Hej,

Jag tänkte ge mig på att måla fönster för första gången imorgon, men har några frågor gällande detta.

1) Vet att vi är långt ifrån vad som är rätt säsong för att måla fönster, men invändigt borde väl kunna vara ok?

2) Mina fönster ser ut såhär:
Vit fönsterkarm i behov av målning med reflektion av ett interiör och insynkning från väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det syns inte jättetydligt på bilden, men fönstret och nedåt (element osv) är alltså insänkt något från väggen. Denna insänkning har också varit vitmålad tidigare och jag tänkte att det nog bör fortsätta vara så. Väggen i övrigt är målad ljusgrå.

Den färg som är där i nuläget är väldigt blank, både på fönster och det runtomkring. Att fönster liksom övriga snickerier oftast målas i lackfärg är jag med på, men innebär detta att det runtomkring också målats i lackfärg? Min tanke ursprungligen var att rolla "vanlig" färg på det runtomkring, men det kanske blir bättre att köra lackfärg på allt? Någon som råkar ha koll på vad som är standard i sådana här fall får hemskt gärna uttala sig :)

3) Beroende nu på hur jag nu ska måla fönstret och det omkring, vad finns här för tips gällande tillvägagångssätt? Maskera fönstret först, måla det omkring färdigt och låta torka, och sedan göra omvänd maskering och måla fönstren? Eller om allt ska målas i lackfärg, går det att göra allt samtidigt? Bör fönstret stå öppet eller går det att måla med det stängt (eller finns det risk för att det kommer torka fast då)?

Många frågor och det kanske blev lite rörigt, men är mycket tacksam för svar :)

MVH,
David
 
  • Gilla
Gabriella S
  • Laddar…
BirgitS
Till fönster finns det särskild fönsterfärg och till övrigt underlag som är i trä brukar man använda snickerifärg, som traditionellt brukar vara rätt blank (till skillnad från väggfärg). Det är ju svårt att veta men det ser ut som att det är mycket material i trä runt fönstret. Är det något annat än trä som du kallar för "runtomkring"?

Fönsterfärg är annorlunda bland annat för att det är viktigt, särskilt så här års, att den torkar mycket snabbt så att du kan stänga fönstren redan efter t.ex. 4 timmar i stället för att behöva vänta 12.

Sen är det viktigt att du läser på färgburken för där kan stå en lägsta temperatur som det kan vara när du målar.

Jag skulle måla fönstret först och sen gå utåt, i stället för att måla något bortanför det jag redan har målat eftersom det ökar risken för kladd på det redan målade.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Till fönster finns det särskild fönsterfärg och till övrigt underlag som är i trä brukar man använda snickerifärg, som traditionellt brukar vara rätt blank (till skillnad från väggfärg). Det är ju svårt att veta men det ser ut som att det är mycket material i trä runt fönstret. Är det något annat än trä som du kallar för "runtomkring"?
Ja, majoriteten är nog faktiskt puts. Själva ”väggen” (kanterna runt fönstret så att säga) är iaf det. Trä är det väl egentligen bara i någon detaljlist och sedan verkar det vara någon form av trä/spånskiva el dylikt ned där bakom elementet (fönsterbrädan som satt där tidigare var fäst i något sådant).

Angående färgvalet - min hjälpare på färghandeln sa att fönsterfärg brukar vara för utvändigt bruk och att man brukar köra med lackfärg invändigt. Är det felaktigt?
 
Redigerat:
Jag målade mina fönster invändigt med lackfärg efter råd på byggvaruhuset. Efter två år ser det fortfarande fint ut. Angående säsong och insidan, du måste lämna förnstret öppen när det torkar och då kan det inte vara för kallt eller regna. En halvvarm höstdag är inga problem.
 
  • Gilla
Peligroso
  • Laddar…
BirgitS
Ta då snickerifärg för fönsterbågarna också. Det är några år sen vi målade fönster och då var det på alla sidor så det är möjligt att det blev fönsterfärg även på insidan för enkelhets skull. Men se till att det blir en färg med kort torkningstid så att fönstren inte behöver vara öppna så lång tid.

Känns lite udda att ha valt snickerifärg på putsad vägg men sitter den gamla bra så går det antagligen bra att fortsätta med snickerifärg ovanpå.

Traditionellt har det ju varit väldigt vanligt med tapeter och man har nog aldrig tapetserat in i fönsternischen utan där har det varit målat och då vitt, precis som bågarna, så att ljuset reflekteras in i rummet.
 
  • Gilla
fabbes och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.