Jag skall isolera min vind. Har tänkt att använda hanbjäken som underlag för nock-isoleringen. Men hur ser övergången ut från snedtaket till nocken? Ska jag mixtra dit masoniteskiva över nockisoleringen också? Alltså samma princip som mellan högbenen för att skapa luftspalt. Eller skall den ligga helt öppen?
Jag skall öppna ett rum upp till nock, kan inte riktigt förstå hur jag skall bära mig åt vid takfoten heller???
Om luften går upp genom ett nät så måste jag väl ha något som täcker isoleringen som jag antar kommer sticka fram vid takfoten?
Har någon några tips? Några bra sidor?
 
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Nr2_aug05.pdf

Ska du öppna upp till nocken bör det bli lämpligt att fortsätta med vindavledare och snedtaksisoleringen ända upp. Du ska ha ventilation i takfoten i varje fack, så luft kommer in i luftspalten, sveper uppåt, och ventileras ut igen. Med "platt innertak" får du ett litet utrymme ovanpå isoleringen ovan hanbjälken, sätt då en ventil i varje gavelspets. Med "öppet till nock" blir det ont om plats, använd förslagsvis en "mögelstopp" under översta pannan, en i varje fack, som utväg för luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.