Mikael_L
I min värld så kostar en extra pryl på ett ungefär en tusenlapp per sak.
När man alltså inte går på ett nybygge och sätter 60 st likadana uttag eller strömbrytare per dag, utan det gäller en eller några få saker som ska installeras och anpassas till en unik omgivning.

Det är den snabba tumregeln (väldigt oprecis men men...) när kunden kommer och frågar "Men när du ändå är här, skulle du kunna hjälpa med ett extra lamputtag och en strömbrytare vid andra dörren in till vardagsrummet?, och vad skulle det kosta?"

OK, en strömbrytare, ett uttag = 2 apparater x 1000:- = ca 2 tusen.
Då tänker jag hälften av kostnad som arbetstid hälften material.
Nu blir det sällan såpass saftigt om man redan är på plats, men hellre säga en tusenlapp och det går på 600:- än att säga 500 spänn och det går på 600:-
 
H hajnor skrev:
Vi bygger hus, och huset är nu stomrest.
Elektrikerna är på väg in om några veckor.
Idag fick vi offerten på tillval el.

LED spottar i fönstersmyg: 2500
LED spot badrum: 1900/2500 (här har de tagit 1900 för LED i stora badrummet, men 2500 i det lilla. Det ska dock vara likadan spot i båda badrum!?!)
Tomrör ut på på baksidan: 1500
Uttag köksö: 2000 (här ingår INTE själva uttaget, ett pop-up uttag, utan alltså enbart installation)
Extra lamputtag i köket: 2000

och så fortsätter det

Totalt 80 000 EX MOMS.

Utöver det faktum att jag fortf inte förstår varför man ger exmoms priser till privatpersoner, samt att jag får en offert där man inte ens brytt sig om att summera kostnaden utan bara specat per moment, så tycker jag det låter lite dyrt?!?

Att hamna på 80k för el är rätt lätt dock. Totalrenoverade förra kåken och använde el firma till botten våningen där landade totalt elarbete på 120k inkl mtrl men mycket av dragningen kunde de göra i bef kanalisation.

Jag har precis byggt nytt hus och flyttade in i somras. Landade på 76 000inkl moms iofs. Var rätt så bra tilltaget i standard, valde dock till 28st fönster dots, 18st ledspotar, up and down lights ute 13st, uttag i köket 2st extra, astro ur med Plejd styrning, 3-fas skenor infrästa i gipstaken, 12m, 18st krondimmers, design armaturer till badrummen, osv osv.

Det du får inkludera i allt extra är att dem får dra ny fler slang, klamra, byta strömställare ev, material osv för varje sak du ändrar. 80k är nog inga problem att landa på men du kan ju ta elbutiks priser på allt, sen räkna baklänges. Så ser du på ett ungefär hur många timmar dem offererat för och om det verkar rimligt. Min elektriker specade 24h extra jobb allt annat var material kostnad. Och när jag räknade så var priserna på prylarna under många nät butikers konsument priser, så det kändes helt ok. Mina elektriker hör var också riktigt jävla grymma! Och kom med idéer om hur det skulle göras för att bli snyggt och då känner man också att bär man får konsultation och vägledning så var det värt det i slutet. Än att betalt 10-15k mindre och det sett ut som en sminkad gris
 
  • Gilla
magnusjust
  • Laddar…
Fattar igentligen inte vad problemet är?
De har ju inte påtvingat dig denna offert eller?

Lösningen är ju som så många andra skrivit. Anlita någon annan EFTER de andra är klara så länge det inte blir en massa dubbeljobb för elektriker nr 2.

Jag hade takoffert där den dyraste skulle ha 100k mer än de andra.
 
Lisa&Sluggo
Fruktansvärt fräckt! Har precis flyttat in i nytt hus. Totalentreprenad, ja just det.... fått övervaka som tusan inte klokt!
Fick också priser av elektriker ex moms och så får det inte va till privatperson.
Entreprenören talade om att de var bussiga mot oss som inte tog 10% betalt av oss för extra jobb trots att betalningen gick direkt till hantverkare.
Elektrikern skulle nu plötsligt ha 2500 kr för att sätta in fjädrande dimmer i 3 kontakter alltså för jobbet bara och materialet tillkom med 500 kr per styck för dimmer. Gav oss ett alternativ på löpande och då skulle det motsvara 5 timmars jobb att sätta i 3 fjädrande dimmer...

Blir sååå trött!
 
D docboy skrev:
Fattar igentligen inte vad problemet är?
De har ju inte påtvingat dig denna offert eller?

