Bor i ett relativt nybyggt hus.
Vi har bergvärme och valde till ”naturkyla/frikyla” som ska förse vardagsrummet med kall luft varma dagar.

Denna sommaren har det som bekant varit oerhört varmt.
Jag upplever inte att naturkyla hjälpt till så värst mycket. Varma dagar så har jag känt med fingrarna på ventilations-trattarna in i taket, jag känner att det kommer luft men den känns inte direkt kall.

Jag vet å andra sidan inte hur det ska kännas.
Heller inte hur sommaren hade varit utan denna funktion :thinking:


Hursomhelst så vill jag gärna veta om systemet är ingång och fungerar överhuvudtaget.

Har fått svar ifrån leverantören av FTX-systemet som skriver:
”Enligt bilderna på aggregat och ställdon kallar aggregatet på full kyla och ställdonet står full öppet, så där ser jag inga problem.
Det du måste kolla är om cirkulationspumpen går, sen kan man inte jämföra detta med en AC.”


Hur vet jag om cirkulationspumpen fungerar?
En reflektion som jag dragit är att denna pumpen inte lyser, vilket en liknande gör som sitter närmre bergvärmepumpen.

Det är väl cirkulationspumpen som syns på bilden och heter a-collection?
Vad jag förstår Ahlsells egna linje med lite budget-prylar.

Tacksam för hjälp.


Närbild av en Lowara cirkulationspump från a-collection monterad på vattenledningar, informationsetiketter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationspanel med texten "Drift: Normal, Status: Kyler 100%, Temp: 18.0 °C" på en digital display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump märkt Regin på ett husvärmesystem, ingen indikationslampa syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varifrån spänningsmatas pumpen ?
 
S specter skrev:
Varma dagar så har jag känt med fingrarna på ventilations-trattarna in i taket, jag känner att det kommer luft men den känns inte direkt kall.
Varför inte stoppa dit en termometer så vet du om den är kall eller inte. ;)
 
L lordi skrev:
Varifrån spänningsmatas pumpen ?
Vad innebär spänningmatas? :thinking:
Menas det varifrån den får ström så är det från ett uttag jämte.
Tog en ny bild från lite mer distans.

Elledningar och rörinstallerat i taket nära ett eluttag, bild för diskussion om spänningsmatning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tog förresten en bild på en liknande eller likadan pump som står i garaget närmre bergvärmepumpen.
Den lyser ju lite vilket inte den andra gör.
Det är delvis därför jag undrar om något är fel.

Värmesystemspump monterad på rör med lätt lysande indikator, märkt ‘EcoCirc’ och inställningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kyla via vent ger mindre kyla än om man kyler via fläktkonvektor men det ska naturligtvis komma kyld luft ur trattarna vet inte riktigt hur låg temp man vågar köra ut utan risk för kondens.
 
Alltså, hur ser jag om cirkulationspumpen fungerar?
 
H
Blir rören kalla under isoleringen....blir dom det så pumpas den kalla vätskan runt vilket tyder på att pumpen fungerar som den ska.
 
Det är inte ett 100% tips men cirkulationspumpar brukar vibrera lite grann när de går så det brukar gå att avgöra bara genom att hålla handen på dem. Alternativt kan du sätta typ en skruvmejsel på den som typ ett stetoskop, lägga örat mot och lyssna.

Drar du sedan ut sladden till den så hör du ju eventuella skillnader och kan avgöra om den går eller inte.
 
En viss cirkulation verkar det ju vara eftersom det står 18 grader på agget antar att det är tilluften som håller 18 grader och antar att den vore varmare utan kylning.
 
Shunten verkar inte stå fullt öppen men agget visar på 100% kyla kan vara så att det är inställt på en min temp på 18 grader just för att undvika kondens.
 
Se efter hur varmt det är utomhus, kontrollera vad du har för temperatur på tilluften. Är den kallare så fungerar kylan.
 
Temovex verkar ha en standar rekommendation om 3 grader lägre tilluft än inställd rumstemp vid kyla så 18 grader tilluft verkar rimligt om rums tempen är vald till 21 vilket verkar rimligt. Tror nog man kan gå lite lägre än 18 grader utan risk för kondens med det bör kollas upp med nån som har koll och inte bara tror.
 
Det är sedan så små luftvolymer i ftx ventilationen så du kan inte räkna med någon större avkylning av rummen. Se det mer som att du inte tillför varm luft till rummet.

Lyssna om pumpen går och läs även igenom instruktionerna för ditt ftx aggregat och se vilka inställningar du kan göra där. Tänk dock på att hålla temperaturen på luften ovan daggpunkten så det inte kondenserar.


Vill du ha aktiv kyla måste du komplettera med en eller flera ordentliga fläktkonvektorer, tak eller väggmonterade.

Tex. http://www.eveco.se/produkt/skystar-2/

http://www.eveco.se/produkt/carisma-crc-mv-2/

Då brinevätskan är relativt varm måste man ha ganska stora aggregat för att få ut tillräcklig kyla. Men detta hittar du i diagrammen för varje konvektor.

Om du använder sökfunktionen här på byggahus med sökordet; "frikyla" så hittar du ett antal trådar. Det finns även trådar om ftx med frikyla.
På värmepumpsforum. Com har du tillochmed ett helt eget underforum för för frikyla, så hittar du inte svart på finna frågor här kan du även kolla där.
 
Tack för svar och tips!

Har nu testat både pumparna som jag har hemma.
Den som är ute vid bergvärmepumpen lyser som jag skrev innan, jag kände även på den efter tips i tråden och konstaterade att den vibrerar, man känner att den är aktiv.
Jag lyssnade även på den och man hör ett ljud.
Man både ser, känner och hör att den är aktiv.

Cirkulationspumpen som är vid FTX-aggregatet då som ska vara till naturkyla/frikyla.
Den lyser inte som jag skrivit tidigare, jag konstaterar nu även att den varken låter eller vibrerar när jag känner på den.
Kan man då konstatera att den slutar fungera eller?
Eller är det möjligtvis så att den bara är ihåg viss tid på dygnet beroende på väder och så, dvs att den ska vara inaktiv från tid till annan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.