Hej
Jag bor i lägenhet och mina grannar har sena vanor och sitt kök mot min lägenhet. Det är en gipsvägg mellan deras kök och mitt rum. Det hörs inte så mkt från musik och tal men däremot har de ovanan att smälla i luckor och besticklådor som rullar in med fart. Jag har pratat med dem men de vägrar lyssna så det är inget alternativ eller något att hoppas på. Det som är problemet är att väggen blir som en trumma nästan, det dunkar till i hela rummet rejält, som ett basljud nästan. Vad kan jag göra? Är det ett bra alternativ att sätta upp en regel och en till gipsvägg efter originalväggen. Jag har endast 10cm att spela med. Jag har ingen erfarenhet alls när det kommer till sådant här. Eller finns det något jag kan hänga upp som skulle ge effekt?

Tack på förhand
 
Åsa Lund
Vilken sorts lägenhet? Hyres ?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vilken sorts lägenhet? Hyres ?
Ja, Hyres, men jag får ju borra i väggen som jag förstått det ändå, har ju att upp hyllor etc. Hade det hjälpt att sätta upp tex en gipsvägg med en luftspalt? jag har 10cm att spela med.
 
Tror inte det går att fixa med någon gipsskiva. Kanske kan du locka dina grannar med att installera dämpare på deras skåpsluckor etc?
 
CGK CGK skrev:
Ja, Hyres, men jag får ju borra i väggen som jag förstått det ändå, har ju att upp hyllor etc. Hade det hjälpt att sätta upp tex en gipsvägg med en luftspalt? jag har 10cm att spela med.
Du kan sätta upp en vägg utanpå om inte är i kontakt med den gamla. Stålreglar med gummitätning, stenull och dubbelgips med förskjuten skarv. Ta 75mm reglar så har du plats. En dags arbete för en van snickare. :)
 
E etompau skrev:
Tror inte det går att fixa med någon gipsskiva. Kanske kan du locka dina grannar med att installera dämpare på deras skåpsluckor etc?
De slängde igen dörren framför näsan på mig sist jag försökte prata med dem så det är nog svårt.
 
Stiftet Stiftet skrev:
Du kan sätta upp en vägg utanpå om inte är i kontakt med den gamla. Stålreglar med gummitätning, stenull och dubbelgips med förskjuten skarv. Ta 75mm reglar så har du plats. En dags arbete för en van snickare. :)
Ok, det borde dämpa själva dunkandet då? just nu är väggen som en trumma nästan, en lätt bankning förstärks i väggen.. Har ju dock två el-uttag i väggen.
 
CGK CGK skrev:
Hej
Jag bor i lägenhet och mina grannar har sena vanor och sitt kök mot min lägenhet. Det är en gipsvägg mellan deras kök och mitt rum. Det hörs inte så mkt från musik och tal men däremot har de ovanan att smälla i luckor och besticklådor som rullar in med fart. Jag har pratat med dem men de vägrar lyssna så det är inget alternativ eller något att hoppas på. Det som är problemet är att väggen blir som en trumma nästan, det dunkar till i hela rummet rejält, som ett basljud nästan. Vad kan jag göra? Är det ett bra alternativ att sätta upp en regel och en till gipsvägg efter originalväggen. Jag har endast 10cm att spela med. Jag har ingen erfarenhet alls när det kommer till sådant här. Eller finns det något jag kan hänga upp som skulle ge effekt?

Tack på förhand
Alternativet du har är att flytta till ett hus på landet utan grannar ;).
Prata med hyresvärden om inte grannarna går att resonera med.
Säg till hyresvärden att du bekostar dämpare till luckorna tex så kan han gå in och montera.
 
Det är troligen hyresvärdens problem, inte hyresgästernas. Börja där, innan du bygger extra väggar och grejer. De flesta svar du fått bygger på att det är en bostadsrätt där de boende själva har ansvaret.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är troligen hyresvärdens problem, inte hyresgästernas. Börja där, innan du bygger extra väggar och grejer. De flesta svar du fått bygger på att det är en bostadsrätt där de boende själva har ansvaret.
Det är klart att det, gå först till värden. I en bostadsrätt ären mellanvägg föreningens ansvar. Man skall inte behöva ha en dålig vägg till grannen. Kanske kan det hjälpa. Men är det en privat hyresvärd finns det säker inga pengar och hos offentlig så hinner man flytta innan det sker något. Om du erbjuder dig att ordna det själv kanske du kan få lite pengar för material.Det viktigaste med ljudisolering är att väggen blir tung och lufttät.
 
Åsa Lund
Om det är så dålig ljudisolering på väggen kan man fundera på hur bra brandklass väggen håller?
Det är absolut hyresvärdens ansvar att fixa detta.
Be att få byta lägenhet annars?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tror det blir svårt att få en ny lägenhet pga av ljud från skåpsluckor.
Det är inget hotell vi talar om.
 
Åsa Lund
Om man inte är nöjd med ljudkomforten i lägenheten kan man koppla in miljöförvaltningen. Då får hyresvärden bevisa om krav enligt Socialstyrelsen innehålls eller ej.
Detta är verkligen sista utvägen och riktigt tråkigt att behöva ta till.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.