikade dit och reglarna i sig är lite svajjiga så det är därför de sviktar.
Det finns ingen plast.
Det är ett enplanshus från 72.
Jag ska ha biorum på ena sidan och vill ju ha stumma/ljudisolerade väggar.
Tror ni det finns en anledning för luftspalten? Dvs, kanske den är till för att det inte ska bli fukt där typ.
Om jag då isolerar bort den så kanske jag får andra problem.
Och jag gillar inte svikten. Kanske bäst riva ena sidan av väggen och regla upp ännu mer?
 
Det behövs ingen plast och är ingen risk för fukt i en innervägg. Anledningen till att ha separata regelverk brukar vara för att få bättre ljudisolering.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det behövs ingen plast och är ingen risk för fukt i en innervägg. Anledningen till att ha separata regelverk brukar vara för att få bättre ljudisolering.
Det låter vettigt. Undrar om jag kör osb över gipsen och sedan 1 lager gips på det är bättre än att öppna allt för att lägga mer isolering. Eller enklare kanske jag ska säga
 
Mellanrummet är för att isolera väggarna från varandra och minske ljudöverföringen.
OSB för att styva upp blir utmärkt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Mellanrummet är för att isolera väggarna från varandra och minske ljudöverföringen.
OSB för att styva upp blir utmärkt
Tack för svaret.
Vilken tjocklek ska man ha på OSBn? Så tjockt som ekonomin tillåter?
Försökte läsa genom forumet och många åsikter om att man ska limma o skruva etc.
Nu är där ju gips bakom så någon klick lim mellan OSBn och det undre lagret gips. Och lägga skivorna omlott så inte skarvarna är ovanför varandra och skruva kanterna? Ska osbskivorna ligga dikt an eller ska de ha avstånd.. fogas eller spacklas?
 
Lägg bara omlott och skruva i reglarna. Mer massa är bättre. Täta och krångla kan man göra men väggen är ändå bättre än dörren
 
R
S Sintei skrev:
Tack för svaret.
Vilken tjocklek ska man ha på OSBn? Så tjockt som ekonomin tillåter?
Försökte läsa genom forumet och många åsikter om att man ska limma o skruva etc.
Nu är där ju gips bakom så någon klick lim mellan OSBn och det undre lagret gips. Och lägga skivorna omlott så inte skarvarna är ovanför varandra och skruva kanterna? Ska osbskivorna ligga dikt an eller ska de ha avstånd.. fogas eller spacklas?
Du kan köra med råspont istället för osb om du vill.
 
Beroende på hur ljudisolerat du vill ha det finns det olika nivåer.
För En relativt hög mellannivå sjulle jag hade satt ett lager med valfri träfiberskiva (Osb/spån/plyfa) sedan två lager gips och även gipsat taket om det inte är betong eller gips resan. Absolut foga alla väggens anslutningar mot golv, tak, dörr mm. Och givetvis satsat på en bra dörr.

Du kan få väldigt mycket kunskap av att läsa i gyproc ös eller danogips handböcker. Där finns det en massa väggtyper föreskrivna med ljudreduktionstal, samt förklaringar kring ljudtätning mm.
 
Tack alla för svaren. Älskar forumet och hur snabbt man kan få hjälp med sina funderingar.
Väggen är angränsande till vardagsrum och övrig boarea är längre bort i ett L-hus.
Jag kommer att sätta OSB ovanpå gipset. Sedan ett lager gips på det.

Innan denna väggen kommer en baffelvägg sättas upp mellan 20-50cm djup med lös isolering. Den väggen kommer även den vara stum med 2 gipslager samt 1 lager osb. Ljudmässigt är högtalarna i baffelvägg riktad från vardagsrummet och med denna teknik kan jag nog spela ganska högt innan det låter för hemskt i övriga huset. Taket är den svagaste länken med enkelgips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.