Martin_B
Och sedan så klart höga och vackra pardörrar både in till salongen (vardagsrummet), samt till matsalen, från den centrala hallen.

:)
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här i byn fanns det förr ett pampigt slott:
[bild]

Men gissa vad: Slottet är nu rivet, jämnat med marken, och ersatt av en enplans förskola!
Jag blir så ledsen. Att bygga en liknande byggnad idag skulle ha kostat 20 miljoner. Vore intressant att se en bild på förskolan!

mvh
Anders
 
  • Ledsen
fia_mstd
  • Laddar…
Otroligt projekt, kommer bli väldigt intressant att följa!

Vad planerar ni att ha källaren till? Är det värt den extra investeringen? :)
 
Går det inte att ha garageporten på kortsidan istället för framsidan av huset?
Jag tror framsidan skulle se mer enhetlig och ännu trevligare ut då.
Ser ut att fungera bra utifrån ritningen men det kanske är något i markplaneringen som ställer till det?
 
  • Gilla
Swe_Mala
  • Laddar…
Trappan i planritning plan 1 bakom garaget???
 
Garaget skulle kanske bli mindre framträdande om man sänkte det en meter eller så. Men då kan man inte ha källare just där...
Å andra sidan gillar jag garage, så jag har inget problem med nuvarande lösning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
useless useless skrev:
Garaget skulle kanske bli mindre framträdande om man sänkte det en meter eller så. Men då kan man inte ha källare just där...
Å andra sidan gillar jag garage, så jag har inget problem med nuvarande lösning.
Det hade ärligt talat varit snyggast att helt skippa garaget i huvudbyggnaden. Och sedan bygga någon snygg sidobyggnad som man använder som garage (skulle kunna se ut som en flygelbyggnad eller något), och ordna någon snygg lösning så man kan ta sig till garaget under tak.

Men eftersom det blir källare under hela huset, så varför inte även källare under garagebyggnaden också, vilka i sin tur länkas via en gång på källarplan, som inte syns utåt. Med de pengarna som läggs på ett sådan här projekt, så är det där ju ingenting.

Merkostnaden för källare, i övrigt, är ju inte så stor om bara markförhållandena är gynnsamma, dvs. grävbar mark så man slipper spränga osv. Det som tillkommer är i stort sett väggarna runtom (några ton Lecablock), Iso- eller Pordrän runtom, lite markduk, samt ett mellanbjälklag. Thats it.
Källarplattan blir ju exakt densamma som markplattan hade blivit, så där är det ju ingen skillnad.

Ytterligare tillkommer golvvärmeslingor även för källarplan (och således inte enbart för bottenvåning), i de fall man önskar det (och det gör man ju), men det är inte på något sätt en nödvändighet. Samma med källarfönster i det fall man önskar detta (och det gör man ju även det).

Om man bygger smart kan man även handla överblivet byggmaterial som fönster etc. som även det kan vara helt nytt, men ha ett helt annat pris. Men bygger man som TS så lär ju inte pengar vara något större problem, så då är det bara till att fläska på egentligen.

Jag hade aldrig byggt annat än med källare. Underbara kvadratmeter när man väl behöver det - och det gör man nästan alltid i slutändan :)
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Det hade ärligt talat varit snyggast att helt skippa garaget i huvudbyggnaden. Och sedan bygga någon snygg sidobyggnad som man använder som garage (skulle kunna se ut som en flygelbyggnad eller något), och ordna någon snygg lösning så man kan ta sig till garaget under tak.

Men eftersom det blir källare under hela huset, så varför inte även källare under garagebyggnaden också, vilka i sin tur länkas via en gång på källarplan, som inte syns utåt. Med de pengarna som läggs på ett sådan här projekt, så är det där ju ingenting.

Merkostnaden för källare, i övrigt, är ju inte så stor om bara markförhållandena är gynnsamma, dvs. grävbar mark så man slipper spränga osv. Det som tillkommer är i stort sett väggarna runtom (några ton Lecablock), Iso- eller Pordrän runtom, lite markduk, samt ett mellanbjälklag. Thats it.
Källarplattan blir ju exakt densamma som markplattan hade blivit, så där är det ju ingen skillnad.