Lösningen är ju som så många andra skrivit. Anlita någon annan EFTER de andra är klara så länge det inte blir en massa dubbeljobb för elektriker nr 2.

Jag hade takoffert där den dyraste skulle ha 100k mer än de andra.
Men där är ju problem. Mycket av de här tilläggen kräver ju att man river upp väggar och tak. Det går inte med rimlig insats att göra i efterhand.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vi godkände en offert precis i veckan på vårt nybygge. Här är prislistan vi fick:


Multimediacentral med 2 hyllor ,1 st 230 uttag i.kablage 2xcat6 draget och kopplat till 8 uttag 15800:-
Tillkommande uttag utöver dessa 8 1600:-
Utebelysning över Astrour+knapp för överstyr. 5 st armaturer ihop. 5800:-
Utelampa utöver detta som är på orginalritning med på uret 550:-
Utelampa som lagt till av kund med på uret 900:-
Rörelsevakt på ovan utebelysning 1950:-
Armaturer eller montering ingår ej.
Köper ni utelampor genom oss ingår montering.

Spottlights tak inkl skyddspotta,kablage,montering, fabrikat SG Gyro vit 8w dimmbar 1750:-
Lika fast fabrikat zebra 1500:-

Spottlight fönstersmyg Hide Core 2700k inkl montering,kablage,driver 1400:-

Dimmer istället för brytare 700:-
Dimmer extra inkl dosa 900:-

Extra uttag 230v inne 625:-
Extra uttag ute 900:-

Extra lamputtag i tak 700:-

Samtliga i huset uttag,brytare Eljo Exact 2000:-

Montering,installation handukstork 900:-


Däremot så kan jag tillägga att det var en hel del FEL i offerten vi fick. Lampor som ingick i orginal offerten fick vi betala en gång till för osv. Allt löste sig men jag var tvungen att påpeka varje fel. Så det är viktigt att kolla hur många t.ex. utelampor man får i orginalritningen och sedan kolla om ni ska ha lika många eller färre.
 
Redigerat:
  • Gilla
hajnor
  • Laddar…
M memike skrev:
Att hamna på 80k för el är rätt lätt dock. Totalrenoverade förra kåken och använde el firma till botten våningen där landade totalt elarbete på 120k inkl mtrl men mycket av dragningen kunde de göra i bef kanalisation.

Jag har precis byggt nytt hus och flyttade in i somras. Landade på 76 000inkl moms iofs. Var rätt så bra tilltaget i standard, valde dock till 28st fönster dots, 18st ledspotar, up and down lights ute 13st, uttag i köket 2st extra, astro ur med Plejd styrning, 3-fas skenor infrästa i gipstaken, 12m, 18st krondimmers, design armaturer till badrummen, osv osv.

Det du får inkludera i allt extra är att dem får dra ny fler slang, klamra, byta strömställare ev, material osv för varje sak du ändrar. 80k är nog inga problem att landa på men du kan ju ta elbutiks priser på allt, sen räkna baklänges. Så ser du på ett ungefär hur många timmar dem offererat för och om det verkar rimligt. Min elektriker specade 24h extra jobb allt annat var material kostnad. Och när jag räknade så var priserna på prylarna under många nät butikers konsument priser, så det kändes helt ok. Mina elektriker hör var också riktigt jävla grymma! Och kom med idéer om hur det skulle göras för att bli snyggt och då känner man också att bär man får konsultation och vägledning så var det värt det i slutet. Än att betalt 10-15k mindre och det sett ut som en sminkad gris

Detta är vår tillvals lista

Tabell över tillval för byggprojekt med poster som belysning och eluttag, inklusive antal, priser exkl. och inkl. moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Det här är ju ingen hjälp till TS och andra som redan har beställt sitt hus och bygget påbörjats.

Men det man generellt ska se till är att få med alla tillval och förändringar klara redan innan kontrakts skrivs.
Då finns det lite förhandlingsutrymme och påtryckningsmöjlighet.

Kommer man efter det rullat igång har man denna kassa förhandlingsposition som många entreprenörer helt enkelt utnyttjar.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
Vi godkände en offert precis i veckan på vårt nybygge. Här är prislistan vi fick:


Multimediacentral med 2 hyllor ,1 st 230 uttag i.kablage 2xcat6 draget och kopplat till 8 uttag 15800:-
Tillkommande uttag utöver dessa 8 1600:-
Utebelysning över Astrour+knapp för överstyr. 5 st armaturer ihop. 5800:-
Utelampa utöver detta som är på orginalritning med på uret 550:-
Utelampa som lagt till av kund med på uret 900:-
Rörelsevakt på ovan utebelysning 1950:-
Armaturer eller montering ingår ej.
Köper ni utelampor genom oss ingår montering.

