Tänk bara på att det kanske inte är vanlig gips, utan brandskyddsskiva. Det borde det vara eftersom isoleringen ser ut att vara glasull och inte stenull. Det finns tabeller på nätet som du kan hitta för att se vilka kombinationer av skivor och isoleringstyper som uppfyller olika brandklasser. Som någon redan påpekat så borde gipsen också gå upp till taket, en bonus är att du får bättre ljudisolering mot grannen också.
 
R rävlyan skrev:
Nu pratas om brandskydd , uppe ovan tak finns inga skivor , var är brandskyddet då , det är väl byggt enligt dom regler som var vid färdigställande av husen och besiktat med underlag av konstruktionsritningar som gällde
Det är plicaslang uppifrån och ner , ta då och skaffa lite plicaslang som räcker till det det så är du hemma , blir brandskydd för kablarna ,
Jag vet inte om det har funnits moderna byggregler där det inte krävs brandvägg mellan lägenheter. Någon annan kanske vet. Jag skulle komplettera med gips ända upp om det var jag som bodde där och ändå hade möjligheten, oavsett regelverk så går det fort när det gäller bränder och det ställer till människors liv.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Bara för att det är felbyggt tidigare behöver man inte fortsätta så. Det kan ju vara någon annan som har ändrat efter ursprungskonstruktionen utan att förstå.

Som sagt, jag är inte säker på att det är fallet men om det bara är isolering och sen grannens vägg så verkar det orimligt att det inte ska vara dubbla dubbelgipsväggar hela vägen. Har du konstruktionsritningar?
 
R
tommib tommib skrev:
Bara för att det är felbyggt tidigare behöver man inte fortsätta så
Vad menar du med fel , det är inget fel i den konstruktionen enligt då gällande regler , så det är skitsnack , sedan att det tillkommit någon regel senare förorsakar inte något krav på ombyggnad , vad skulle det innebära då , 200 000 hus måste byggas om , det är ren utopi
 
tommib
Det vet varken du eller jag. Därför efterfrågade jag konstruktionsritningar.
 
R
Då gör vi så :TS vet du när huset byggdes årtal ??
 
Min kommentar om reglernas ålder var snarare ställd i perspektivet om kravet på brandväggar funnits sedan före eller efter sekelskiftet.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
W witten skrev:
Min kommentar om reglernas ålder var snarare ställd i perspektivet om kravet på brandväggar funnits sedan före eller efter sekelskiftet.
Inte fel det du säger men kravet på kvaliteten har förändrats till en hårdare variant nu som är bra ur brandsynpunkt
 
Nu spårar vi ur lite från ämnet men det är intressant att fundera på hur krav ändras. Förr var det ofta teknikstyrda regler, brandvägg av tegel med bestämd tjocklek. Nyare regler är nästan alltid funktionsbaserade, tex väggen ska motstå 60 minuter brand. Det gör att det faller på byggherren att visa att kraven uppfylls, normalt genom beräkning eller provade konstruktioner.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Då gör vi så :TS vet du när huset byggdes årtal ??
1982
 
R
P Perskijson skrev:
1982
Lite som sägs utanför ämnet
OK 26 år sen det byggdes , på den tiden fram tills nu har regelverket nog förändrats till 98% när det gäller brandvägg
mellan ihopbyggda hus och det är bra , men är i nyproduktion det gäller
 
tommib tommib skrev:
Bara för att det är felbyggt tidigare behöver man inte fortsätta så. Det kan ju vara någon annan som har ändrat efter ursprungskonstruktionen utan att förstå.

Som sagt, jag är inte säker på att det är fallet men om det bara är isolering och sen grannens vägg så verkar det orimligt att det inte ska vara dubbla dubbelgipsväggar hela vägen. Har du konstruktionsritningar?
Nä, försökte hitta det när vi flyttade in men hittade bara dåligt skannade arkitektritningar
 
R rävlyan skrev:
Lite som sägs utanför ämnet
OK 26 år sen det byggdes , på den tiden fram tills nu har regelverket nog förändrats till 98% när det gäller brandvägg
mellan ihopbyggda hus och det är bra , men är i nyproduktion det gäller
Nope, i SBN 1980 så anges lägenhetsskiljande väggar i brandteknisk klass 60 min.
 
R
W witten skrev:
Nope, i SBN 1980 så anges lägenhetsskiljande väggar i brandteknisk klass 60 min.
Riktigt A60 men konstruktionen med olika materiel har förändrats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.