Ska blanda primer. På dunken står det 1:3 (mer vatten än primer).

Instinktivt tolkar jag det som 1 del primer och 3 delar vatten (25% färdig blandning).

Fast när jag funderar lite och googlar verkar detta inte var självklart (och en generationsfråga bland kemister tydligen...) där många anser att det beskriver färdig koncentration dvs i färdigblandad hink ska det vara 33% primer dvs 1/3).

Enligt den metoden är det ju 1 del primer och 2 delar vatten som gäller.

Så vad är då t.ex. 1:1. Ren primer eller hälften vatten?

Juiceförpackningarna verkar dom ha fattat detta och skriver 1+4 istället :)
 
T
Jag hade tolkat det som 1+2 som du är inne på, eftersom 1:3 är en tredjedel, dvs en tredjedel koncentrat i den färdiga blandningen.
1:1 är vad du har i flaskan med koncentrat, dvs 100% koncentrat.
 
Jag tolkar det som en del primer till tre delar vatten.

Skulle vilja påstå att det är ett vanligt sätt att beskriva blandningsförhållande.
Att det skulle vara 1/3 innebär att man måste räkna om, vilket är omständigt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Claes Sörmland
Min erfarenhet från den kemiska labvärlden:

1:3 på en kemisk produkt anger spädningsförhållandet, d v s 1 del (enhet) av det första kombineras med 3 delar av det andra för att ge totalt 4 delar slutblandning. D v s safttillverkarnas 1 + 3 är ett annat sätt att skriva samma sak.

Den andra varianten som du diskuterar är spädningsfaktor (i slutblandningen). För produkten med spädningsförhållandet angivet som 1:3 så skulle den anges som 25% eller 4X spädning.
 
Ja 1+3 betyder det säkert, allt annat blir knepigt att blanda med risk för felräkning. Fattar inte varför dom inte skriver det bara.

Hittade denna länk:
http://www.tnc.se/termfraga/spadning/
"
Fråga: Hur bör man skriva vid spädning av syror för att det skall bli entydigt. Betyder ”1 : 3” att man tar en del av det ena och tre delar av det andra eller att man tar 1/3 och 2/3?

Svar: Det här ett knepigt problem där man tycker olika bland kemister, särskilt beroende på generation – där äldre kemister oftast tolkar det som 1 dl + 2 dl, uttyder yngre oftast det hellre som 1 dl + 3 dl. Här är det viktigt att vara extra tydlig, TNC rekommenderar därför att man hellre skriver spädning med plustecken än kolon , t.ex. ”1 + 3”.
"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.