J Josth skrev:
Ok, tror jag förstår. Då kan man utifrån schablonen säga att i huset går det åt ca 3375 kWh/år om användningen av varmvatten är normal. Av detta produceras 5/12 (1406) i den elektriska varmvattenberedaren och 7/12 (1969) av oljepannan. Oljan är lite dyrare än att använda el-patronen. Kostnadsuppskattning: 1,30x1406 + 1,60x1969 = 4979 kr/år. Producerar man samma mängd varmvatten med en värmepump som har COP 3 blir det 3375/3*1,30 = 1462 kr/år. Besparing per år ca 3500 kr. Om investeringen var 20 tkr extra så är återbetalningstiden alltså drygt 5½ år.
Tusen tack för svar!! Då verkar det vettigt att välja en integrerad lösning mao!
Har flera följdfrågor som inte hänger ihop med ursprungsfrågan, om det är ok? Funderar över hur jag ska räkna - på motsvarande sätt - för att se vad jag gör för besparing när det gäller uppvärmningen. Tycker det är lite klurigt när min totala förbrukning består av flera olika delar (se tidigare inlägg, dvs lägenhet och villa, hushållsel, varmvatten, uppvärmning). Antar att det får bli att räkna på schablon när det gäller det med? Min totala förbrukning är alltså 28' kwh och är uppdelad på olja 1,6 kubik som översätts till 16' kwh resp vanlig elförbrukning på dryga 12' kwh. Vad kan en tänkbar besparing vara om jag byter till luftvatten med integrerad lösning för varmvattnet? Lägenhetens förbrukning kommer ju inte påverkas utan ha samma kostnad för varmvatten och uppvärmning och går på totala förbrukningen.
 
El verkar inte heller bli billigare, så kalkylen blir bara bättre och bättre om elpriset går upp m
 
Med "oljeradiatorer" i lägenheten, menas då oljefyllda el-radiatorer eller vattenburna värmeradiatorer anslutna till oljepannan?
 
J Josth skrev:
Med "oljeradiatorer" i lägenheten, menas då oljefyllda el-radiatorer eller vattenburna värmeradiatorer anslutna till oljepannan?
I lägenheten är det oljefyllda el-radiatorer. Den ligger i en fristående byggnad, så lägenhetens "belastning" på elräkningen kommer vara samma även efter byte till luftvatten i villan. Nuvarande är alltså:
Lägenhet: Hushållsel, uppvärmning luftluft + oljefyllda elradiatorer som stöd samt varmvatten
Villa: Maj-Sept varmvatten via varmvattenberedare, Okt-April varmvatten och uppvärmning via olja samt hushållsel.

Summa: Olja 1,6 kubik som översätts till 16' kwh resp vanlig elförbrukning på dryga 12' kwh, totalt drygt 28'kwh.

Jag har tagit in offerter för luftvatten, men det är svårt att veta vilka värden som är korrekta att räkna på när företagen frågar, vet du vilken förbrukning du har idag. Därmed svårt att veta hur mycket besparing det blir. Är tacksam för input!
 
Ok, då används ca 2000 kWh av oljan till varmvatten och resten ca 14.000 kWh olja till uppvärmning i huset. Av el-förbrukningen på 12.000 kWh uppskattar jag att ca 1875 kWh är hushålls-el till lägenheten och 1125 kWh varmvatten. I huset antar jag används ca 5000 kWh för hushålls-el. Återstår 4000 kWh el som tillsammans med oljan blir 18.000 kWh uppvärmning. Fördelat per kvm blir det ca 14.400 kWh för huset och ca 3.600 för lägenheten, ganska låga siffror men möjliga om det är bra isolerat. För huset kan alltså 14.000 kWh olja plus 400 kWh el ersättas med uppvärmning av värmepump. Nuvarande kostnad uppvärmning i huset är ca 14.000x1,60 + 400x1,30 = 22.920 kr/år. Med värmepump som har COP 3 blir förbrukningen i huset ca 4800 kWh el till en kostnad av ca 6.240 kr. Besparing uppvärmning ca 16.700 kr/år. Med varmvatten sammanlagt ca 20.200 kr/år enligt min bästa förmåga till uppskattning av siffrorna.
 
