Håller på att planera inför bygget av ett lösvirkeshus. Funderar nu på leverantör av fönster mm. Jag behöver:

- många fönster. Flera stora fasta. Några kopplade.

-Ett skjutparti 360 x 230 cm.

-Två glasade altandörrar 100 x 230

- glasad ytterdörr.

Huset har mycket glas vilket innebär att både pris och isolering blir viktigt. Jag har kikat på både Aluminium och PVC. Vill helst ha grå utsida och vit insida.

Jag är nyfiken på vad andra valt för leverantör och hur det fungerat. Inte minst skjutpartier. Hemskt gärna även exempel på vad det kostade.

Tack på förhand!
 
N nybyggarn3 skrev:
Håller på att planera inför bygget av ett lösvirkeshus. Funderar nu på leverantör av fönster mm. Jag behöver:

- många fönster. Flera stora fasta. Några kopplade.

-Ett skjutparti 360 x 230 cm.

-Två glasade altandörrar 100 x 230

- glasad ytterdörr.

Huset har mycket glas vilket innebär att både pris och isolering blir viktigt. Jag har kikat på både Aluminium och PVC. Vill helst ha grå utsida och vit insida.

Jag är nyfiken på vad andra valt för leverantör och hur det fungerat. Inte minst skjutpartier. Hemskt gärna även exempel på vad det kostade.

Tack på förhand!
Hej! Vill bara få en känsla av vilken typ av stil du vill ha, kopplade fönster är ju normalt förknippat med allmogeprofilering av äldre stuk. Men du vill även ha stora fasta partier som ligger mer i nutid. Vill du spröjsa dina fönster?
 
M Mackan790 skrev:
Hej! Vill bara få en känsla av vilken typ av stil du vill ha, kopplade fönster är ju normalt förknippat med allmogeprofilering av äldre stuk. Men du vill även ha stora fasta partier som ligger mer i nutid. Vill du spröjsa dina fönster?
Tack för svar.
Modernt stuk utan spröjs. Öppningsbara på övre plan, för putsning och vädring.
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar.
Modernt stuk utan spröjs. Öppningsbara på övre plan, för putsning och vädring.
Okej, raka profiler och mycket glasyta..... Traryd passar in bra där, SP är ju samma fönster med undantag för den invändiga allmogeprofilen och andra handtag. Funkar det med Vridfönster eller vad är anledningen till att du söker kopplade 2+1 fönster?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
M Mackan790 skrev:
Okej, raka profiler och mycket glasyta..... Traryd passar in bra där, SP är ju samma fönster med undantag för den invändiga allmogeprofilen och andra handtag. Funkar det med Vridfönster eller vad är anledningen till att du söker kopplade 2+1 fönster?
Tack för det. Vrid är helt klart ett alternativ.
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för det. Vrid är helt klart ett alternativ.
Bra. Du har ju även Elitfönster och dess lillasyster Outline som alternativ. Vet inte hur stor vikt du lägger på utseendet eller om det mer är priset som styr. Jag kan väl punkta några för och nackdelar här.
SP/Traryd har sideswingfönster som är framtaget som ett alternativ till sidohängda fönster, med fördelen att du kan vända fönstret ut o in för putsningen och att hela bågen kan skjutas helt åt sidan. Bra då du måste ha en godkänd utrymningsväg vid brand, ett vanligt vridfönster har bågens vridbeslag vid mitten på fönstret, vilket innebär att du måste ha ett större fönster. Om du har balkong eller ändå planerat för större öppningsbara fönster så finns det ingen mening med sideswing längre... Vridbeslagen på SP/Traryd är dolda medans Outline och Elitfönster har synliga, jämför bilder på detta så förstår du vad jag menar. Elitfönster har alltid varit ett omtyckt fönster och känns kraftigare med sin tjockare karm och båge. Outline har den fördelen att du kan få förstärkt över-och understycke så det linjerar med dina helglasade fönsterdörrar om nu detta sitter på samma vägg. Pvcfönster har jag tyvärr ingen bra känsla för och personligen gillar jag inte tanken av pvc i nybyggda trähus. Priset är ju betydligt billigare och vet att några tillverkare börjat göra vridfönster i pvc, Nordiska fönster och om jag inte minns fel, venta windows. Texten blev för jävla lång, ber om ursäkt..
 
