Hej! Dags att lufta av nu på hösten och är rätt novis på detta.

Har ett gammalt hus med pellets i källaren. Har nu kollat på youtube en del om att lufta av och försöker förstå ordningen man ska göra på allt. Så rätta mig om jag helt missuppfattat allt :)

1. Kolla alla termometerreglage så att inte stiftet har fastnat, verkar vara vanligaste orsak att element är kallt. Se till att fixa alla stiften först
2. Stäng av cirkulationspump (har en knapp på panna som heter just cirkulationspump)
3. Vänta en stund
4. Lufta ur elementen som är högst upp. När det inte längre pyser så ner i källaren och fyll på mer luft.
5. Lufta ur igen på element på andra våningen
6. När ingen luft kommer längre, fyll på vatten och sätt igång cirkulationspump

Antar här att man då pressar upp luft i alla övriga element uppåt i huset så att det hamnar i någon av de översta elementen? Är det så att oftast så ligger element i serie och att det faktiskt finns ett "sista element" i kedjan? Är det troligt att luften hamnar där?
Är en generell regel att om hela elementet är kallt så är det stiftet. Är det bara övre delen som är varm så kan det vara luft i elementet?

Håller just nu på att pysa ut lite vatten/luft från alla element på övervåningen för att sedan gå ner i källaren och fylla på luft. Vet inte om detta tar bort luft från element på undervåning.

Har några element där jag inte kan lufta för ventilen sitter fast. Hoppas kunna "flytta" luft till andra element och pysa där.

Många frågor :) Hoppas någon har koll på detta

Tackar!
 
Instruktionen gäller för tomma system. Ska du bara lufta för attvara säker på att det inte står luft i elementen så är det inga mängder.
Luften kan inte flytta sig mellan element.
Det kan vara vettigt att kolla förtrycket i expansionskärlet också. Men det gör man en gång, luft ska inte fyllas på om man fått rätt förtryck. Ventilen kollar man om något element inte blir varmt efter luftning.
 
  • Gilla
Riehuva naapuri
  • Laddar…
R
Har du öppet kärl på vinden eller slutet system rött kärl i källaren
1 Ok 2 OK 3 OK Fylla vatten till tryck eller skvallerrör 4 Lufta längst ner Fylla vatten igen 5 Lufta på en trappa
6 OK
Det med sista elementet som du säger ( är det 1 rörs eller 2 rörs du har ) det hamnar inget sista alla får sin del
Det med hoppas flytta luften från ett element till ett annat kan du glömma det går inte
 
Hoppa över 1-3. De behövs inte.
Men om det är ett slutet system så kolla gärna förtrycket först, fyll vatten till önskat tryck. Lufta och kolla sedan trycket igen.
 
R
NU är vi där igen Daniel 109 , med kommentarer TS har frågat och då svarar man på det och i den ordning som hen själv har gjort , det är en bekräftelse på att hen har gjort rätt , sen lite korrigering är inte fel
 
Bättre så här?

0. Kontrollera förtrycket om det är ett slutet system.
1. Nej, onödigt om det inte saknas värme.
2. Nej. Finns ingen anledning till det, luften cirkulerar inte.
3. Nej
4. Ja och nej. Lufta gärna uppe. Men luften fyller man bara om förtycket är för lågt. Annars fyller man vatten.
5. Ja fortsättvarvet runt ordningen är inte viktig.
6. Ja, fyll till lämpligt tryck eller tills det är fullt om det är ett öppet system.

Eller ska jag bara hålla med menar du?
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Tack för svar. Har ingen aning om vilket system jag har faktiskt.

Jag har satt trycket i källaren på vad jag tror kallas "schunten" till 1.5. Pyste ur luft/vatten och då gick det ner till 1bar. Fyllde på med vatten igen till 1.5bar
 
Då har du ett slutet system. Jag gissar att det sitter ett rött expansiontkärl i pannrummet.

Schunten har inget med trycket att göra, så den var det nog inte du jorde något med. Det låter lite som att du har för lite luft i expansionskärlets blåsa. Blrja med att kolla så att den är hel. Det finns en ”bilventil” på expansions kärlet. Tryck på den. Då ska det komma ut luft, inget vatten.

För att kolla förtrycket sänker du trycket i systemet genom att släppa ut vatten till det blir lågt tryck. Under 0,5bar. Sedan pumpat du luft i bilventilen till 0,5bar lufttryck. Om systemtrycket stiger släpper du ut met vatten. När det är 0,5bar i luftblåsan men mindre i vattenststemet har du rätt luftmängd i blåsan. Då fyller du på vatten till 1bar. Trycket ska sedan hålla sig mellan 0,6bar och 1,4bar.

Alla tryck angivna är de man brukar ha, men det kan vara annat beroende på höjd påhuset mm. Men i nästan alla fall är de tryck jag angivit bra.
 
