Hallå

Jag har ett par funderingar kring ventilation. Vi håller på att bygga ut vårat hus med en tillbyggnad på 25kvm. I huset har vi till- och frånluftsventilation men den nya delen kommer inte vara anslutet till det. Bör jag sätta in en tilluftsventil eller nåt annat?
Har också funderingar gällande att bygga igen takfoten (inte helt men vill bygga in belysning där). Utbyggnaden är tillbyggt på mot utsidan av det gamla huset med ett snetak där luftspalten är ca 3cm som börjar vid takfoten och sen går upp bakom den befintliga lockpanelen på huset. Är det dumt att bygga igen takfoten? Kommer naturligtvis lämna springor på nån centimeter men det kanske inte är tillräckligt.

Mvh Jocke
 
BirgitS
Vad ska tillbyggnaden användas till, kök, sovrum eller?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad ska tillbyggnaden användas till, kök, sovrum eller?
Till groventré och sovrum. Groventrén är öppen till tvättstuga (gamla ingången)
 
BirgitS
Sovrum ska ha friskluftsintag och sen måste förstås den nya friska luften sugas bort någonstans.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Sovrum ska ha friskluftsintag och sen måste förstås den nya friska luften sugas bort någonstans.
Då sätter jag upp en tilluftsventil. Inget sovrum i övriga huset har frånluft (bad, kök, klk och tvättstuga har det). Hoppas det räcker. Tack för infon
 
J Jocke74 skrev:
Då sätter jag upp en tilluftsventil. Inget sovrum i övriga huset har frånluft (bad, kök, klk och tvättstuga har det). Hoppas det räcker. Tack för infon
AC vilken anledning ska du inte koppla det till ventilationssystemet? Kolla så att kommunen inte ställer några krav på ventilationen, tråkigt att få göra om i efterhand.

Normalt sett har man tilluft i sovrum och allmänna utrymmen och frånluft i kök, bad och tvätt.

Det går kanske att göra som du har tänkt men då bör man åtminstone justera ftx-systemet.
 
N NoOne2k skrev:
AC vilken anledning ska du inte koppla det till ventilationssystemet? Kolla så att kommunen inte ställer några krav på ventilationen, tråkigt att få göra om i efterhand.

Normalt sett har man tilluft i sovrum och allmänna utrymmen och frånluft i kök, bad och tvätt.

Det går kanske att göra som du har tänkt men då bör man åtminstone justera ftx-systemet.
Största anledningen är att det är rätt komplicerat att dra ventilationsrör från det befintliga systemet. Vill inte såga upp väggar och tak. Har inga krav enligt bygglovet. Vi har en firma som servar ventilationanläggningen i vår samfällighet varje år. Får be dom justera om anläggningen nästa gång om det skulle behövas.
 
BirgitS
En justering behövs ju för att öka frånluftsinställningen så att den även kan suga åt sig luft från det nya sovrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.