Vi har vridbara fönster från Elitfönster och dessutom några större, fasta, icke öppningsbara fönster. Tycker de funkar bra så här långt. Vi har också 3 st vik-/skjutdörrspartier från Schüco som numera funkar som de ska - krävde dock viss justering från tillverkaren innan de löpte mjukt och smidigt.
Typ såna här:
https://www.schueco.com/web2/se/foer_privatkunder/produkter/skjutdoerrar2

Det är ett modernt hus med mycket glas, gissningsvis liknande ert.
Har tyvärr inga prisuppgifter att bidra med.
 
J jocke31 skrev:
Vi har vridbara fönster från Elitfönster och dessutom några större, fasta, icke öppningsbara fönster. Tycker de funkar bra så här långt. Vi har också 3 st vik-/skjutdörrspartier från Schüco som numera funkar som de ska - krävde dock viss justering från tillverkaren innan de löpte mjukt och smidigt.
Typ såna här:
[länk]

Det är ett modernt hus med mycket glas, gissningsvis liknande ert.
Har tyvärr inga prisuppgifter att bidra med.
Tack för svar.
Schüco har jag kikat lite på, på nätet. Hittar dock ingen ÅF i närheten. Har förstått av andra trådar att det är ett budgetalternativ, åtminstone i jämförelse med andra aluminiumpartier.

Någon som har en uppfattning om vad ett skjutparti 360 x 230, med lågt U-värde, kan tänkas kosta?

Har även kikat lite på Nordiska fönsters lyft/glid partier i PVC. Designvarianten med smal karm ser trevlig ut på bild, för att vara plast. Även U-värdet är bra. Blir dock avskräckt av många negativa omdömen.
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar.
Schüco har jag kikat lite på, på nätet. Hittar dock ingen ÅF i närheten. Har förstått av andra trådar att det är ett budgetalternativ, åtminstone i jämförelse med andra aluminiumpartier.

Någon som har en uppfattning om vad ett skjutparti 360 x 230, med lågt U-värde, kan tänkas kosta?

Har även kikat lite på Nordiska fönsters lyft/glid partier i PVC. Designvarianten med smal karm ser trevlig ut på bild, för att vara plast. Även U-värdet är bra. Blir dock avskräckt av många negativa omdömen.
Jag tittade på nordiska fönster lyft/glid till mitt tillbygge. Priset var tilltalande, men jag kände mig lite tveksam till tätningslisten runt fönstret, kändes som en list som slita ut fort,jag är dessutom inte jätteförjust i PVC. När jag var och tittade i deras visningslokal hade de även något träfönster med aluminium på utsidan min inte heller där fick jag något bra kvalitwtsintryck. Min rekommendation är att åka och titta och känns på fönstren.

För min del slutade det hela med att jag köpte ett Hajom-parti. En avsevärd skillnad i pris men de går å andra sidan inte att jämföra kvalitetsmässigt. Hajom är såvitt ja vet den enda tillverkaren som erbjuder fönster med bärande pelare för de fasta delarna av fönstret, men jag kan ha fel.
 
N NoOne2k skrev:
Jag tittade på nordiska fönster lyft/glid till mitt tillbygge. Priset var tilltalande, men jag kände mig lite tveksam till tätningslisten runt fönstret, kändes som en list som slita ut fort,jag är dessutom inte jätteförjust i PVC. När jag var och tittade i deras visningslokal hade de även något träfönster med aluminium på utsidan min inte heller där fick jag något bra kvalitwtsintryck. Min rekommendation är att åka och titta och känns på fönstren.

