Vill sätta upp en delad duschvägg i hörnan i badrummet. Går bara att sätta i den hörnan. Men ena väggen kommer att hamna mitt på ett fönster. Fönstret sitter 142 cm upp från golvet. Räcker det med att fästa väggen upp till 142 cm. Kommer det att hålla. Fönstret kommer att gå öppna något ändå eftersom det sitter 20 cm från innerkakelväggen.
 
Ingen aning om hur det är att bara fästa delvis, men annars finns ju specialvarianter t.ex. macro skagen u
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Kan du använda en med två dörrar som är svängda så är det bättre med infästningarna , dom sitter lite längre in
 
BirgitS
R rävlyan skrev:
Kan du använda en med två dörrar som är svängda så är det bättre med infästningarna , dom sitter lite längre in
Jag har lite svårt att förstå vad du menar.
Vanliga lätt rundade duschdörrar brukar sitta fast 90 cm från hörnet så vad är det du menar med en svängd dörr?.
 
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
A alfwik skrev:
Vill sätta upp en delad duschvägg i hörnan i badrummet. Går bara att sätta i den hörnan. Men ena väggen kommer att hamna mitt på ett fönster. Fönstret sitter 142 cm upp från golvet. Räcker det med att fästa väggen upp till 142 cm. Kommer det att hålla. Fönstret kommer att gå öppna något ändå eftersom det sitter 20 cm från innerkakelväggen.
Det är bara det att om jag sätter upp en Marco Slagen så måste jag flytta duschblandaren, se bilden. Korta väggen är 70cm och det är 40cm till fönstret. Kommer det att passa?
 
BirgitS
Hur gammalt är badrummet?
För om det är 20 år eller äldre kan tätskiktet vara av tveksam kvalitet eftersom sådana åldras och i så fall är det olämpligt att ha duschen direkt på golvet. Går det att få in en duschkabin?

En möjlighet är att sätta upp en rak duschdörr mot handfatet och sen ha duschdraperi i vinkel, dvs. så den både går längs fönsterväggen (för att skydda fönstret) och längs kortsidan av duschen.
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur gammalt är badrummet?
För om det är 20 år eller äldre kan tätskiktet vara av tveksam kvalitet eftersom sådana åldras och i så fall är det olämpligt att ha duschen direkt på golvet. Går det att få in en duschkabin?

En möjlighet är att sätta upp en rak duschdörr mot handfatet och sen ha duschdraperi i vinkel, dvs. så den både går längs fönsterväggen (för att skydda fönstret) och längs kortsidan av duschen.
Har köpt lägenheten av ett dödsbo. Det är nog inte så gammalt. Har sett att andra i området sätt in duschväggar, men de har större badrum. Vill inte ha duschkabin eller duschdraperi.
 
BirgitS
Det ser gammalt ut i stilen, minst 20 år. Hur gammalt är huset?
Hur ser golvbrunnen ut, plast eller gjutjärn?

Du kan höra om styrelsen har några sparade papper angående badrumsrenoveringar eftersom de ofta vill godkänna alla sådana.

A alfwik skrev:
Vill inte ha duschkabin eller duschdraperi.
Utan en totalrenovering kan man inte vara säker på att det går.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser gammalt ut i stilen, minst 20 år. Hur gammalt är huset?
Hur ser golvbrunnen ut, plast eller gjutjärn?

Du kan höra om styrelsen har några sparade papper angående badrumsrenoveringar eftersom de ofta vill godkänna alla sådana.

Utan en totalrenovering kan man inte vara säker på att det går.
Har nu fått reda på att badrummet renoverades för åtta år sedan. Har även fått tillåtelse av förvaltaren att byta ut badkaret mot duschväggar.
 
  • Gilla
VidarH
  • Laddar…
BirgitS
Utmärkt, då är det bara att hoppas att det gjordes ordentligt. På något sätt måste du skydda fönstret från att bli alldeles blött för annars kommer nog karmarna att bli skadade.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Utmärkt, då är det bara att hoppas att det gjordes ordentligt. På något sätt måste du skydda fönstret från att bli alldeles blött för annars kommer nog karmarna att bli skadade.
Nej varför det, då vi duschade i badkaret så blev det inget vatten på fönstret, det blir ju ingen skillnad att jag sätter upp en duschvägg. samma dusch,
.
 
En genomskinlig PVC-gardin (eller vad det nu heter) skyddar fönstret från vattenbegjutning.
Enkelt och effektivt!
 
Det finns duschväggar med en extra vinkel på, det har jag i mitt duschbadkar som har fönster över halva fotändan.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns duschväggar med en extra vinkel på, det har jag i mitt duschbadkar som har fönster över halva fotändan.
Nu har tråden hamnat snett, det gäller inte fönstret och vatten för vi har alltid stått och duschat och inte fått något vatten annat än på kaklet mot fönsterkarmen. Frågan gällde om det räckte med att fästa en duschvägg endast upp till 142 cm från golvet och låta resten vara utan fäste.
 
Sätt en duschdörr som är 140cm hög så att den precis går under fönstret, borde inte komma många stänk över den höjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.