Hej,



Jag har ett ventilationsrör som kommer ut från väggen, så nära taket de går, jag blev fundersam om de kommer bli problem med skenan som kommer monteras för överskåpet? Takhöjd 250cm. Någon som vet avstånd från skenan till tak?
 
Avståndet mellan skenan och taket beror ju på hur högt du sätter överskåpen och hur höga överskåp du väljer. Jag tror standard måtten på ett kök från golvet ocg upp är ca 90cm till bänkskivan och sen ytterligare 50cm till undersida på överskåpen. METOD överskåpen finns både 80cm och 100cm höga, så 90+50+80=220cm eller 90+50+100=240cm. Med 250cm takhöjd bordet du klara dig med god marginal om du väljer 80cm höga överskåp, väljer du 100cm höga blir det nog lite mer trixigt.

Skenan sitter förresten ända upp i överkant på skåpen.
 
BirgitS
S Snappahaneklanen skrev:
Jag tror standard måtten på ett kök från golvet ocg upp är ca 90cm till bänkskivan och sen ytterligare 50cm till undersida på överskåpen.
Jag har för mig att Ikea anser att med deras överskåp, som är djupare än vad som varit vanligt i Sverige, ska det vara ungefär 60 cm mellan bänkskivan och överskåpets undersida. Har man dessutom högskåp från Ikea så måste ju överskåpen linjera med högskåpen och i så fall är det enklast att kolla hur höga högskåpen är.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Om man accepterar att det inte linjerar så kan man fästa t.ex. högskåpet direkt i vägg eller med skenstump.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har för mig att Ikea anser att med deras överskåp, som är djupare än vad som varit vanligt i Sverige, ska det vara ungefär 60 cm mellan bänkskivan och överskåpets undersida. Har man dessutom högskåp från Ikea så måste ju överskåpen linjera med högskåpen och i så fall är det enklast att kolla hur höga högskåpen är.
Ja det har du såklart rätt i, kollade på IKEA:s hemsida och det verkar finnas högskåp i höjderna 200, 220 och 240. Så 220 och 240 linjerar med väggskåp om man har 50cm fritt mellan bänkskåp och väggskåp. Sen går det väl att bygga ännu högre genom att sätta ett mindre skåp ovanpå väggskåpen eller högskåpen.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Ja det har du såklart rätt i, kollade på IKEA:s hemsida och det verkar finnas högskåp i höjderna 200, 220 och 240. Så 220 och 240 linjerar med väggskåp om man har 50cm fritt mellan bänkskåp och väggskåp. Sen går det väl att bygga ännu högre genom att sätta ett mindre skåp ovanpå väggskåpen eller högskåpen.
Men att bygga högre är väl extrem nödlösning, redan med standardhöjd är det många som inte når översta hyllan
 
A AndersS skrev:
Men att bygga högre är väl extrem nödlösning, redan med standardhöjd är det många som inte når översta hyllan
Stege eller pall får man väl ha men jag älskar ju förvaring och om jag haft takhöjd så det fått plats mer skåp hade jag nog satt så många jag kunde istället för en stor täckskiva.
 
  • Gilla
kolio
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Stege eller pall får man väl ha men jag älskar ju förvaring och om jag haft takhöjd så det fått plats mer skåp hade jag nog satt så många jag kunde istället för en stor täckskiva.
Förvaring är alltid bra, men sedan kan den ju vara dumt och olämpligt placerad;)
 
BirgitS
A AndersS skrev:
Förvaring är alltid bra, men sedan kan den ju vara dumt och olämpligt placerad;)
Har man ont om förvaringsmöjligheter så får man ta de möjligheter som står till buds. I vår första lilla lägenhet satte vi två 70 cm höga överskåp ovanför varandra för att maximera förvaringen i det lilla köket. Vi hade ju inte sånt som man behöver varje dag i de övre skåpen, men t.ex. termosar och annat som man bara använder ett par gånger om året fick stå där.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.