R
Går inte att se hur ventilerna stå och koppling VX och slangar är för dunkelt
 
R
K Kåkpularen skrev:
Ja pumpen sitter rätt. Att det är "stopp" någonstans är ju ganska klart men var... Menar du att mina frågor är dumma ?
Inte 400V.
Det var inte dig det var mina frågor , i tanke på att du inte har tummen i handen som byggt om
 
  • Gilla
Kåkpularen
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Hur är det blir det ingen värme alls , är du säker på att avstängningsventilerna står rätt , slangarna ska bli så varma att du inte kan ta i dom vid växlaren
Slangen mot växlaren blir varm men inte returen ut ur växlaren. Jag har lossat returen vid växlaren (med avst.ventilerna avstängda) och sen öppnat det ena kranen och det forsar ur vatten ur slangen. Samma sak när jag öppnar den andra ventilen, forsar ut vatten ur växlaren. Alltså: det är inte helt stopp iaf.
 
R
Det satt inga pluggar i anslutningarna på VX som ska bort vid anslutning som det sitter någon bit kvar av
känn på slangarna om dom varma som jag sa tidigare
 
R
Gick lite snabbt här , nu kanske det är stopp ut från VX , kolla så det inte sitter en backventil på kopplingarna på pannan
vad händer om du skiftar in och från pannan , då pumpar den andra vägen
 
R rävlyan skrev:
Det satt inga pluggar i anslutningarna på VX som ska bort vid anslutning som det sitter någon bit kvar av
känn på slangarna om dom varma som jag sa tidigare
Lite lurigt detta problem...slangen till växlaren varm, inte returen. Växlaren är orginal. Vet inte om du såg mitt tidigare inlägg men jag provade flödet genom den (se tid inlägg). 3mvp => ~25lit/min genomväxlaren så den verkar vara ok.
 
Måste tyvärr upp tidigt och jobba imorgon, men tack för engagemanget. Jag återkommer imorrn!
 
R
Det är ok , det jag mest tänker på är att det inte blir varm på returen från VX , då är det stopp i flödet eller nästan
En dum fråga till från mig kanske , finns det KV i VV*kranarna eller är det stopp där
Kan du ha vänt blndningsventilen fel , lätt hänt , finns pilar på den
 
Gokväll,
Jadå massor av KV i VV-kranarna...Jag har ingen blandningsventil...

ja huvudspåret var stopp (elr skit) i PVVX eller efter den. Så ikväll plockade testade jag följande:
1. lossade och plockade bort PVVX och kopplade in ett rör istället. Om slangen TILL pvvx och slangen FRÅN pvvx blir varm så torde det vara stopp i PVVX. Men icke!

2. Fortsatte och plocka isär resten och tömde ut halva pannans vattenmängd så att jag kunde komma åt PVVX'ens retur in i pannan utan vattensprut. Körde ner en "piprensare" upp och ner genom ventilen och ner genom röret i hopp om att det var stopp i röret.
Återmonterade och testade. Nej fortfarande inget varmvatten...

Så efter alla felkollar/prov osv så har jag kommit till slutsatsen att den enda (?) rimliga förklaringen borde vara att de förändringar jag gjort ökat strömningsmotståndet för mycket helt enkelt.
Men jag tycker det låter lite märkligt då jag 'bara' adderat några 90graders vinklar, lite längre rör/slang och tagit bort bypassen.

Funderar på om jag måste bita i det sura äpplet och återmontera som det såg ut innan. Men eftersom termostatventilen kärvade är det inte nåt jag eg vill. Jag plockade isär den eller tja lossade de 2 sidorna men hajar inte riktigt hur den fungerar.
Enligt mig borde den vara stängd då man inte tar ut varmvatten dvs mesta av flödet går via bypassen. Notera att CP går hela tiden och då vill man ju inte att CP kör runt varmt pannvatten i kretsen. Sen när man vill ha varmvatten så öppnar termostatventilen (den blir kall eftersom returvattnet fr PVVX blir kallt) och öppnar för att leda ner kallt vatten i botten av pannan.

Men hur fungerar den termomekaniskt ? .Det sitter en "stav" i mitten som är fjäderbelastad (mot flödesriktningen). Alltså fjädern har tryckt ut den i sitt maxläge (går att pressa in den 1-1,5cm sen återfjädrar den). Flödet genom ventilen påverkas inte nämnvärt med fjädern i normalläge resp intryckt fjäder (provat...)..
Jag förstår att värme/kyla borde göra nåt men jag förstår bara inte hur kallt vatten kan "orka" dra tillbaka "staven" då fjädern är ganska kraftig . vad som då händer inuti den... ?

Lustig är också att "staven" inte stänger/öppnar bypass hålet vilket alltid är öppet. Nåja jag får försöka plocka isär den helt imorgon.

Bifogar en schematisk bild på gamla installationen och termostatventilen.

