Jag skulle nog välja linoleum, före plast.
Trä verkar mer eller mindre olämpligt..kräve mattor utanför dörren för att bibehålla fräschör...
Lino är Slitstarkt och reparationsvänligt...
Och fuktvänligt vid städning...

Väljer du trots allt klinker, se till att ha jordade uttag i hallen...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum rolri skrev:
Aldrig mer plastmattor när man insett hur mycket skit det finns i dem.

[länk]
Fast den artikeln är sju år gammal, och man har tittat på bostäder byggda mellan 30- och 80-talet....
Branschen har uppdaterat sig. Vet att man bytt mjukgörare i nära på alla mattor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Cervus Elaphus
Klinker väger det åt
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Om klinkers, välj en melerad färgsättning med bruna och röda inslag.
Sten håller möjligen bättre, men kan spricka. Kalksten är känsligt för vissa fläckar och rngöringsmedel, vilket gäller ännu mer för marmor som dessutom är mjukt. Men en del gillar ju patina …
Jag skulle välja granit eller en noga utvald klinker.

Oavsett golv bör det vara en riktig fotskrapa utanför dörren, en redig, sandupptagande matta direkt innanför (eller i farstun om sådan finnes) typ AstroTurf följde av en stor fuktupptagande entrématta. Då kan man i de flesta fall gå in med ytterskor.
Den bästa städningen är den man slipper.
 
  • Haha
  • Gilla
Pamnor och 1 till
  • Laddar…
Cervus Elaphus
Det var lite överkurs det där, det blir klinker kort o gott.
 
Cervus Elaphus
En sån färg tänkte jag skaffa om den inte är för mörk
 
  • Närbild på en yta med mörkgrå textur som kan föreställa en väggfärg eller ett materialprov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lade klinker. Först förstärkt bjälklag (krysskolvat och 300cc) sedan vattenburen golvvärme i glespanel, golvspån, 6mm gips ardexlimmat, våtrumsskikt och till sist grå klinker.
Tål det mesta (utom en stor tving som tappades från 2 m höjd som lämnade ett runt litet märke), även blöta skor som torkar snabbt av golvvärmen. Skönt att gå på varmt golv dessutom. Utan värme är det istället obehagligt kallt.
Undergolvet behöver vara stabilt för klinkers annars kommer fogar och plattor att lossna .

Parkett skulle funka med en bra entrématta, men skulle till skillnad från klinkergolvet kräva underhåll.

Ingen golvvärme, då skulle jag nog välja oljad ekparkett som resten av golven på samma våning.
 
Redigerat:
Med småbarn skulle jag välja klinker med golvvärme för att torka upp det som barnen släpar in. Har parkett idag och den blir ganska matt natt i lacken av grus och sten som man drar in.
 
Cervus Elaphus
Golvvärme hade vart nåt hur omfattande är det att få in och va kostar det?
 
Cervus Elaphus Cervus Elaphus skrev:
Golvvärme hade vart nåt hur omfattande är det att få in och va kostar det?
Har du inte vattenburet går det att lägga in elgolvvärme, det bygger inte heller så mycket.
 
  • Gilla
Cervus Elaphus
  • Laddar…
Om de fortfarande säljs är T2 Quicknet smidigt att lägga och bygger inte mycket högre än fixet. Men det ska läggas av en elektriker (åtminstone isolationsprovas av en sådan vid tre tillfällen). Underlaget ska väl helst vara golvgips eller flytspackel.
 
Cervus Elaphus
imported_Benno imported_Benno skrev:
Om de fortfarande säljs är T2 Quicknet smidigt att lägga och bygger inte mycket högre än fixet. Men det ska läggas av en elektriker (åtminstone isolationsprovas av en sådan vid tre tillfällen). Underlaget ska väl helst vara golvgips eller flytspackel.
Elektriker finns
 
Cervus Elaphus
Värme i gölva var inte tänkt från börja det låter som en bra ide frågan är väl prislappen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.