Jag får nog vänta på att helgen tar slut och sedan ringa vvs...håller på att rycka av mig håret och slå på saker här :)

Ska kolla lite nere i pannan men förstår verkligen inte alls hur jag ska göra och undrar varför det är så komplicerat och varför det finns så dåliga manualer :) Det ska ju liksom bara funka

Jag har kommit så långt att alla element som faktiskt blir varma bara är varma längst upp. Mer än häften av alla element är kalla. Märker att ett element är kallt och då är följande element i kedjan kalla. Försöker lufta ur det elementen men ut kommer bara varmt vatten och ingen luft. Förstår inte hur varmt vatten ska komma vidare till nästa element.

Men verkar ju som jag reglerar fel sak i källaren. Får kanske ta lite bilder.

Det stämmer att det finns ett rött expansionskärl och om jag vrider på en röd kran så sprutar det ut vatten rakt ut i pannrummet när jag vrider på det
 
R
Vad för system du har ? vad har du för panna , finns det en shunt ( som du höjer och sänker värmen med ) vrider du den själv eller är det en motor , höj värmen och ställ cirkulationspumpen på max , vänta en kvart , känn på rören vid ett element , är det samma temp på båda rören och ingen värme på det , så känner du på nästa är det lika där , säkert luft i systemet
( varje element ) och troligtvis 1 rörs
Ta ett par bilder på ett element så hela syns med alla rörkopplingar , sedan ett par bilder på pannan rakt framifrån så rören syns
Det med att det exspansionskärlet det röda , . på det så finns en plasthatt , ta av den ( gänga eller sprätta ) under en ventil , den ser lika ut som en bilventil , trycket du lite lätt på pinnen ska det pysa till .<inget vatten får komma , håll koll på manometern samtidigt , den ska inte sjunka radikalt ( kanske något ) ,
Du öppnade säkerh-ventilen och trycket gick ner , var det fort , den kan dippa lite häftigt , ventilen brukar sitta vid kärlet , men ska återgå
Börja där och kom tillbaka
 
Nu tar vi det lite lite lugnt. Det är inte komplicerat när man väl förstått det.

Men vi kan utesluta en hel del fel.
1. Efter dom du lyckats lufts systemet så är det uppenbarligen fyllt och trycksatt. Det är inget med trycken som orsakar dina problem. Låt dem vara tills vidare.

2. Vissa element blir varma i toppen. Atså finns det värme i systemet ich shunten släper ut den. Så shuntenär inte heller felet.

Det jag tror är ditt problem är pumpen. Du får ut lite värme med självcirkulation. Stämmer min gissning att det är främst på övervåningen det funkar?

Om pumpen varit avstängd över sommaren är det inte helt ovanligt att den rostar fast.

Här är en film med en som fixar det problemet.

 
Tack för video. Ska kolla detta. Förstod inte om man ska stjäls av saker eller om allt ska vara på när man skruvar :)

Hör kommer bilder från pannrummet och ett element (radiator för den noggranne)
 
  • Vit radiator med termostat och röranslutningar i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepannrum med cirkulationspump, rör, termostatregulator och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frontpanel på en JOKER värmepanna med reglage för termostat och olika driftlägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd expansionskärl med tryckmätare i ett pannrum, omgivet av kopparledningar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pannrum med kopparledningar, ventiler och en cirkulationspump märkt JOKER från Värmebaronen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Gammal pump du har , det är väl den som syns på foto 2 , är nog bara en fart på och svår att se om den snurrar och reglering ESBE med en fyrportsshunt och i alla fall vid panna och källare 2 rörssystem ,
Trycket ser bra ut för luftning , på undersidan röda kärlet finns en plastis , bort med den peta lite på ventilen ska bara pysa till ,
inget vatten se om trycket sjunkit drastiskt , då är det inget bra
Återkom när du luftat på ett sätt som beskrivs i tidigare inlägg
 
Man ser ju tydligt hastighets inställningen på bilden. Den har 3 hastigheter.

Systemet är luftat och är trycksatt. Det finns inget som tyder på att det finnd problem med expansionskärlet. Om det är något fel på det så är det i vilket fall inte orsaken till att det inte blir varmt. Det finns ingen anledning att leta fel där.
 
Så här ser min pump ut om jag fattar rätt. Den heter "thermomatic era 10". Den står på 55 grader och verkar lysa grönt. Termostaten jag kopplat till står på 23 grader men rummen är ca 20 grader just nu på de flesta ställen.

Som tidigare sagts så verkar element på övervåning funka mycket bättre. Ska lägga upp en schematisk bild på vardagsrummet på entréplan för att visa vad som händer just nu
 
  • En pump med etiketten "Thermomatic ERA 10" inställd på 55 grader med grönt lysande indikatorer.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.