Fantastiskt fint hus! En sak jag dock börjat fråga mig själv angående timrade hus med synligt timmer inuti är om man kanske blir less på utseendet?
Ett vanligt hus med gips eller liknande kan man ju med gott samvete smälla upp nya tapeter, måla om eller till och med kakla om konstruktionen tillåter det. Ett hus med genomgående timmer torde något annat än vit färg vara hädelse.
Bara en tanke.
 
S Squall Leonhart skrev:
Fantastiskt fint hus! En sak jag dock börjat fråga mig själv angående timrade hus med synligt timmer inuti är om man kanske blir less på utseendet?
Ett vanligt hus med gips eller liknande kan man ju med gott samvete smälla upp nya tapeter, måla om eller till och med kakla om konstruktionen tillåter det. Ett hus med genomgående timmer torde något annat än vit färg vara hädelse.
Bara en tanke.
Man kan väl gå en kurs i kurbitsmålning om man vill bryta den vita tristessen?;)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är ju förstört med alla dessa spotlights. Jag gillar spottar annars men inte i detta hus.
 
Det är svårt att få så bra allmänbelysning med andra armaturer än spottar så jag förstår varför de har satt in dem. Sedan får man trösta sig med att man inte ser dem när de är släckta.
 
Redigerat:
  • Gilla
virtq och 1 till
  • Laddar…
Mest intresserad av hur mäklaren kom fram till siffran 17 Miljoner. Fanns ett liknande i Lindvallen mitt i backen för 18 Miljoner, och det är ju ett annat läge.
 
Området där det huset finns är ett av de "bättre"
 
Snyggt hus, men för det priset skulle man vilja ha gångavstånd till backen.
 
B b8q skrev:
Snyggt hus, men för det priset skulle man vilja ha gångavstånd till backen.
Skulle vilja ha "Fjällstugan" vid ett fjäll för det priset, inte vid några kullar.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Två funderingar.
Gjuten platta? Till ett sånt hus skall det vara kallmur och natursten.

Vitmålat timmer, hoppas verkligen de använt rätt färgtyp! Om skrylat gråter jag.

Men jag är väl bara en grinig motvalls bakåtsträvande gubbe.
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Vad är rätt färg då enligt dig?
jag var med och målade ett timmerhus i 10milj klassen, där vitlutade vi timret och sen vitolja.
Första huset jag var med på där målade vi med riktig oljelasyr, lacknaftabaserad, var inte populärt hos snickarna...
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är svårt att få så bra allmänbelysning med andra armaturer än spottar så jag förstår varför de har satt in dem. Sedan får man trösta sig med att man inte ser dem när de är släckta.
Problemet är just att de inbyggda armaturerna är planerade utan att man tagit hänsyns till hur taket ser ut. Bygger man ett så fint hus hade jag absolut anlitat en ljusdesigner. De hade kunnat välja passande armaturer som förhöjt upplevelsen i huset.
 
nino nino skrev:
Vad är rätt färg då enligt dig?...
Vitt på insidan enligt traditionen, då tänker jag ladugård med kalkvitt, å andra sidan är ju inte detta en ladugård...

Synligt timmer är helt enkelt inte tradition, normalt sett, utan oftast spännpapp som är målad el tapetserad, eller lerklinat för att få en slät yta invändigt.

Nu är ju detta nybyggt men att eftersträva tradition verkar ha varit ledstjärnan i bygget.
Hursom hoppas bara man inte använt sk plastfärg för det är fel på många plan, enligt mitt synsätt. Dessutom finns det linoljefärg...
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi får väl vara glada att man bevarat utsidan, och inte målat det vitt och lagt på grått plåttak.
 
  • Gilla
Tord_Lj
  • Laddar…
T Tord_Lj skrev:
Vitt på insidan enligt traditionen, då tänker jag ladugård med kalkvitt, å andra sidan är ju inte detta en ladugård...

Synligt timmer är helt enkelt inte tradition, normalt sett, utan oftast spännpapp som är målad el tapetserad, eller lerklinat för att få en slät yta invändigt.

Nu är ju detta nybyggt men att eftersträva tradition verkar ha varit ledstjärnan i bygget.
Hursom hoppas bara man inte använt sk plastfärg för det är fel på många plan, enligt mitt synsätt. Dessutom finns det linoljefärg...
Köper man en timmerstomme för 3-5miljoner så vill man ha timmret synligt annars kan man ju lika gärna sätta upp ett vanligt hus....
Håller med om plastfärgen, har aldrig använt linoljefärg men torkar inte den ganska långsamt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.