G
Tackar för bild och input gabbe!

Finndjävel skrev:
Det behövs ingen bärlina i ditt fall. Installationsskiktet eller 45x45orna ska du skruva horisontellt på reglarna så blir det starkt i sidled och du slipper köldbryggor.

Hur gör man med dragning av VP rör (elkablar) när 45x45 skall korsas i vertikal riktning?
 
Jag brukar borra mig genom de liggande reglarna i de fall jag behöver korsa med elrör/slang.
 
G
Ingen risk du råkar borra i VP-rör när du skruvar fast gipsskivorna i liggande reglarna?
 
Drar du röret/slangen långt in så får du ca 25mm trä kvar på utsidan, Nu brukar jag alltid korsregla med 45x70 och då blir det ju mer marginal, men även med 45mm reglar så skulle jag föredra att borra istället för att gå med slangen bakom regeln. Men det beror väl även på hur styva isoleringsskivor man har.
 
G
Vad innebär att du korsreglar med 45x70?
 
Lite synpunkter från min sida - 45x45 till liggande panel tycker jag är lite snålt - Jag hade nog valt 28x70 för underspikning för att att få lite mer att dunka in spiken i vid skarvarna på panelen. Risken är att du bara flisar sönder kanten på 45x45 och dessutom spräcker panelen när du måste skjuta så nära skarven och dessutom snett för att träffa 45'an.

Och för att vara på den säkra sidan så hade jag satt ett hammarband på långsidorna. Den extra kostnaden och den lilla extra tiden för att sova tryggt - Så värt....

Lägg ihop reglarna och snitta på rätt avstånd med en cirkelsåg/sånksåg och kapa loss biten med sticksåg, som någon sa tidigare ett projekt på dryga timmen.
 
  • Gilla
Gunnar_80
  • Laddar…
G Gunnar_80 skrev:
Vad innebär att du korsreglar med 45x70?
Att jag både ut och invändigt har liggande 45x70 på högkant, dvs jag får 70mm isoleringsskikt på båda sidorna om den stående stommen. Inget problem att skruva på plats med 6x120mm skruv om man drar så att skruvskallen försänks 10mm i regeln.
 
  • Gilla
Gunnar_80
  • Laddar…
G
Det är noterat.
Stort tack för era svar gabbe och slacker!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.