  • Gilla
frökenfräken
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, då används ca 2000 kWh av oljan till varmvatten och resten ca 14.000 kWh olja till uppvärmning i huset. Av el-förbrukningen på 12.000 kWh uppskattar jag att ca 1875 kWh är hushålls-el till lägenheten och 1125 kWh varmvatten. I huset antar jag används ca 5000 kWh för hushålls-el. Återstår 4000 kWh el som tillsammans med oljan blir 18.000 kWh uppvärmning. Fördelat per kvm blir det ca 14.400 kWh för huset och ca 3.600 för lägenheten, ganska låga siffror men möjliga om det är bra isolerat. För huset kan alltså 14.000 kWh olja plus 400 kWh el ersättas med uppvärmning av värmepump. Nuvarande kostnad uppvärmning i huset är ca 14.000x1,60 + 400x1,30 = 22.920 kr/år. Med värmepump som har COP 3 blir förbrukningen i huset ca 4800 kWh el till en kostnad av ca 6.240 kr. Besparing uppvärmning ca 16.700 kr/år. Med varmvatten sammanlagt ca 20.200 kr/år enligt min bästa förmåga till uppskattning av siffrorna.
Tusen tack för engagemang och hjälp att beräkna! Är lite osäker hur du menar med några poster. Du skriver att ”Återstår 4000 kWh el som tillsammans med oljan blir 18.000 kWh uppvärmning”. Men en del av den totala elen på 12000 kWh bör väl vara varmvatten till villan sommartid? Eller är det så du menar?

Om jag stolpar ner de uppskattade värdena, blir det då så här? Eller blir det på tok för lite uppvärmning, framförallt på lägenheten?

Lägenhet:
Hushållsel: 1875 kWh
Varmvatten 1125 kWh
Uppvärmning 800 kWh (0,2*4000)
SUMMA: 3800 kWh

Villa
Hushållsel: 5000 kWh
Varmvatten 2000 (fr olja) + 3200 (fr el) = 5200 kWh
Uppvärmning 14000 kWh
SUMMA: 24200 kWh
 
Bra att du uppmärksammade att jag inte dragit bort varmvattnet i huset på sommaren, det var ju uppskattat till ca 1400 kWh el. Då återstår 2600 kWh el till uppvärmningen förutom olja 14.000 kWh, sammanlagt 16.600 kWh exkl varmvatten. Fördelat per kvm blir det 3320 kWh i lägenheten och 13.280 i huset. Men det kan inte stämma eftersom olja motsvarande 14.000 kWh förbrukas i huset och summa el-förbrukning kan inte vara större än 12.000 kWh enligt mätaren. Frågan blir då om ni är extra sparsamma med varmvattnet eller hushålls-elen eller kanske bådadera? Annars får jag inte ihop kalkylen... Den närmast fungerade uppskattningen blir nu:

Lägenheten:
Hushållsel: 1875 kWh
Varmvatten: 1125 kWh
Uppvärmning: 2600 kWh
Summa: 5600 kWh

Villa:
Hushållsel: 5000 kWh
Varmvatten: 2000 (fr olja) + 1400 (fr el)= 3400 kWh
Uppvärmning: 14000 kWh
Summa: 22.400 kWh
 
  • Gilla
frökenfräken
  • Laddar…
J Josth skrev:
Bra att du uppmärksammade att jag inte dragit bort varmvattnet i huset på sommaren, det var ju uppskattat till ca 1400 kWh el. Då återstår 2600 kWh el till uppvärmningen förutom olja 14.000 kWh, sammanlagt 16.600 kWh exkl varmvatten. Fördelat per kvm blir det 3320 kWh i lägenheten och 13.280 i huset. Men det kan inte stämma eftersom olja motsvarande 14.000 kWh förbrukas i huset och summa el-förbrukning kan inte vara större än 12.000 kWh enligt mätaren. Frågan blir då om ni är extra sparsamma med varmvattnet eller hushålls-elen eller kanske bådadera? Annars får jag inte ihop kalkylen... Den närmast fungerade uppskattningen blir nu:

Lägenheten:
Hushållsel: 1875 kWh
Varmvatten: 1125 kWh
Uppvärmning: 2600 kWh
Summa: 5600 kWh

Villa:
Hushållsel: 5000 kWh
Varmvatten: 2000 (fr olja) + 1400 (fr el)= 3400 kWh
Uppvärmning: 14000 kWh
Summa: 22.400 kWh
Ja men så bra att du tar det så, jag räknade och räknade och fick inte ihop talen .
Kalkylen är klurig eftersom den har så många beståndsdelar. Men tror du är ganska nära i dina beräkningar.

