martin43 martin43 skrev:
Givetvis. Men skillnaden är att hos HM eller Arla är det tröjan eller mjölken som är själva produkten som säljs. Företaget tar betalt för förädlingen av tyg till tröja och kon till mjölk. Hos hantverkaren är det själva hantverket som säljs. Materialet tillförs ingen förädling i storleksordningen 300% för att det köps genom hantverkaren. Förädlingsvärdet hos hantverkaren ligger i att omvandla en virkeshög till ett uterum.

Det är som om HMs produkter skulle finnas i två affärer. Dels hos HM och sedan bredvid en affär som har exakt samma sortiment fast till dubbla priset. Ingen skulle handla i den dyra affären när man konstaterat att inget ytterligare värde tillförts.
Men om den dyrare affärens kläder har bättre garanti och inte är tillverkade av slavar eller barn och du får bättre service.
Var skulle du handla då?
 
  • Gilla
Morgan Jacobsson
  • Laddar…
L
Så jag antar antar att lag inte ska vara så nöjd med offerten från senaste VVV-firman. 750kr/tim och 15%rabatt på grossistpriset. Önskar jag kunde sälja alla läromedel och förbrukningsmaterial i skolan. Ni måste köpa iPad av mig för 25000kr, penna och sudd kostar 100kr. Mina grejer är bättre och utan dem blir det ingen skola.
 
  • Gilla
0rbitt och 7 till
  • Laddar…
Föreslå +15% men att det ska vara mot det verkliga priset inte hittepå priserna.
 
T Polos skrev:
Men om den dyrare affärens kläder har bättre garanti och inte är tillverkade av slavar eller barn och du får bättre service.
Var skulle du handla då?
Men den ”dyrare” affären är ju inte dyrare egentligen. Den bara hittar på ett hopplöst fantasipris, ger hantverkaren en löjligt hög rabattsats och hantverkaren debiterar kunden fantasipriset minus en mindre rabatt.

Jag har en ELKO RS 630 GLE dimmer som (idag) kostar ca 700-800kr på nätet, när jag jobbade på ventilationsfirma kunde jag köpa den på Ahlsell för strax under 500kr (listpris ca 1200kr då runt 2008). En kompis som jobbade som elektriker köpte den åt mig eftersom han fick ännu mer rabatt då hans firma var inriktad mot el och köpte den åt mig för 375kr inkl moms så han hade 75% rabatt på den. Vi hade mellan 60-90% rabatt på ventilationsdetaljer....
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De är kanske ute och jobbar, och sitter inte vid datorn och surfar på bästa arbetstid...
Dom vågar inte svara då heller, för någon kommer klaga på att de får betala för att hantverkaren surfar :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Sven E Eriksson
  • Laddar…
B
T Polos skrev:
Men om den dyrare affärens kläder har bättre garanti och inte är tillverkade av slavar eller barn och du får bättre service.
Var skulle du handla då?
Men det är ju för fasen samma produkt ! EXAKT!
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
B
En elektriker jag anlitade sa jag skulle få betala lite högre timpris för jag köpt eget material, helt ok sa jag... tror han la på 40kr/h.

Jag har som sagt inte något emot att köpa genom elektrikern, men jag vill veta materialpriset innan. Det är ens förbannade skyldighet som konsument att fråga om det innan, precis som med allt annat
 
tommib tommib skrev:
Självklart är det fel att ta betalt för komponenterna (igen, om du handlar dem på arbetstid). Det är ingen skillnad på komponenterna jag köper från dig mot dem som ligger på hyllan på Hornbach. Kunskapen att välja rätt bitar är det jag betalar dig timlön för, är det så svårt att förstå det? Om du inte har rätt kunskap så betalar jag i praktiken bara för att du ska montera saker. Enda anledningen till att det ser ut som det gör med el är att SEF och EIO har varit mycket framgångsrika i försvaret av sitt skrå både genom drakonisk lagstiftning och genom att skrämma upp befolkningen till att tro att el är något magiskt och komplicerat som bara ett fåtal invigda klarar* när det i själva verket handlar om enkel monteringsverksamhet av färdiga byggblock. Att planera en anläggning är komplicerat, det håller jag med om. Men se det får man göra utan behörighet. Det är bara själva monteringen som är reglerad.


Jag väntar fortfarande på exempel på produkter som jag inte kan köpa utanför grossisterna. Det behöver inte vara kabeln, det kan vara något annat också. Vad som helst. Ge mig ett exempel på en produkt som inte är samma i den "vanliga" handeln och hos grossisten. När du skrek förut var ju alla grejer sekunda och då borde det vara väldigt enkelt att lägga fram ett exempel.