Ytterligare tillkommer golvvärmeslingor även för källarplan (och således inte enbart för bottenvåning), i de fall man önskar det (och det gör man ju), men det är inte på något sätt en nödvändighet. Samma med källarfönster i det fall man önskar detta (och det gör man ju även det).

Om man bygger smart kan man även handla överblivet byggmaterial som fönster etc. som även det kan vara helt nytt, men ha ett helt annat pris. Men bygger man som TS så lär ju inte pengar vara något större problem, så då är det bara till att fläska på egentligen.

Jag hade aldrig byggt annat än med källare. Underbara kvadratmeter när man väl behöver det - och det gör man nästan alltid i slutändan :)
legion legion skrev:
Vilket fantastiskt hus! Kul att någon vill bygga i denna fina stil.

Men i likhet med andra kan jag inte riktigt förlika mig med garageporten, placeringen stör ögat. Om den varit centrerad i huskroppen hade det varit lättare att svälja.

Jag hade nog valt att bygga ett separat garage, dels har såna här hus inte hade garage och en separat byggnad skulle markant öka valmöjligheten för båda byggnaderna.
Men för allt i världen kör på det som känns bäst för dig:D(y)
"Jag hade nog valt att bygga ett separat garage, dels har såna här hus inte hade garage"

Nu är ju inte detta ett gammalt hus utan ett nytt i en viss äldre stil, om det ska anpassas efter vad som fanns den tiden blir det jobbigt att bo i huset.
 
Martin_B
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Nu är ju inte detta ett gammalt hus utan ett nytt i en viss äldre stil, om det ska anpassas efter vad som fanns den tiden blir det jobbigt att bo i huset.
Du menar att det blir jobbigt att bo i huset om garaget står separat? För det är väl det som du reagerar på?
Det är väl många hus som byggs idag, även i modern stil, där garaget står separat?

Klart det är en lyx att kunna gå rätt in i garaget utan att behöva gå utomhus, men det kan man med min lösning också, trots att garaget står separat :)
 
Jag gillar garaget. Det ger huset lite olika nivåer och ett ovanligt och spännande liv. Visst, man skulle få en jämn övervåning utan garaget och kanske en snyggare fasad, men TS bygger väl ett hus för att tillfredsställa sina behov och önskemål, där garaget är ett. Jag tycker att det görs på ett bra, smart och snyggt sätt.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Intressant projekt! Får man lov att fråga om namnet på arkitektkontoret du tagit hjälp av?
 
I hus drömmar var det en som byggde en vikport genom att sätta gångjärn på båda sidor av gamla spegeldörrar. Det hade kunnat passa bra som garageport? Jag hittade ingen bild men tror att det var lastbils garaget i genarp av Lars Wide
 
Vi har barn och får ofta besök av andra barn eller vuxna. Ytterskor och käder åker på och av i ett separat utrymme som är ganska rymlygt eftersom alla vill klä på sig samtidigt. De äldre vill ibland sätta sig ner i väntan på den respektive. På vintern följer en hel del grus med in men stannar i utrymmet. Man behöver inte gå igenom utrymmet för att nå trappan eller toaletten. Och på så sätt stannar all grus och all försårtminering i form av huller om buller liggandes skor i ett separat utrymme utan att vara i vägen.

Det är en sak som missas i många moderna hus, tyvärr.
 
  • Gilla
glennevert och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nu börjar det verkligen likna något!
Det stora tornet är nu riktigt ståtligt! Men det lilla ser "satt" ut, med sitt relativt platta tak. Hade jag suttit med ritstiftet hade det blivit betydligt vassare, samt utsmyckat med några "krusiduller". För att det skall efterlikna ett gammalt hus, byggt av en man med medel, behövs det en balkong. Jag har nog aldrig sett ett så här ståtligt hus utan balkong. Den skulle dessutom bryta av en av de relativt kala väggarna.
Några eldstäder ser jag heller inte. En kakelugn skulle suttit som en smäck. Dessutom är det bra att ha en reservuppvärmningskälla när det inträffar, som aldrig kan inträffa.
Det gläder mig att det finns folk med lite "klöver över" som också har fantasin i behåll, som skapar praktfulla byggnader istället för att slänga bort kulorna på de vanliga skrytprylarna.

På det hela taget blir det en magnifik kåk.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
skyisthelimit och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.