Läser på http://www.energiradgivaren.se/2011/09/elforbrukning-i-en-genomsnittlig-villa-respektive-lagenhet/ om genomsnittlig energiförbrukning.
"Energiförbrukningen i en genomsnittlig svensk villa/radhus med direktverkande el är cirka 25 000 kWh per år, varav uppvärmning beräknas till 15 000 kWh, hushållsel till 5 000 kWh och varmvatten till 5 000 kWh".

Åter till besparing. Nuvarande kostnad för uppvärmning och varmvatten i villan borde väl bli:
16.000 kWh olja x 1,6 (uppvärmning o varmvatten vintertid) = 25.600kr/år
1.400 kWh el x 1,30 (varmvatten sommartid) = 1820kr/år
Summa: 27.420kr/år (25.600+1.820)

Det vill säga, det är all olja (1,6 kubik) som omräknat är 16.000kwh, som kostar 1,6kr/kWh, även om viss del (2000kWh) är beräknat vara till varmvatten.

Med värmepump som har COP 3 – är det motsvarande Årsmedelsverkningsgrad?

I tidigare inlägg skrev du:
”Nuvarande kostnad uppvärmning i huset är ca 14.000x1,60 + 400x1,30 = 22.920 kr/år. Med värmepump som har COP 3 blir förbrukningen i huset ca 4800 kWh el till en kostnad av ca 6.240 kr”.

Hur räknas värdet 4800 kWh ut? För trött nu för att klura på det.
Tusen tack på förhand!
 
Roligt att beräkningarna är till nytta:) Jo precis har också lärt mig att varmvatten kan uppskattas till 4000-5000 kWh/år och hushållsel till 5000-6000 kWh/år generellt sett för småhus med en vanlig familj med 4 personer. Men i verkligheten kan det vara stor skillnad om man t.ex. badar badkar mycket istället för att duscha effektivt och i vissa hus bor bara 1 eller 2 pensionärer etc. COP 3 stämmer bra för varmvatten, men för uppvärmning kan COP numera vara över 3 även med luftvattenvärmepump. Sedan beror det på hur kall vintern blir då COP kan falla neråt 2 vid många minusgrader. Bergvärme kan numera ligga runt 4 i COP för uppvärmningen. Jag använder siffrorna som om det vore SCOP i kalkylerna. För åtminstone vissa värmepumpar förekommer det väldigt höga SCOP i reklamen och jag är tveksam till om det går att lita på dessa utan de är framtagna under max gynnsamma förhållande i laboratorium.

De där 4800 kWh vid COP 3 var från den förra felaktiga beräkningen då jag inte hade dragit bort varmvatten i huset under sommaren från elförbrukningen. 3x4800=14400 (14000+400). Din nya kostnadsberäkning ser ut att stämma bra så man kan jämföra med respektive utan värmepump. Det är dyrt att värma med olja och priset har nyligen gått upp igen. Oljeförbrukningen ni har är dock låg. El-priset har ju också stigit och verkar bli skakigt de närmaste åren.
 
J Josth skrev:
Roligt att beräkningarna är till nytta:) Jo precis har också lärt mig att varmvatten kan uppskattas till 4000-5000 kWh/år och hushållsel till 5000-6000 kWh/år generellt sett för småhus med en vanlig familj med 4 personer. Men i verkligheten kan det vara stor skillnad om man t.ex. badar badkar mycket istället för att duscha effektivt och i vissa hus bor bara 1 eller 2 pensionärer etc. COP 3 stämmer bra för varmvatten, men för uppvärmning kan COP numera vara över 3 även med luftvattenvärmepump. Sedan beror det på hur kall vintern blir då COP kan falla neråt 2 vid många minusgrader. Bergvärme kan numera ligga runt 4 i COP för uppvärmningen. Jag använder siffrorna som om det vore SCOP i kalkylerna. För åtminstone vissa värmepumpar förekommer det väldigt höga SCOP i reklamen och jag är tveksam till om det går att lita på dessa utan de är framtagna under max gynnsamma förhållande i laboratorium.