* Elektricitet som fenomen är något snudd på magiskt och extremt komplicerat, men det är fan inte elektrikerna som förstår det.
Det är lätt med el om man håller på med det. Men många fattar inte hur man kollar om det finns jord med en spänningsprovare tex. Inte ens om man förklarar ordagrant. Det är för abstrakt för många. Det räcker med ett litet misstag för att någon ska dö, och därför kommer det förhoppningsvis aldrig bli lagligt att pula med el själv. El kan bete sig på olika sätt också. El kan gå bakvägen via apparater eller vattenrör, då krävs det lite mer kompetens än man generellt har som hemmapulare. Men fattar man inte det och drar igång prylarna, så kan det I värsta fall gå riktigt illa. Förstå om alla fick hålla på som de ville. Jag hade haft mycket jobb iofs, fast jag tycker inte att folk ska behöva dö för att jag ska ha jobb.
 
B
C cdx873v skrev:
Det är lätt med el om man håller på med det. Men många fattar inte hur man kollar om det finns jord med en spänningsprovare tex. Inte ens om man förklarar ordagrant. Det är för abstrakt för många. Det räcker med ett litet misstag för att någon ska dö, och därför kommer det förhoppningsvis aldrig bli lagligt att pula med el själv. El kan bete sig på olika sätt också. El kan gå bakvägen via apparater eller vattenrör, då krävs det lite mer kompetens än man generellt har som hemmapulare. Men fattar man inte det och drar igång prylarna, så kan det I värsta fall gå riktigt illa. Förstå om alla fick hålla på som de ville. Jag hade haft mycket jobb iofs, fast jag tycker inte att folk ska behöva dö för att jag ska ha jobb.
Det har ju faktiskt inget med ockerpåslag på material att göra....
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Just elinstallationer är lite speciellt eftersom det är olagligt att göra jobbet själv. Då är man lite utlämnad till elektrkerns godtyckliga välvilja.

Däremot har jag väldigt svårt att förstå varför rörmokaren vägrade installera den Gustavsbergstoalett vi hade köpt själva trots att han skulle få betalt för jobbet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M Morgan Jacobsson skrev:
Privatpersoner är de jobbigaste kunder att ha o göra med, så påslagen kanske är befogade för att lindra allt tjafs med envetna kunder som tycker att de vet bäst! Så i framtiden ska jag debitera för min utbildning, plus sociala kompetens, plus psykologiska delen, plus hanverkskunskaper, plus tålamod etc etc....men inte ta en krona extra för materialet....då kanske man börjar kunna leva igen...
Jag hörde om en som gjorde exakt det. Var ett gammalt par som bara ville stå och babbla hela tiden, så alla hantverkare de tog in var hur stressade som helst, för de fick inget gjort. De hade problem att hitta folk tillslut. Men den sista snickaren de hade dit, förklarade att han måste ta betalt för all tid han är där, även om dom står och snackar i 30min i taget. Och dom accepterade det, haha. Var det lättaste jobbet han haft.:crysmile:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
N
Av egen erfarenhet så förstår jag de som jobbar aktivt för att hålla timpriset så lågt som möjligt.
Privatpersonen i egenskap av beställare har faktiskt (oftast) begränsade kunskaper vilket gör att
beslutsunderlaget består i bästa fall av två referenspunkter, timpriset och eventuellt ett totalpris.

I bästa fall plockas ytterligare en referenspunkt in, externa referenser på tidigare arbete.
Slutsatsen är att vissa hantverkare gör det enklare för sig genom att sänka timpriset för att
spara tid på diskussioner.

För min egen del så har jag använt samma hantverkare i snart sju (7) år.
Tittar jag på referenspunkterna jag nämner i första stycket så anser jag att han är väldigt dyr.
Dock så är jag supernöjd med de referenser han har, både hos mig och de andra som han har utfört arbete
hos vilket gör att jag fortsätter att anställa honom.

Han kör med öppna kort och alla inköp redovisas enkelt och tydligt, vilket jag uppskattar!
 
  • Gilla
Morgan Jacobsson
  • Laddar…
B Boan skrev:
Det har ju faktiskt inget med ockerpåslag på material att göra....
Nej iofs, jag driftade iväg lite. Någon skrev att alla borde få installera själv. Mekigt att läsa forum på telefonen.
 
  • Gilla
Kemisten
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Just elinstallationer är lite speciellt eftersom det är olagligt att göra jobbet själv. Då är man lite utlämnad till elektrkerns godtyckliga välvilja.

Däremot har jag väldigt svårt att förstå varför rörmokaren vägrade installera den Gustavsbergstoalett vi hade köpt själva trots att han skulle få betalt för jobbet.
Min röris sa det var bättre jag köpte toastol själv för hans grossist hade högre priser än stora byggvaruhusen...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
C cdx873v skrev:
Jag hörde om en som gjorde exakt det. Var ett gammalt par som bara ville stå och babbla hela tiden, så alla hantverkare de tog in var hur stressade som helst, för de fick inget gjort. De hade problem att hitta folk tillslut. Men den sista snickaren de hade dit, förklarade att han måste ta betalt för all tid han är där, även om dom står och snackar i 30min i taget. Och dom accepterade det, haha. Var det lättaste jobbet han haft.:crysmile:
Debitera tiden man är där oavsett om kunden vill prata eller ej (jag är den pratande kunden då den halvtimmen kan ge mig svar på många andra frågor jag har eller få bekräftelse på att det jag tror är rätt är det, lätt värt de hundralapparna )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.