*trött* i dubbelbemärkelse
 
  • Ventilkomponent urkopplad för felsökning i värmesystem, visas bredvid en schematisk ritning.
R
Om du kopplar ihop rören utan bypassen och pluggar det lilla röret vad händer , det blir ju raka spåret då genom allt , undrar om inte den termoventilen bråkar , finns ingen annan förklaring med den kopplingen
Sedan det med att låta cirkpumpen konstant snurra :( den koppling du har där finns i utförande att sätta på utsida panna och kallas för ryggsäck . i en sådan så går inte pumpen konstant , det sitter en flödesvakt på utgående VV-rör och startar pumpen
vid öppnande av VV-kran
 
R
Läste lite snabbt , om ditt KV i VV innebär ingen växling i VVX , den termoventil som sitter nu ska hålla en konstant temp , det är en bypass .på den för att hålla en viss temp i VVX
Kasta ut den och sätt en annan termoventil mellan utgående VV och KV enligt instruktion så kommer du inte att ha problem med VV framöver i stället för att försöka med den som sitter där , skulle du få liv i den nu .så blir det nog strul en dag framöver
 
K Kåkpularen skrev:
Gokväll,
Jadå massor av KV i VV-kranarna...Jag har ingen blandningsventil...

ja huvudspåret var stopp (elr skit) i PVVX eller efter den. Så ikväll plockade testade jag följande:
1. lossade och plockade bort PVVX och kopplade in ett rör istället. Om slangen TILL pvvx och slangen FRÅN pvvx blir varm så torde det vara stopp i PVVX. Men icke!

2. Fortsatte och plocka isär resten och tömde ut halva pannans vattenmängd så att jag kunde komma åt PVVX'ens retur in i pannan utan vattensprut. Körde ner en "piprensare" upp och ner genom ventilen och ner genom röret i hopp om att det var stopp i röret.
Återmonterade och testade. Nej fortfarande inget varmvatten...

Så efter alla felkollar/prov osv så har jag kommit till slutsatsen att den enda (?) rimliga förklaringen borde vara att de förändringar jag gjort ökat strömningsmotståndet för mycket helt enkelt.
Men jag tycker det låter lite märkligt då jag 'bara' adderat några 90graders vinklar, lite längre rör/slang och tagit bort bypassen.

Funderar på om jag måste bita i det sura äpplet och återmontera som det såg ut innan. Men eftersom termostatventilen kärvade är det inte nåt jag eg vill. Jag plockade isär den eller tja lossade de 2 sidorna men hajar inte riktigt hur den fungerar.
Enligt mig borde den vara stängd då man inte tar ut varmvatten dvs mesta av flödet går via bypassen. Notera att CP går hela tiden och då vill man ju inte att CP kör runt varmt pannvatten i kretsen. Sen när man vill ha varmvatten så öppnar termostatventilen (den blir kall eftersom returvattnet fr PVVX blir kallt) och öppnar för att leda ner kallt vatten i botten av pannan.

Men hur fungerar den termomekaniskt ? .Det sitter en "stav" i mitten som är fjäderbelastad (mot flödesriktningen). Alltså fjädern har tryckt ut den i sitt maxläge (går att pressa in den 1-1,5cm sen återfjädrar den). Flödet genom ventilen påverkas inte nämnvärt med fjädern i normalläge resp intryckt fjäder (provat...)..
Jag förstår att värme/kyla borde göra nåt men jag förstår bara inte hur kallt vatten kan "orka" dra tillbaka "staven" då fjädern är ganska kraftig . vad som då händer inuti den... ?

Lustig är också att "staven" inte stänger/öppnar bypass hålet vilket alltid är öppet. Nåja jag får försöka plocka isär den helt imorgon.

Bifogar en schematisk bild på gamla installationen och termostatventilen.

*trött* i dubbelbemärkelse
Strunta i att försöka fixa termiska ventilen du har ju redan byggt om med flödesvakt för pumpstarten. Och det du gjort om i rördelar osv spelar ingen roll lika lite som att VVX ligger ner eller står upp.

Om du kollat riktning på pumpens inbyggnad och att den funkar i övrigt är det inte mycket som kan störa. Igensättningar i rör eller VVX verkar ju också vara testat. Trots allt kanske det inte skadar med en extra koll på detta.

Det ska inte vara något större problem att lösa kan tänkas. Kör pumpen konstant så ska primärens rör direkt bli varma som pannvattnet om du inte gör uttag på varmvattnet. Och att återställa hjälper inte du har det bra som det är. Enda jag tycker är lite underligt i efterhand är att du inte bara satte ett rör istället för ventilen i originalkopplingen när du byggde om.
 
R
Har jag missat något
Ser ingen flödesvakt där , kabeln till pumpen går direkt in bakom och troligtvis till en strömbrytare eller direkt till 230V
 
Om du läser TS #10 så ser du vad som är gjort för omläggningar.
 
Jag har ingen vettig förklaring men är helt säker på att problemet inte kommer från att du skulle få så mycket ökat tryckfall genom systemet att det har blivit i princip helt stopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.