Hej

Jag behöver ett råd av er. Jag har hittat hål betongpannor. Jag hjälper en vän och jag har aldrig stött på detta fenomen.

Jag misstänker att det är dessa hål som gjort att taket läcker. Underlagspappen verkar vara helt slut den med. Taket har en låg lutning så jag misstänker även att vind kan ha fört med sig regn under pannorna
 
  • Närbild på betongpannor med hål som kan vara orsaken till läckage på ett tak med låg lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag med synliga vattenskador och sliten underlagspapp på tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy av vind med isoleringsmaterial och underlagspappen, tecken på möjlig vattenskada och låg lutning på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydlig interiör bild av ett vindutrymme med synliga träbjälkar och sliten underlagspapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad underlagspapp och träkonstruktion under ett tak med låg lutning, tecken på vattenläckage och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JonasP70
  • Laddar…
På bilderna ser det ut som om det är tillverkningsfel på pannorna, de små hålen ser ut att vara från tillverkningen. Är det hål rätt igenom? Hur ser pappen ut om du lyfter på pannorna där det är hål?

Hur gammalt är taket?
 
Det är ej hål rakt igenom

Jag kollade bara från vinden idag.

Du har helt rätt jag måste kolla under pannorna. Ska göra det
 
Med råspont på taket och riktigt tätskikt ska hål i pannorna inte spela någon roll. Takpappen behöver med säkerhet bytas. Man kan också misstänka olämplig spikning av och ev olämpliga dimensioner på takläkten.
 
Kan skadorna uppkommit på grund av läckage från takpannorna eller på grund av vatten som drivit in under takpannorna eftersom taket har så låg lutning?

Varför jag ställde frågan var för att jag inte har 100% kunskap om betongpannornas hållbarhet och just dessa små hål om dessa kunde vara en rimlig orsak till varför skadorna uppkommit.
 
Förmodligen är det tillverkningsfel. Det behöver inte ha varit hål från början, men små ojämnheter som fylls med vatten blir till hål när det har frusit och tinat några gånger.
 
  • Gilla
olabroberg
  • Laddar…
Hur låg lutning är det? Är det jättelåg lutning ska man väl inte ens använda pannor ..
 
S johd01 skrev:
Hur låg lutning är det? Är det jättelåg lutning ska man väl inte ens använda pannor ..
Exakt min tanke.
 
Krilleman
14º är vad jag minns lägsta taklutning för betongpannor. (25cm/meter)

Det ser ut att vara i närheten. Eller ljuger bilderna?
 
2 funderingar: Har det varit mossa på pannorna? Har i så fall mossan avlägsnats med högtryckstvätt?
Mossa ensamt eller tillsammans med frost, kan ge små hål ( ibland rakt igenom ) i betongpannor.
Om man då använder högt tryck vid rengöring med vatten, så kommer en hel del vatten genom pannan och kan i värsta fall även skada underlaget.
 
14° (1:4) brukar anges som lägsta lutning för falsade betongpannor. Det betyder inte att det är lämpligt. På grund av det sätt på vilket betongpannor åldras (erosion av den släta ytan), bör de ligga på ett tak med betydligt större lutning, helst över 30 °.
 
Håkan Lindkvist Håkan Lindkvist skrev:
Hej

Jag behöver ett råd av er. Jag har hittat hål betongpannor. Jag hjälper en vän och jag har aldrig stött på detta fenomen.

Jag misstänker att det är dessa hål som gjort att taket läcker. Underlagspappen verkar vara helt slut den med. Taket har en låg lutning så jag misstänker även att vind kan ha fört med sig regn under pannorna
En annan grej, be någon att gå upp på vinden och spika till spikarna(kolla bild 2)
Gör förbannat ont att få en sån rätt i skallen.
Och dessa spikar ska ju "vinklas" när de går rätt igenom.
 
  • Gilla
olabroberg och 2 till
  • Laddar…
Hur gammalt är taket? Gissningsvis 40 år.
Hade det varit mitt så hade jag bett att få det omlagt med ny papp, läkt och nya takpannor, förhoppningsvis av bättre kvalitet.
Och det görs lämpligen innan vintern kommer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.