Hejsan medlemmar på ”byggahus”.

Är inne på att satsa på två stycken luftvärmepumpar till vårt två våningsplan och 70 kvm stora sommar och vinterhus i norra dalarna.

Min stora fråga och fundering är vad jag ska göra med husets samtliga element och termostater. Utgår från att stänga av elementen och enbart låta luftvärmepumparna sköta uppvärmingen till hela huset. 1) Plugga igen dem(ev ta bort dem helt) så det inte är fortsatt funktionella. 2) Smartare/lönsammare att se över samtliga termostater och enbart ha dem avstänga och kan användas i ”nödfall”?

Tillägsfundering: Är det vanligt att enbart använda sig av luftvärmepumpar som värmekälla?

Ödmjukt tacksam för feedback/tankar.

Med vänlig hälsning, Johan
 
Redigerat:
Är det inte smartare att köpa en luft/vatten värmepump i stället? Har du vattenburet till övervåningen också så lär du ju klara dig med endast en pump. Säkra upp med ett par termostatstyrda el-radiatorer om det blir så kallt att värmepumpen inte kan hålla plusgrader i huset.
 
  • Gilla
Wickinho
  • Laddar…
Luft-vatten är mycket dyrare och erbjuder inte kyla på sommaren.

Jag är på väg att komplettera min LVVP med en LLVP just för kylan, men även för att min LVVP inte riktigt klarar av att värma huset på vintern, så jag har förståelse för hur @Wickinho tänker.
 
  • Gilla
Wickinho
  • Laddar…
Fairlane
Hur produceras värmen till elementen idag?

Jag gillar förvisso llvp, bland annat för möjligheten till kyla, men tänk på att om du stänger dörren till ett rum så blir det inte varmt i det rummet. Vi har kompletterande element i samtliga rum trots llvp.
 
  • Gilla
Grillo och 1 till
  • Laddar…
Utdrag ur 10 punkter som polarpumpen tycker man ska tänka på vid köp av luftvärmepump.

9. Man förutsätter att luftvärmepumpen ska klara hela uppvärmningen i alla lägen

Ett vanligt misstag är att man inte vet vad det är man köper. En luftvärmepump är inte en primär värmekälla och det ska därför alltid finnas en annan värmekälla som kan ta vid om luftvärmepumpen inte räcker till, inte lyckas sprida värmen längst bort i huset eller slutar att fungera. Besparingen blir bättre om man använder en annan värmekälla som täcker upp vid behov och luftvärmepumpen håller dessutom längre om den får rätt stöd.

– Se till att din luftvärmepump får rätt stöd från en primär värmekälla.
 
  • Gilla
Wickinho och 2 till
  • Laddar…
Sätt in en Luft-luft värmepump med dubbla innedelar. Blir billigare än två helt separata.

Sen är det som påpekat bra att ha en backupvärmekälla. T.ex. element, har man välisolerat hus behövs det knappt
 
  • Gilla
Wickinho
  • Laddar…
Bra poäng @slurppe99, men TS kan mycket väl ha tänkt på detta. Betänk att det inte är ett permanentboende.

@Johannes Carlsson, en poäng med att ha dubbla värmepumpar är redundans. Extra viktigt i en sommar-/vinter-stuga. Detta är ett av syftena för mig att ha dubbla lösningar i mitt hus också, huset skall inte frysa sönder om ena värmekällan går sönder när man är bortrest. Lite jobbigt om grannen skall behöva gå hem till mig och göra en brasa varje dag...
 
  • Gilla
Wickinho och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Luft-vatten är mycket dyrare och erbjuder inte kyla på sommaren.

Jag är på väg att komplettera min LVVP med en LLVP just för kylan, men även för att min LVVP inte riktigt klarar av att värma huset på vintern, så jag har förståelse för hur @Wickinho tänker.

Huset värms upp av en elpanna som varit med en tid. Pga gamla element med tillhörande termostater/radiatorer så är uppvärmningskostnaden högre än nödvändigt vintertid.

Det stora dilemmat är just om man satsa på två pumpar med två inblås. Tror inte på idén med duo pumpar. Dvs en pump och två inblås. Pumpen är något starkare men får kämpa mkt hårdare än nödvändigt för i vårt fall två våningsplan. Därför känns det på flera års sikt som en klokare investering med två pumpar som ansvarar för varsitt våningsplan.
 
Satsa hellre på luft/vattenvärmepump med elpatron.

Enbart luftvärmepump funkar inte, stänger man dörren blir rummet kallt. Det innebär att du måste ha element i sovrummen ändå, så om du inte vill ha kvar de gamla får du sätta in elektriska.

Hur får du varmvatten idag?
Via befintlig panna eller separat elvärmt VVB?
Om det är via befintlig panna måste du fixa värme till varmvattnet också, det får du inte av LLVP.
 
  • Gilla
Wickinho
  • Laddar…
Nu var det inte ett permanentboende. Dvs, kravbilden är lite annorlunda.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Satsa hellre på luft/vattenvärmepump med elpatron.

Enbart luftvärmepump funkar inte, stänger man dörren blir rummet kallt. Det innebär att du måste ha element i sovrummen ändå, så om du inte vill ha kvar de gamla får du sätta in elektriska.

Hur får du varmvatten idag?
Via befintlig panna eller separat elvärmt VVB?
Om det är via befintlig panna måste du fixa värme till varmvattnet också, det får du inte av LLVP.
LVVP har tyvärr inte AC funktionen och är kostsammare i engångskostnad.

Varmvatten från befintlig panna ja. Enklast borde kanske vara att behålla elementen men att ha dem avstängda. Enbart använda pannan för varmvatten. Då måste man väll tömma elementen så de inte fryser vintertid. Blir kallt i Dalarna.

Tack för ditt svar och att du tog dig tid
 
S slurppe99 skrev:
Utdrag ur 10 punkter som polarpumpen tycker man ska tänka på vid köp av luftvärmepump.

9. Man förutsätter att luftvärmepumpen ska klara hela uppvärmningen i alla lägen

Ett vanligt misstag är att man inte vet vad det är man köper. En luftvärmepump är inte en primär värmekälla och det ska därför alltid finnas en annan värmekälla som kan ta vid om luftvärmepumpen inte räcker till, inte lyckas sprida värmen längst bort i huset eller slutar att fungera. Besparingen blir bättre om man använder en annan värmekälla som täcker upp vid behov och luftvärmepumpen håller dessutom längre om den får rätt stöd.

– Se till att din luftvärmepump får rätt stöd från en primär värmekälla.
Tack för länken och artikeln
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sätt in en Luft-luft värmepump med dubbla innedelar. Blir billigare än två helt separata.

Sen är det som påpekat bra att ha en backupvärmekälla. T.ex. element, har man välisolerat hus behövs det knappt
Tack för ditt svar och för att du tog dig tid
 
Ha igång elementen men ställ ned termostaten på låt säga 8 grader om det går. Då får du ju en frostvakt också. I normalfallet så värmer dock LLVP
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ha igång elementen men ställ ned termostaten på låt säga 8 grader om det går. Då får du ju en frostvakt också. I normalfallet så värmer dock LLVP
Ja, elementen är huvudvärken just nu. De växlar mellan ”Bahamas och Antarktis klimat”. Måste nog ta och läsa mig till hur man ser över dessa och byter radiator/termostater då jag gissar rörmokare tar duktigt betalt per element.

Tack för ditt svar och din tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.