Vid nyproduktion ska man väl göra OVK innan man flyttar in, men efter det så behöver man inte göra det någon fler gång, eller har jag fel där?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vid nyproduktion ska man väl göra OVK innan man flyttar in, men efter det så behöver man inte göra det någon fler gång, eller har jag fel där?
Så lär det vara. Grejorna ska trimmas in, men sedan behövs inte de återkommande kontrollerna.
 
E etompau skrev:
Ventilationskontroll (OVK) är inte obligatorisk i privatbostäder.
Jo, i nybyggnation av villor måste det göras innan inflytt.
Ingen återkommande kontroll krävs.
 
C Cider skrev:
Formodligen gäller det att hitta en balans mellan värmen från elementen och den återvunna värmen.

Min säng står nästan under tilluftsventilen i sovrummet. Om det kommer en luftström på 13-14 grader därifrån (som det kan bli mitt i vintern), blir jag inte glad. Elementet i sovrummet kommer också att reagera, med mera värme.

Det är ändå en bra idé att väga in uppvärmningspriset i resonemanget. Det intressanta är nu att följa med i vad som händer med temperaturen. Det brukar jag också titta på.
Jag har vridit mina don så att tilluften blåser bort från tex säng och soffor. Hoppas att luften har värmt sig tills den kommer tillbaka :)
Är det så att tilluften blir för kall så tänker jag prova ställa upp termostaterna på elementen. Ju varmare inomhusluften är desto varmare borde ju tilluften bli efter återvinningen i ftx:en.

//Benke
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Ju kallare tilluft ju mer går elementen. Tror det kan bli dumsnålt med för kall tilluft. Men den skall ligga under önskad rumstemperatur.
 
K
Jag kan se både in och ut temp. Ofta ligger avluft tempen någon grad högre än uteluften. Men visst är det en skön känsla att man får fräsch luft och återvinner nära 90% av värmen.

Jag har satt tilluften till 23 grader och låter eftervärmaren gå. Det blir inte mer än 2-3 kwh per dygn och jag har kunnat hålla pannan avstängd ännu.
 
Jag bor i luleå med Sveriges billigaste fjärrvärme så jag chansar på att det är billigare att öka på den än att köra elvärme. Blir spännande och se om teorin stämmer:)
//Benke
 
B benke_berguv skrev:
Jag bor i luleå med Sveriges billigaste fjärrvärme så jag chansar på att det är billigare att öka på den än att köra elvärme. Blir spännande och se om teorin stämmer:)
//Benke
Det kommer fungera bra. Haft ftx i 10år och kört eftervärmaren kanske nån enstaka gång när det var kring -35 kanske. Annars ör den av :)
 
  • Gilla
benke_berguv
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det kommer fungera bra. Haft ftx i 10år och kört eftervärmaren kanske nån enstaka gång när det var kring -35 kanske. Annars ör den av :)
Låter helt klart lovande :)

//Benke
 
B benke_berguv skrev:
Låter helt klart lovande :)

//Benke
Jag brukar även inför vintern i november/december se till att byta frånluftfiltret och så kollar jag drivremmen är ok.
Brukar spraya remspray på den så den inte riskerar börja slira eller nått under vintern då fryser det igen snabbt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.