För min del slutade det hela med att jag köpte ett Hajom-parti. En avsevärd skillnad i pris men de går å andra sidan inte att jämföra kvalitetsmässigt. Hajom är såvitt ja vet den enda tillverkaren som erbjuder fönster med bärande pelare för de fasta delarna av fönstret, men jag kan ha fel.
Tack för svar. Får man fråga vad man får ge för ett Hajom parti?

Vi ska ha rätt mycket glas på huset. Det, i kombination med rätt tajt budget, innebär att vi överväger PCB. Dock behöver kanske inte allt glas vara av samma material. Skjutpartiet känns t.ex mer kvalitetskritiskt än fasta fönster.
 
  • Wow
Fadai
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Får man fråga vad man får ge för ett Hajom parti?

Vi ska ha rätt mycket glas på huset. Det, i kombination med rätt tajt budget, innebär att vi överväger PCB. Dock behöver kanske inte allt glas vara av samma material. Skjutpartiet känns t.ex mer kvalitetskritiskt än fasta fönster.
Jag hoppas du menar PVC ;)

Vårt parti är 400x210 med aluminiumutsida, nätdörrar (möjlighet att ha öppet och slippa myggen) och bärande pelare. Det kostade oss ca 150 000. Jag tycker egentligen att det är för mycket pengar, men av flera anledningar så står det nu ett sådant monterat i tillbygget.

Den främsta anledningen är att vi redan har hajom-partier monterade i samma fasad och vi är mycket nöjda med dem. En av fördelarna med dem är att den öppningsbara delen löper på insidan av det fasta partiet, det är bra framförallt vintertid om man öppnar det då (vi har katter som springer in och ut i ett).
 
När det gäller skjutdörrar så tycker jag att Velfac är överlägsna. Dyra men värda pengarna.
 
N NoOne2k skrev:
Jag hoppas du menar PVC ;)

Vårt parti är 400x210 med aluminiumutsida, nätdörrar (möjlighet att ha öppet och slippa myggen) och bärande pelare. Det kostade oss ca 150 000. Jag tycker egentligen att det är för mycket pengar, men av flera anledningar så står det nu ett sådant monterat i tillbygget.

Den främsta anledningen är att vi redan har hajom-partier monterade i samma fasad och vi är mycket nöjda med dem. En av fördelarna med dem är att den öppningsbara delen löper på insidan av det fasta partiet, det är bra framförallt vintertid om man öppnar det då (vi har katter som springer in och ut i ett).
Pvc ska det vara :)

Ja det är ju onekligen en rejäl slant. Det måste ju finnas något i mellan Hajom och diverse Pvc.
 
V vanpire skrev:
När det gäller skjutdörrar så tycker jag att Velfac är överlägsna. Dyra men värda pengarna.
Tack för svar. Har kikat lite på Velfac och mejlat och lite funderingar, bl.a. pris. Inget svar ännu. Vad kan nan tänkas få betala för ett skjutparti?
V vanpire skrev:
När det gäller skjutdörrar så tycker jag att Velfac är överlägsna. Dyra men värda pengarna.
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar.
Schüco har jag kikat lite på, på nätet. Hittar dock ingen ÅF i närheten. Har förstått av andra trådar att det är ett budgetalternativ, åtminstone i jämförelse med andra aluminiumpartier.

Någon som har en uppfattning om vad ett skjutparti 360 x 230, med lågt U-värde, kan tänkas kosta?

Har även kikat lite på Nordiska fönsters lyft/glid partier i PVC. Designvarianten med smal karm ser trevlig ut på bild, för att vara plast. Även U-värdet är bra. Blir dock avskräckt av många negativa omdömen.
Hittade en prisuppgift här på forumet på en sådan Schüco vikdörr som vi har - priset var från 2015. Någonstans mellan 50 och 90 000 kr sägs de kosta i ca 3 meters längd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.