Hej

Har en gammal golvbrunn i tvättstugan där det är stopp så att vattnet rinner undan för sakta.
Golvbrunnen påminner om
Gammal golvbrunn med långsam vattendränering och synligt rost, saknar rensplugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


url men saknar rensplugg.

Kan man borra upp ett hål att föra in rensslangen i och sedan sätta i en plugg efteråt?

Mvh

Rickard
 
Som jag tolkar bilden finns det en fyrkantsmutter, men den är gravt igenrostad.
De är svårrensade.
Det långsiktigt rätta är att försöka byta brunnen till en modern.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Som jag tolkar bilden finns det en fyrkantsmutter, men den är gravt igenrostad.
De är svårrensade.
Det långsiktigt rätta är att försöka byta brunnen till en modern.
Som jag skrev så finns inte rensskruven(fyrkantsmuttern) på den aktuella brunnen tyvärr..
 
R
Pluggen är som sägs bra rostig , att dra på den häftigt så kan hela låset spricka , blir mycket jobb att byta allt
Varma nyckeln ( svets eller gasol ) släpper allt för , ös ur brunnen så mycket som möjligt , värm ordentligt på pluggen och runt omkring , det är metall så det kan bli rött , kommer att osa lite , då släpper pluggen nog
 
Det låter konstigt. Jag tolkar att bilden visar en annan brunn?

Kan du lägga upp en bild på den faktiska brunnen? Det finns en del brunnar som inte är sååå gamla, som till formen liknar de här gamla gjutjärnsbrunnarna, men där "mellanväggen" den där rensmuttern sitter på bilden, är löstagbar.
 
H hempularen skrev:
Det låter konstigt. Jag tolkar att bilden visar en annan brunn?

Kan du lägga upp en bild på den faktiska brunnen? Det finns en del brunnar som inte är sååå gamla, som till formen liknar de här gamla gjutjärnsbrunnarna, men där "mellanväggen" den där rensmuttern sitter på bilden, är löstagbar.
Får fixa det ikväll i så fall. Har ingen bild tillgänglig just nu.
 
Hade gjutjärns brunn i plattan spolade men rören var igenrostade täta efter 50 år , när jag bilade upp rören var dom ,, gjutjärnsrören var rören i princip bort rostade pga fukten i marken under plattan så när jag spolade med höktrycks rens så rann vattnet i marken under plattan och inte i rostskalet till rör längre . Efter någon dag var det tätt igen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.