Vill bara påminna läsekretsen om Riksbankens tidigare ränteprognoser och det faktiska utfallet.
Den hackiga blå linjen är den faktiska räntan. Alla de uppstickande linjerna är prognoserna genom åren.

Konstverket kallas "Riksbankens igelkott"
riksbankens-igelkott-28-oct-28-riks.png

"Let's not jump to conclusions"
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
gbgustaf och 15 till
  • Laddar…
Å andra sidan, en fördubbling av en negativ ränta borde ju betyda att räntan sjunker?
 
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 18 till
  • Laddar…
Boräntorna kommer att fördubblas enligt Ingves, inte reporäntan.
 
G Guson skrev:
Boräntorna kommer att fördubblas enligt Ingves, inte reporäntan.
Nja. Det är lite luddigt i medierna men så här sa han:

Flertalet hushåll har valt att låna till rörlig ränta och om vi får rätt kommer räntorna att stiga under överskådlig tid. Räntorna på bolån kommer då att fördubblas
Han syftar naturligtvis på reporäntan och att den ger effekt på bolånen.
http://direkt.omniekonomi.se/ingves-bolanerantor-kommer-att-fordubblas/a/WLM9oG

Fast det spelar ingen större roll vad han säger, det verkar ändå inte bli så.
 
Det var vilken av de två räntorna som fördubblingen avsåg som var min poäng, inte sannolikheten för att det verkligen sker.
 
Excel
Räntorna kommer bli låga framöver dock knappast läge än idag.
 
Helt sjukt, jag förstår att ni är skraja. Pengar skall ju vara gratis!
När vi fick vårt första bolån på 70-talet, efter två års köande, var räntan 15,75% :(
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
C
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När vi fick vårt första bolån på 70-talet, efter två års köande, var räntan 15,75% :(
Då kostade å andra sidan inte en kåk 8 MKr...
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Då kostade å andra sidan inte en kåk 8 MKr...
Nej, du har rätt, den kostade 185.000 kr.
Men vad tror du min lön var?
Jag vet själv inte riktigt, men året innan började jag på ett nytt jobb och fick 2.550 kr/mån.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ja det var härliga tider med en timlön på 29 kr inkl skifttillägg
Och räntor på 15-16 %. Vårt alldeles nybyggda radhus kostade 305 tkr -79
Man blir alldeles glad av sådana minnen
/B
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Helt sjukt, jag förstår att ni är skraja. Pengar skall ju vara gratis!
När vi fick vårt första bolån på 70-talet, efter två års köande, var räntan 15,75% :(
Minnet är lite selektivt kanske, det var en tid med ytterst generösa räntebidrag samt tvåsiffrig inflation som åt upp huspriset raskt. Frågan är om det trots de höga räntorna någonsin varit så billigt och förmånligt att köpa ett hus än i slutet på 1970-talet?

https://www.privataaffarer.se/articles/2007/11/09/sa-har-bomarknaden-forandrats-pa-30-ar/

Ränteavdraget gjordes på toppen av inkomsten och gav skattelättnad på 40-50 procent, ja ända upp till drygt 80 procent om inkomsten var riktigt hög. Till detta kom en inflation på ca 10 procent per år som urholkade lånet kraftigt
 
  • Gilla
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
Ja det stämmer, skulle hellre haft huslån då än idag. Ekonomen Mark Blyth drar ofta upp just det här om hur mycket klagande det är på inflationen, men den var en riktig force for good för vanligt folk på den tiden.

Idag lämnar man i skuld länge och lånet blir inte märkbart billigare med tiden, här i Finland har vi även successivt tagit bort ränteavdraget, just sådär passligt tills min generation ska börja med hus...

Inflationen har vi motat som olle i grind, hela det ekonomiska systemet sedan 70 talets slut har varit i jakten på att ta livet av inflationen, eftersom den åt upp investerarklassens vinster. Men lagt ut över en riktigt lång tid har inflationen varit stabil genom århundraden, 70 talet av en anomali, orsakad av postwar boomen då folk aldrig haft det så bra, och aldrig igen kommer att ha det så bra.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Min prognos är att handelskrigen mellan USA och kina kommer att påverka världsekonomin, så att räntorna inte höjs. I mer lokalt perspektiv har vi osäkra statsfinanserna i Grekland, Italien, Spanien och ev Portugal. Sedan har vi Brexit som kan få större effekter för Nordeuropa än som väntat.

Jag tror att vi låst fast oss i låg ränta enligt japansk modell, möjligen händer något om 20 år, förutsatt att inga krig startas i Europa.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Men lagt ut över en riktigt lång tid har inflationen varit stabil genom århundraden, 70 talet av en anomali, orsakad av postwar boomen då folk aldrig haft det så bra, och aldrig igen kommer att ha det så bra.
Vad som orsakade inflationen kan vi nog tvista om, men får inte då det är en politisk fråga.

Att folk aldrig hade haft det så bra som på 70-talet är sant, men inte att det var välståndets höjdpunkt. De senaste 20 åren har exempelvis Sveriges BNP per capita fördubblats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.