Är det okej att ha en skruvkoppling i sockeln under ett köksskåp?
Idag är kopplingen synlig då skåpet under diskbänken inte går ända till väggen. Men efter köksrenovering blir skåpindelningen annorlunda och t-kopplingen vid pilen hamnar under ett hörnskåp med sån där hylla man svänger ut.
Eller borde man förgrena rören till tvättstuga och kök redan i garaget och dra nya rör utan skarv?
Handritad skiss över rörkoppling i kök med indikerad t-koppling och etiketter för garage, diskho och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
En smaksak ,kan vara svårt att åtgärda något under ett skåp om det skulle bli läck , kanske riva inredning då .
Bäst är nog att dra in det med oskarvade rör till ett ställe , då är du säker och kan sova lugnt
 
Tack för reglerna. Får se hur det blir. Tät botten så att läckage syns framåt är lite krångligt i hörnet. Om det bara gick att lägga dit en balja för diskmaskin vore det enkelt, men då mynnar det ut under skåpet och inte ut på golvet.
Det vore skönt att slippa skruvkoppling. Kollade lite mer noggrant och ser att det är lödda skarvar i garaget där vattnet kommer ifrån. Bra men lite krångligare att koppla in på annat sätt då det inte går att vrida en T-koppling som jag tänkt. Men det är förstås bara att kapa och ändra.
Vi får se hur det blir.
 
Reglerna är lite tvetydiga. Dels skall skarvar vara inspekterbara. Dels skall de vara åtkomliga för utbyte eller reparation. Jag tror man skall tolka att båda villkoren gäller, vilket inte är uppfyllt om skarven finns under ett skåp. Men om man lägger in lite lagom syftningsfel i texten, så kan man få det till att åtkomligheten för service bara gäller om skarven placeras i ett utrymme som byggts speciellt för skarven. Men försök övertyga ett försäkringsbolag om den tolkningen efter en vattenskada, eller en bes. man när det är dags att sälja huset.
 
D dymlingen skrev:
Tack för reglerna. Får se hur det blir. Tät botten så att läckage syns framåt är lite krångligt i hörnet. Om det bara gick att lägga dit en balja för diskmaskin vore det enkelt, men då mynnar det ut under skåpet och inte ut på golvet.
Det vore skönt att slippa skruvkoppling. Kollade lite mer noggrant och ser att det är lödda skarvar i garaget där vattnet kommer ifrån. Bra men lite krångligare att koppla in på annat sätt då det inte går att vrida en T-koppling som jag tänkt. Men det är förstås bara att kapa och ändra.
Vi får se hur det blir.
Observera att enligt reglerna så är inte en lödd koppling mer tillåten än en klämringskoppling.
 
Så som du har ritat så tycker jag det ser ut att vara relativt enkelt att dra hela rör/pex slang från garagesidan. Jag antar att du inte har röret direkt vidare till DM, som du ritat? Det skall gå via en lättåtkomlig avstängning, oftast löser man det med en köksblandare med DM avstängning.
 
Skissen är hur den gamla installationen ser ut, där sitter en kran till diskmaskinen under diskbänken. Efter renovering blir diskmaskinsavstängningen i kranen ovan bänk.

Inga problem att dra rör utan skarv från köket till garaget. Men lite krångligare att få ihop det på garagesidan med fördelningsrör etc. Kallvattnet kommer direkt från inkommande med 22 mm koppar, och tror även varmvattnet är 22 mm och diverse lödda t-rör och krökar.

Förstår att plaströr/slang är det moderna, men jag har ingen erfarenhet av det. Kravet är väl bara att det ska vara utan skarvar mellan blandare och fördelningsskåp? I mitt fall utan skarv mellan blandare och garage. Ett sånt rör har jag inga problem att bocka till i halvhård koppar. Det borde väl också vara godkänt? Gäller något speciellt när man går genom vägg med kopparrör?

Om jag väljer att behålla befintligt skruvad t-koppling under skåpet (i sockeln) och försöka lägga dit ett diskmaskinsunderlägg på nåt sätt. Då vore det allra enklaste att bara sätta en flexibel slang direkt från t-kopplingen upp till blandaren. Blandaren sitter i mitten av ett 80-skåp och t-kopplingen liten bit bort, så i sidled ca 60 cm och i höjdled ca 60 cm från koppling till anslutningsrören på blandaren (där jag kommer sätta en kulventil) Det blir ca 1,2 meter flexslang. Är det för långt? Tänker på att man inte ska ha långa sträckor smala rör p.g.a. tryckstötar eller dåligt flöde.

Flexibel vattenslang i rostfritt stål, cirka 1,2 meter lång, för anslutning av blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.