Hej alla!

Jag har en fråga som jag vill ställa för släktningars räkning.
Dessa släktingar består av två familjer i resp två närliggande hus. Avståndet mellan husen är ca 75 meter med en tomt delvis emellan.
Dessa släktingar funderar på att sänka uppv.kostnader och därmed byta system (idag olja resp. olja/ved) - vilket man kan ha stor förståelse för.
Det rör sig om äldre hus så frånluftvärmepump blir svårt. Lika så är luft-luftvärmepump inte heller intressant pga för hög energiförbrukning (eller?). Ytjordvärme är av olika anledning inte heller så bra.

Däremot kan bergvärme vara något (både enligt mig och mina släktingars tycke). Jag framförde idén om att utnyttja samma borrhål för bergvärme som sedan kan utnyttjas av värmepumpar i resp. hus. Eftersom idén var min så känner jag ansvar för att utreda detta....
Så....

- Kan man utnyttja samma borrhål (givetvis dimensionerat efter stort behov) för två närliggande hus?

- Är detta smart?

- Kan det bli framtida (efter försäljning av hus utanför släkten) problem med fördelning av uttag av värme från borrhålet som bör regleras genom avtal och går det att reglera genom uttag? Spelar det någon roll hur mycket värme som det ena huset tar gentemot det andra när det väl är dimensionerat?

Vad säger ni?
 
Samma hål: Ja, men det kommer antagligen krävas TVÅ hål för att täcka behovet och då går vitsen lite förlorad.

Smart?: Näe antagligen inte pga ovan. Den dag man säljer husen kanske det inte är lika roligt med gemensam infrastruktur heller....

Jag skulle inte göra så..
 
tycker itan inte är bra.
om man är så pass bra vänner att man kan dela bil & båt med varandra kan det vara ett alternativ, men annars så kommer det bar att bli strul.

ni behöver som sagt var ändå två hål & eran lösning kommer att belasta hålen hårdare, då dom får vila mindre.

gör istället pris med borraren så kan ni bli av med en av dom fasta avgifterna borraren tar för transport m.m.
 
Tack för att ni spolar min idé ;)
Känner mig som den glade uppfinnaren i Lorry...

Kör vidare med att kolla upp hur stora de fasta kostnaderna i relation till total för borraren

Tack (allvarligt menat)
 
askur skrev:
Tack för att ni spolar min idé  ;)
Känner mig som den glade uppfinnaren i Lorry...

Kör vidare med att kolla upp hur stora de fasta kostnaderna i relation till total för borraren

Tack (allvarligt menat)

om man delar på en bora så får man ju göra en del specialkopplingar som fördydar instalationen + att man måste gräva från boran & till 2 hus, vilket blir längre grävning.

genom at man ändå måste ha 2 borro, då man inte brukar komma längre än 200m så tror jag inte det finns nått att tjäna på det hela, man måste ju ha en borra som tål en mycke större effektbehov än normalt
 
Begär in en offert på två borrhål på samma gång, det kanske kan bli lite billigare.
 
askur skrev:
Tack för att ni spolar min idé ;)
Känner mig som den glade uppfinnaren i Lorry...
"Tänkte inte på det....."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.