Spottlights tak inkl skyddspotta,kablage,montering, fabrikat SG Gyro vit 8w dimmbar 1750:-
Lika fast fabrikat zebra 1500:-

Spottlight fönstersmyg Hide Core 2700k inkl montering,kablage,driver 1400:-

Dimmer istället för brytare 700:-
Dimmer extra inkl dosa 900:-

Extra uttag 230v inne 625:-
Extra uttag ute 900:-

Extra lamputtag i tak 700:-

Samtliga i huset uttag,brytare Eljo Exact 2000:-

Montering,installation handukstork 900:-


Däremot så kan jag tillägga att det var en hel del FEL i offerten vi fick. Lampor som ingick i orginal offerten fick vi betala en gång till för osv. Allt löste sig men jag var tvungen att påpeka varje fel. Så det är viktigt att kolla hur många t.ex. utelampor man får i orginalritningen och sedan kolla om ni ska ha lika många eller färre.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här är ju ingen hjälp till TS och andra som redan har beställt sitt hus och bygget påbörjats.

Men det man generellt ska se till är att få med alla tillval och förändringar klara redan innan kontrakts skrivs.
Då finns det lite förhandlingsutrymme och påtryckningsmöjlighet.

Kommer man efter det rullat igång har man denna kassa förhandlingsposition som många entreprenörer helt enkelt utnyttjar.

Börjar förstå att vi varit lite väl naiva. Man ville ju liksom bara komma igång med bygget. Man tror man väl för gott om människor antar jag... Däremot har vi ju även gjort färg och kakel val i efterhand, och här tycker jag det var rimliga extra kostander, som t.ex. 500 kr/fondvägg.

Jag har i alla fall fått kontakt med en lokal elektriker som skickat sin prislista till oss. De tar t.ex. 1500 för astrour.
Nu ska jag försöka få ner st pris på lite LED spot och extra lamputtag hos befintlig leverantör (sådant som inte går/blir inget bra att göra göra i efterhand), vi tar bort alla armaturer och låter dem bara preppa med ledningar. När huset sedan är klart köper vi in egna armaturer och tar dit den andra firman för att koppla in dem och astrour etc för en mer rimlig peng.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det brukar vara rätt hårt pressade priser för att göra "standardel" i byggen av villor. Så elfirmor som tar på sig detta känner sig pressade att sälja mycket extra tillval till lite högre priser.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Rätt saftigta påslag. ett plejd astrour kostar 600 spänn 3 trådar som ska kopplas sen e de typ klart. E glad man har vänner med behörighet annars hade elen vatt riktigt dyr, själv tyckte ja mina 43k va dyrt men de e bara för man ser elen som en självklarhet. Men har dok överdrivet med uttag 28st (inte dom billigaste eller dyraste) å runt 30 spottar på 50 kvm samt förberett för tillbyggnad. Men så e hela nybbyggnadsbranschen priserna e så pressade så man försöker gå med vinst på tillvalen. Jobbar själv som målare å har direkt aldrig varit på nybygge när de gäller stora husleverantörer å upphandling av pris förrens för någon vecka sen. Behandlingarna e så snikna, man pressar produkterna till de yttersta för de ska bli ett acceptabelt resultat med dom behandlingarna som e upphandlade. I mellanåt så skäms man för å va målare för man inte får göra det ordentligt
 
Går det inte att bara beställa rörläggning av befintlig elfirma för ”framtida bruk” och sen ta in annan firma efter slutbesiktningen?
 
H hajnor skrev:
Detta är vår tillvals lista

[bild]
Är detta offerten ? Eller din egen lista ? Skrev du inte att du fått priser ex moms ?
 
Hej. Hur ser dina övriga tillval ut? Golv, dörrar, tapeter, kakel/klinker... Fönster, trycken, bänkskiva kök... Köksluckor, vvs etc. Liknande prisbild där också?
 
Om jag var TS skulle jag föra en dialog med den du köper totalentreprenaden av och snickarna/målarna. Alltså är det möjligt att nuvarande elfirman färdigställer sitt beställda jobb samtidigt som snickarna/målarna avvaktar tills nya elfirman kommit in och gjort deras beställda jobb. Borde inte vara helt omöjliga önskemål kan jag tycka.
 
  • Gilla
hajnor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.