Cad
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tack för din ärlighet även om du är en enorm glädjedödare och stoppar denna tråden
Vad har vi missat?
 
Laddade upp några bilder som jag inte borde laddat upp så tog bort dom från inlägget tidigare.
 
R Robert-san01 skrev:
Grattis!

Förstår din iver om att få visa upp framstegen. Det kan dock vara bra att granska dem en gång extra innan man laddar upp och det är viktigt att ha tillåtelse från de som är med på bild att de godkänt publicering.
Det var väl lite långt att gå. Nu har jag ju inte sett bilderna men om det inte är kommersiella bilder finns väl inget sådant krav ? (Givetvis att bilden inte är kränkande)
 
Jag kommer vara lite mer noggrann med vad jag laddar upp framöver, så jag tycker vi lämnar det så i denna tråden och fokuserar på huset. Kommer med lite nya bilder ikväll.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Här kommer lite bilder från stomresning. 2 dagar till vädertätt hus.
Väggsektion som lyfts på plats med kran vid en stomresning av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Soluppgång över en byggarbetsplats med träbjälkar och stomme under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomkonstruktion av trä för ett hus, med takstolar, isoleringsmaterial och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätakstolar och väggpaneler i en stomme för ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av hus under byggnation med trästomme och fönsterparti, stege och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörbild av trästomme under konstruktion, med oskyddade takbjälkar och träskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under stomresning med uppsatt takkonstruktion och fasad, omgiven av byggställning och utspridda byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Byggarbetsplats med ställningar vid hus med träbeklädnad, stenbumlingar och träd i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under stomresning med väggar och takstolar uppe, omgivet av byggnadsställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
spånhyvel och 8 till
  • Laddar…
Hade inte tänkt åka ut idag men fick besök av en framtida Byggahusstjärna. Glespanelen/bärläkt är på plats och imorgon kommer takpannorna.
Hus under konstruktion med uppsatt glespanel och bärläkt på taket, omgivet av byggställningar och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under konstruktion med glespanel och bärläkt på taket, stålställningar runtom, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carro_D och 1 till
  • Laddar…
Vad säger takexpertisen, detta känns lite onödigt slarvigt?
Ojämnt sågat träplank placerat ovanpå takplattor vid en huskant, med utsikt över huset nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taktäckning under arbete med synlig takpapp och ojämnt placerade träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där såg förjävligt ut.

Jag spikar alltid 3-kantsläkt längst ut på ovansidan av råsponten, sen pappar och läktar jag hela taket. Efter det måttar jag in höjd på vindskivor och till sist spikar jag nockbrädan i strö/bärläkten.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Fick till svar att dom inte gjort färdigt där för att plåtleveransen var försenad. Får kontrollera senare i veckan att det blir rätt justerat
 
Var på plats idag och det ser bra ut! :) dom jobbade lördag nu för att kunna ha längre julledighet jag protesterar inte.
Nästa vecka blir det innerväggar, el och rördragning ska påbörjas.

Kanske är vettigt att dra några VP rör upp till vinden från TV:n för eventuella takmonterade högtalare?


Skönt med pannorna på plats!
Ett hus under konstruktion med takpannor på plats och byggnadsställningar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på takpannor av betong med synlig ränna och taknock i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FTX systemet tar form
Uppförande av ljuddämpare till köksfläkten i ett hus under konstruktion, med synliga träbjälkar och ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Silence is gold?
Ljuddämparens inre med perforerad metall och synligt ljus från mitten, installerad till köksfläkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet takstomme i trä med synliga takbjälkar och paketerade byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sist en bild på ljuddämparen till köksfläkten Ljuddämpare till köksfläkten ligger på ett byggarbetsgolv med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick också veta i veckan att KA blivit allvarligt sjuk så jag får byta KA, riktigt tråkigt att höra.

Skulle byta bromsbelägg på bilen idag också, visade sig att en slider hade fastnat, typiskt.. nytt bromsok kanske det får bli.
 
  • Gilla
Helgeman och 4 till
  • Laddar…
Systemkalops
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
I helgen har vi börjat gräva :) lite väg och lite avlopp

[bild]
Grävmaskin på plats
[bild]


[bild]
[bild]
Glad fru som fyndar fina stenar
[bild]
[bild][bild]
Farsorna hjälper till lite. Äldre grävgubben är 75, man blir inte äldre än man gör sig :) samma 2 grävgubbar som grävt allt hos föräldrarna så vår familj är stamkunder
Vad innebär passivhus? Läste nånstans att det skulle bli byggnorm i framtiden? Snyggt ska följa bygget (y)
 
  • Gilla
Karisaa
  • Laddar…
Det är egentligen att huset är extremt energisnålt. Bättre isolerat överallt och lite effektivare värmesystem än en vanlig frånluftsvärmepump. Siktar på 15kwh/m2 och år i uppvärmning. Den rektangulära formen ger också mindre yta mot utsidan vilket sänker energiförbrukningen men det är inte ett måste.

Våra väggar har t.ex. 407mm isolering mot standard hus som ofta har ca 240mm
 
Innerväggarna tar form. Sjuk skillnad det blir :) gjorde lite sista minuten justeringar av klädkammaren och väggen i köket.
Träkonstruktion av innerväggar i ett hus under renovering med byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stommar till innerväggar under konstruktion i ett oinrett rum med träreglar och isoleringsplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggda innerväggar i trä med synliga stolpar och en stegpall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktion av innervägg syns genom ett fönster i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och avslutningsvis en stämningsfull bild från stranden
Solnedgång över en lugn sjö sett från en träbrygga som sträcker sig ut i vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Siktar på 15kwh/m2 och år i uppvärmning. Den rektangulära formen ger också mindre yta mot utsidan vilket sänker energiförbrukningen
Ja, det blir ju lite bättre än våra 45 kWh/m2 med 310 mm väggisolering :)
Fast de där 15 kWh inkluderar väl inte belysning, frys-, kyl- "hushålls-" och varmvatten,
utan bara strängt definierad "uppvärmning"? Är t.ex. ventilation inräknad?

Det skulle vara kul att få komma och titta på huset när det närmar sig färdigt.
Skall ni ha allmänna visningar eller borde jag boka tid?
 
Det är dedikerat för uppvärmning, så hushållsel tillkommer. Ventilationsförluster ska ingå i beräkningen.

Vi har inte planerat in någon visning men jag avfärdar inget på förhand. Lov om fika via PM kommer att övervägas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.