En ctc excellent elpanna från 95. Ett-rörsystem. Nu i höst har cirkulationspumpen börjat låta mer än tidigare och varierar i tonhöjd slumpmässigt. Låter just nu ungefär som en ambulans på långt håll, men ljudet hörs i flera av radiatorerna i huset. Det tystnar helt när jag slår av pumpen. Ändras inte av att jag byter hastighet.
Jag har försökt att lufta radiatorerna, pannan och cirkulationspumpen (genom att öppna pluggen). Det låter likadant oavsett om shunten är helstängd eller inte.
Bifogar film med ljudet och foto på pumpen.
Något mer jag måste prova innan jag skaffar ny pump?
 
  • CTC Excellent elpanna cirkulationspump närbild med inställningsratt och matningsledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Kan vara luft i den , prova lossa på knoppen mitt på , en skruv under lätta lite på den när den är igång , finns luft så kommer det ut , annars inte mycket göra , bara en ny , det är en Wilo 25/6 130 där 130 är byggmått för att få plats , anslutningarna är standard
nya packningar ( gummi ) kan behövas
 
Tack! Provat avlufta, men det gjorde ingen skillnad. Finns det någon fördel att byta till annan pump, eller ska man helst köra på en likadan?
Passar någon annan modell?
 
Staffans2000
Du kan ta vilken du vill, bara anslutningarna stämmer.
 
Ifall du inte redan har skaffat ny pump kan du få köpa min gamla billigt. (Jag har precis bytt ut min Wilo 25/6 130 mot en Wilo Stratos...)
 
Tack för erbjudandet, men tyvärr hann jag skaffa en ny... Har precis monterat dit den.
Varför bytte du, är det någon större skillnad på dem?
 
F fredrik.johansson skrev:
Varför bytte du, är det någon större skillnad på dem?
Funktionsmässigt är de likvärdiga, men jag försöker optimera systemet och jaga de allra sista procenten så jag ville ha en pump med variabelt flöde (gamla pumpen hade endast tre fasta hastigheter och levde om när rumsstyrningen ströp många slingor). Så förbrukningen gick ner från typ 64W till 25W.
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
V
Z Zakalwe skrev:
Funktionsmässigt är de likvärdiga, men jag försöker optimera systemet och jaga de allra sista procenten så jag ville ha en pump med variabelt flöde (gamla pumpen hade endast tre fasta hastigheter och levde om när rumsstyrningen ströp många slingor). Så förbrukningen gick ner från typ 64W till 25W.
Vad ska man ha för inställning på dom pumparna på ett radiatorsystem? Har för mig att det finns två lägen, tryck / flöde??
 
V VillaAnna skrev:
Vad ska man ha för inställning på dom pumparna på ett radiatorsystem? Har för mig att det finns två lägen, tryck / flöde??
Har man golvvärme utan termostater är det konstant tryckdelta som gäller. Har man element med smala rör och termostater är det variabel tryckdelta. Själv har jag golvvärme med termostater så det är lite mittemellan.

Dock kostar pumpen 3000:- så det tar några år tills man har tjänat in besparingen jämfört med vanlig pump med fast varvtal. (Själv tycker jag mest att det är roligt att optimera och se hur långt ner man kan pressa förbrukningen)
 
  • Gilla
lann och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.