Det låter annars som att kronofogden behöver göra en indrivning. Det är ju trots allt någon annan som ”stoppar” dig från ditt egna föremål. Här behöver du såklart kunna bevisa ägarskap osv.
 
L Lovan83 skrev:
Det låter annars som att kronofogden behöver göra en indrivning. Det är ju trots allt någon annan som ”stoppar” dig från ditt egna föremål. Här behöver du såklart kunna bevisa ägarskap osv.
Är ju svårt med indrivning om man inte ens vet om det finns något, enligt TS.
Tycker att det är huvudfrågan, kan man via "hörsägen" att det ev. skulle kunna finnas något värdefullt från tidigare ägare gå vidare. Någonstans bör det finnas en rimlighetsbedömning att det ska finnas något.
 
Skummade snabbt igenom och detta kanske redan har skrivits? Varför inte köpa tillbaka huset, eller håll koll på om huset ska ut på försäljning.
 
Varför ska man köpa ett helt hus för att få tillbaks något som man förmodligen har rätt till (under förutsättning att man kan visa att man är rättmätig ägare till prylen i fråga)?

Enklast är väl att helt enkelt kontakta nuvarande ägare och förklara läget.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Det låter annars som att kronofogden behöver göra en indrivning. Det är ju trots allt någon annan som ”stoppar” dig från ditt egna föremål. Här behöver du såklart kunna bevisa ägarskap osv.
Du kan ju inte mena allvar ?

Sen är det väl mycket ovanligt att man INTE skriver in att kvarlämnade föremål tillhör köparen ? ..Isåfall äger ju husets ägare även föremålet.

När vi köpte nuvarande hus stod det helt enkelt att saker som var kvarlämnade vid tillträdesdagen tillhörde köparen (oss) att göra vad vi ville med, och det var nog mest en nackdel, det blev rätt många rundor till återvinningen med möbler och bråte, och fortfarande hittar jag nya "fynd" på vinden, exempelvis en resväska med MC-förgasare :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag är övertygad om att kvarglömda värdesaker inte regleras av klausulen om kvarlämnade saker i kontraktet. Men jag kan ju ha fel...
 
Jag hörde någon som fick en lastmaskin vid köp av en grusgrop eftersom säljaren glömt att flytta på den innan tillträdet. Det blev ett dyrt misstag.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Du kan ju inte mena allvar ?

Sen är det väl mycket ovanligt att man INTE skriver in att kvarlämnade föremål tillhör köparen ? ..Isåfall äger ju husets ägare även föremålet.

När vi köpte nuvarande hus stod det helt enkelt att saker som var kvarlämnade vid tillträdesdagen tillhörde köparen (oss) att göra vad vi ville med, och det var nog mest en nackdel, det blev rätt många rundor till återvinningen med möbler och bråte, och fortfarande hittar jag nya "fynd" på vinden, exempelvis en resväska med MC-förgasare :)
https://www.kronofogden.se/Handrackning.html
Handräckning kallas det visst.
 
Att få tillbaka ett föremål som hämta i ett hus som man inte längre bor i kan vara svårt.

Har man lånat verktyg, maskiner, stege av grannen och lämnat dessa när man flyttat så har grannen rätt att få tillbaka dessa om grannen kan visa kvitton eller på annat vis bevisa att dessa....... Inte ägdes av säljaren.
Säljaren i sin tur kan bli ersättningsskyldig till köparen, om köparen hävdar att ....... ingick i köpet.

Allt handlar om att bevisa på något sätt att nn har rätt till vad det nu kan vara.

Jag tror inte att ts eller ts vän kan få tillbaka vad det nu är, utan att först ta kontakt med myndigheter som berörs, kan vara något som gömts undan kronofogden, polisen.

Jag hade släppt in personen i fråga på de premisser att jag vill veta vad det är, innan.

Mvh P-A
 
Om någon skulle knacka på dörren med en sån där begäran skulle jag be honom/henne legitimera sig med körkort eller liknande och se till att få dit ett par opartiska vittnen och låta personen leta fram sin egendom i vittnens åsyn.
Varje bandit inser ju att det finns andra lättare offer och försvinner....... så om personen går med på de där villkoren är han/hon säkert seriös.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Skummade snabbt igenom och detta kanske redan har skrivits? Varför inte köpa tillbaka huset, eller håll koll på om huset ska ut på försäljning.
Jobbigt om dom redan hittat saken under en renovering eller liknande.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enklast är väl att helt enkelt kontakta nuvarande ägare och förklara läget.
Helt klart enklast men samtidigt tar man risken att nuvarande fastighetsägare får upp ögonen för att denne kan lägga vantarna på något "väldigt värdefullt". Sen beror det ju som sagt rätt mycket på vad man menar med "väldigt värdefullt". Rör det sig om en handfull tusenlappar eller många miljoner?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Helt klart enklast men samtidigt tar man risken att nuvarande fastighetsägare får upp ögonen för att denne kan lägga vantarna på något "väldigt värdefullt". Sen beror det ju som sagt rätt mycket på vad man menar med "väldigt värdefullt". Rör det sig om en handfull tusenlappar eller många miljoner?
Kanske en större mängd ogiltiga sedlar ?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Men det vore ett kul 1:a Aprilskämt :)
Det där hörde jag en berättelse om som hände efter ww2. En jude som antydde att han gömt en större mängd guld eller annat av värde i huset innan han flydde. Det var någon form av hämnd för att han blivit av med sitt hus och det funkade, dom nya ägarna rev i princip upp både golv och väggar överallt utan att hitta något.
 
  • Haha
  • Gilla
mumiemonstret och 2 till
  • Laddar…
En sak som jag tycker är viktig i sammanhanget är ju hur föremålet är gömt. Måste man typ såga upp en vägg för att få tag på det, eller ligger det gömt på vinden för man kan krypa upp och hämta det?
Om det första gäller hade jag ju inte varit så sugen på att vara tillmötesgående om jag ägt huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.