Jag jobbar också dagligen med elektronik, kanske lite mer åt konstruktion....

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Du MÅSTE löda in slingan rätt till likriktarchipasken, är det någon färgad rand eller annat på den ena tråden och du har så pass mycket kvar till likriktaren att det syns?

Protte
Nej!! Finns inget sign på sladdarna eller chipet ! Vet vilket sida den ska sitta på dock, så I guees att det är en 50/50 ?
 
Kopplar du LEDarna fel väg så är risken stor att de går sönder - det är främst därför likriktaren sitter där. Om du är lite händig med elektronik kan du försöka sänka ström och spänning mha motstånd för att med oförstörande provning lista ut vad som är plus o minus.
 
Nu tyder ju iofs hela frågeställningen på att TS inte är så händig sett till el/elektronik. Allt hade ju kunnat få en enkel lösning genom att fråga först om man är osäker. Dvs stickpropp klippt och lös lamppropp ersätter.

Har lite svårt förstå hur man kan komma så långt bort som TS gjort. Om man steg för steg ser det oklart och inte förstår sammanhanget hur/varför få fortsätta utan att skaffa mer info.
 
W Winlix skrev:
Jag sökte på vad som stod på den vita asken och eftersom att det var led och värdena stämde så antog jag att det var så ..
Hur kom du fram till att den nya transformatorn gör samma sak som den vita saken du tog bort? :thinking:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag förstår inte ens varför den vita skulle bort, hade räckt med att byta kontakten :thinking:
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Jo fair enough men den vita var tvungen att gå bort om jag ville få bort switchen vilket jag ville

och nej är uppenbarligen inte så kunnig i elektronik och ja in hindsight så skulle jag ha frågat först men inte så mycket att göra åt det nu.. men tack för allt stating of the obvious, krävs gedigen kunskap för att lista ut vad jag borde ha gjort....

Tack för många bra förklaringar i övrigt har lärt mig en hel del bara på detta miniprojekt
 
Standard i alla Led slingor som är direkt kopplade till nätet 230 V är en enkel likriktare så man får likspänning / likström genom slingan som för 230 V består av 60 st Led samt 15 st motstånd uppbyggda som 4 Led + 1 motstånd som upprepas 15 ggr.
För varje Led ”försvinner” c:a 3,3 Volt x 60 st = 198 V resten 30V blir värme i motstånden.

Jämför jul-belysning 7-armad ljusstake har 34V glödlampor x 7 = 238 Volt, här behövs ingen likriktare då glödlampan lyser oavsikt strömriktning 50 ggr/sec.
Eller 16 lampor i julgransbelysning ger 16 st x 14 V = 224 Volt

Snart Jul
 
Redigerat:
:thinking:
Har du tillgång till multimeter? Med lite tur kanske det går att mäta upp rätt riktning.

Gedigen kunskap vet jag inte om det behövs, men definitivt lite mer efterforskning innan man kopplar.
 
Är bara jag som ser i syne, eller är det enkelisolerade ledare? Är det verkligen okej? :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är bara jag som ser i syne, eller är det enkelisolerade ledare? Är det verkligen okej? :thinking:
Ser man i inlägg #10 med den gröna likriktareboxen så är ledarna dubbelisolerade var för sig, vit isolering med ett svart höje ytterst.
Men ledarna med genomskinlig isolering är det kanske mer tveksamt.
 
Det var de genomskinliga jag tänkte på.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
:thinking:
Har du tillgång till multimeter? Med lite tur kanske det går att mäta upp rätt riktning.

Gedigen kunskap vet jag inte om det behövs, men definitivt lite mer efterforskning innan man kopplar.
Yes jag her en multimeter!! Hur görjag??
 
Den lilla vita boxen du klippte bort är den du skall använda!

Den du köpt fungerar int mot den ljusslingan.
Slingan är för direktkoppling till likriktad 230 Volt.

Se förklaring i inlägg #23
 
richardtenggren
Är det inte en så kallad diodbrygga, det är väl bara kolla på märkningen på dioderna så vet man hur den ska användas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.