Är det någon som använder fogskum vid isolering av fönster, och vad har ni för erfarenhet av detta?
 
KLADD!!!!!


För den som övningskör skumsprutan är det lätt att det blir alldeles för mycket. Det sväller en hel del.

En servicekille från Trarydfönster påpekade också att fogskummet är så kraftigt att det kan rubba fönstret ur läge om man inte använt ordentliga karmskruv.

Efter att ha provat på några fönster har jag övergett skummet och drevar med vanlig stenull som jag skär till ur spillbitar.
 
Jag förstod att det var något lurt med fogskum, eftersom det aldrig är någon som pratar om detta material längre.
Det var dock väldigt populärt när det introducerades.

Vi kör vanlig drevning. Tack för svaren.
 
Bob_the_builder
Det är fortfarande vanligt, i synnerhet på större byggen eftersom det går så mycket fortare än att dreva med remsor. I vår Brf har vi precis bytt fönster och entreprenören använde skum (100 fönster på 4 veckor).
 
fogskum kräver bara träning och en papperskasse...

papperskasse att slänga överskott och ställa burken i då man är klar... ;D

största problemet folk gör är att drälla på så det precis sticker ut då man sprutat klart... big mistake eftersom det fortsätter expandera i typ 15 minuter efter...

personligen brukar jag trycka in liiite liiite när det fått en yta (men är mjukt inne) istället för att skära bort överflöd... på det sättet bibehåller man den hårda ytan
 
Dreva är mitt råd, vis av egna misstag. Det blir lätt för mycket i början, sedan för lite när man försöker göra rätt.
Att skära härdat skum är inte roligt.

Jag har däremot använt skum där några ventilationsrör går igenom en timmervägg. Jag sågade helt brutalt ett hål med motorsågen, stoppade i röret och fyllde med skum runt om. Snabbt och helt tätt.
 
Det finns också vissa arbetsmiljömässiga anledningar till att skippa skummet, eftersom det frigörs isocyanater när man skummar.

Men skummet har blivit, något oförtjänt, en slagpåse i miljödebatten.
Det är svårersatt i vissa situationer, dock ej fönsterdrevning.

Jag skulle förslå MathiasS tips...
 
Nix skrev:
Jag skulle förslå MathiasS tips...
...för det är ett jättebra tips! :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.