Hej,
På fyra ställen i vårt källargolv kommer det upp små "vulkaner" av vad jag tror är salt. Den som visas på bilderna har fått vara i ca åtta månader, när jag tog bort denna kunde jag känna att det fanns fukt på fogen. De två som uppstår i rum där vi är aktiva och städar märks aldrig av mer än att fogen mellan klinker är lite mörkare men inte kännbart våt.

Utöver vad som går att utläsa på bilderna: Det smakar salt och ättika. Det luktar ättika och vinäger. Om man låter det vara ett halvår eller mer så är högen i storlek på bild på den största, de andra tre är kanske halva storleken. Om man knackar på plattorna närmast kan man få ljud som vid bom / hålrum bakom på några ställen.

Inga "putssläpp" på väggar noterade, ingen i övrigt förhöjd fuktighet noterad.

Huset är byggt 1946 och vi tror att källaren fick ny klinker på golv och i vissa även på väggar någon gång på 90-talet. Enda fasta organiska materialen i källaren är två gardrobsväggar, 6 dörrar med karmar och trappans anslutning mot golv.

Vad är detta för något, varför kommer det och behöver man göra något åt det?
 

Bästa svaret

R
Troligtvis är det närsalter som kommer upp genom golvet med kapilärkraft , det finns ingen fukt eller tätskikt under plattorna ,
det ska det inte heller vara om grundläggningen ligger direkt på mark , det ska ventilera och fukta ut mellan fogarna
Närsalt finns i mark och borrade brunnar , du kan nog inte göra något åt det utan att knacka upp golvet
 
Staffans2000
Smakar det salt, har rävlyan rätt.

Staffan
 
R
Glömde lite det som kommer upp är nog lite som gele och mjukt
 
Bra, då låter vi det vara å bara städar bort vid behov. Tack!

Har inte noterat något gelé aktigt men så undersöks inte saken ofta och salt kan väll inte vandra kapilärt utan att vara löst i något, i detta fall vatten som sen torkar å lämnar salt kvar å då borde det vid något tillfälle vara lösning där också...
 
R
Är det stelt och fast då , det kan komma igenom underliggande skikt , det är inga fotbollar som ska komma igenom utan microdelar
 
Jo struktur på allt jag sett också redan vid första upptäckt några veckor efter senaste rengöring, fast då i liten mängd. Kanske så lite vatten att det övergår till gas utan att bli pöl?
 
R
Ser precis ut som saltkristaller , var kanske lite otydlig i det med gele , det är det om det inte kommer i kontakt med luften ,
i övrigt så torkar det nog och blir lite krispigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.