De där 4800 kWh vid COP 3 var från den förra felaktiga beräkningen då jag inte hade dragit bort varmvatten i huset under sommaren från elförbrukningen. 3x4800=14400 (14000+400). Din nya kostnadsberäkning ser ut att stämma bra så man kan jämföra med respektive utan värmepump. Det är dyrt att värma med olja och priset har nyligen gått upp igen. Oljeförbrukningen ni har är dock låg. El-priset har ju också stigit och verkar bli skakigt de närmaste åren.
Så förutsatt att uppskattad förbrukning stämmer på uppskattad förbrukning, blir det då så här?
Nuvarande kostnad för uppvärmning och varmvatten i villan:
16.000 kWh olja x 1,6 (uppvärmning o varmvatten vintertid) = 25.600kr/år
1.400 kWh el x 1,30 (varmvatten sommartid) = 1820kr/år
Summa: 27.420kr/år (25.600+1.820)

Uppskattad kostnad för uppvärmning och varmvatten i villan vid luftvattenvärmepump med COP3 i snitt eftersom det kan vara något bättre värde för uppvärmning men å andra sidan kan kall vinter försämra värdet:
16000+1400kWh=17400kWh
17400kWh / 3 (COP) = 5800kWh
5800kWh x 1,3 = 7540kr/år
Besparing 27.420kr – 7.540kr = 19.880kr/år.

Investering av en luftvattenvärmepump, cirkakostnad 100’kr. Efter hur många år har investering av pumpen betalat sig, om kostnaden kommer var konstant? Bör väl bli så här?
Nuvarande kWh kostnad: 27 420
Ränta 3%, 3 000kr/år
Beräknad ny kWh kostnad: 7 540kr/år
Diff efter investering, per år 16 880 kr
Diff efter investering, per mån 1 407, vilket kan amorteras
Antal månader för amortering: 71
Amortering, år: 6

Kan detta vara en hållbar kalkyl? Är medveten om att kalkylen påverkas av en rad faktorer, smällkalla vintrar, höjt elpris, om rörligt lån och räntan är högre etc. Dessutom är vi kanske onödigt snåla med uppvärmningen per idag pga att vi har olja, så förbrukningen kan öka något. Men summa summarum, det bör väl vara en smart investering, om kalkylen stämmer i grova drag?
 
Jo det tycker jag ser rätt och ordentligt ut! Även om det inte gör så stor skillnad så tycker jag ni ska få en bättre ränta när man lånar med hus som säkerhet, max 1,5% om man prutar och inte har topplån. Men det kan väl också bero på olika lån med olika avgifter som uppläggningsavgift och pantbrevskostnad och så... Går kalkylen för värmepump ihop på ca 6 år är det bra. Går att få 6 års garanti på värmepump eller 3 år garanti plus trygghetsförsäkring så många år man vill fortsätta att betala (upp till ca 15 år). Välj en värmepump av välkänt fabrikat och en firma som har bra service på någorlunda nära resväg.
 
  • Gilla
frökenfräken
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jo det tycker jag ser rätt och ordentligt ut! Även om det inte gör så stor skillnad så tycker jag ni ska få en bättre ränta när man lånar med hus som säkerhet, max 1,5% om man prutar och inte har topplån. Men det kan väl också bero på olika lån med olika avgifter som uppläggningsavgift och pantbrevskostnad och så... Går kalkylen för värmepump ihop på ca 6 år är det bra. Går att få 6 års garanti på värmepump eller 3 år garanti plus trygghetsförsäkring så många år man vill fortsätta att betala (upp till ca 15 år). Välj en värmepump av välkänt fabrikat och en firma som har bra service på någorlunda nära resväg.
Vettig input! Ville inte räkna på alltför låg ränta, för att skapa glädjekalkyl. Mardrömmen skulle ju vara att ha kvar lånet efter att pumpen har pajat men med 6års återbetalning borde ju den risken vara minimal. 15 år som du nämner är den livslängd jag fått i information av återförsäljare.

Tusen tack för all input Josth!
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.