Gammalt tvåvåningshus med vitmålad veranda som diskuteras för omvandling till trapphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har köpt ett gammalt hus som skall totalrenoveras och har svårt att få plats med bad och tvätt.
Vi skulle kunna offra trappan till 2:a våningen och på så vis få ett bra utrymme för detta. Men då uppstår ju nästa lilla problem, hur kommer vi upp dit?
Idag finns en gammal veranda på gaveln som fungerar som entrè och där funderar vi på om vi kan få till ett trapphus, men det kan inte bli för djup max 2m och 3,5m brett och då med ingång på ena sidan. Takhöjden på först våning är 2,70 och på andra våning 2,35. Är detta utrymme tillräckligt för att rymma en trappa?
 
  • Gammalt tvåvåningshus med veranda och röda fönsterluckor, potentiell plats för nytt trapphus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint hus och fin veranda! Har du möjligtvis en skiss över planlösningen så tror jag att du får bättre hjälp med ditt problem. Min spontana tanke är att husets karaktär förstörs om du bygger om på det sättet som du hade tänkt.
 
Gammelnörden
Egentligen håller jag med Marlen Eskilsson om att huset lätt kan förlora sin karaktär och nätta charm med en tillbyggnad. Men huset har ju redan fått utstå en hel del ser det ut som, så jag dristar mig till att iallafall bidra med en idéskiss...
Skiss av ett tvåvåningshus med distinkta arkitektoniska detaljer, utan tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lakkapaa och 4 till
  • Laddar…
Det är svårt att lösa ett trapptorn på gaveln med de måttmässiga restriktionerna (2x3,5 meter) i kombination med den symmetriska fasaden (som antagligen återspeglar planlösningen). Det behövs ett större djup än 2 meter. För en djupare diskussion krävs planritningar.
 
Arkitektritningar av ett tvåvåningshus, med markerat föreslaget badrum på övre våningen och kökets placering på bottenvåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av hussektion som visar föreslagen placering för badrum och planering för köksutbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en våning i ett hus med markerad placering för badrum, inklusive kök, matsal och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husets övervåning med markerad placering för badrum, intillande rum och trappa, med lutande tak indikerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och tack för visat intresse. Här kommer de ritningar som vi har på huset. På 2:a vån har vi markerat vart arkitekten vi anlitade tyckte vi skulle ha badrummet, med ingång från det som skall bli sovrum. Då det är lågt och lutande tak där känner vi inte att vi är helt nöjda med den placeringen, där av funderingar på att flytta trappan.
På bottenvåningen kommer köket ökas ut i de små utrymmen ut mot verandan och rummet åt andra hållet kommer att fungera som matsal.
 
J Jonas Svärdh skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Hej och tack för visat intresse. Här kommer de ritningar som vi har på huset. På 2:a vån har vi markerat vart arkitekten vi anlitade tyckte vi skulle ha badrummet, med ingång från det som skall bli sovrum. Då det är lågt och lutande tak där känner vi inte att vi är helt nöjda med den placeringen, där av funderingar på att flytta trappan.
På bottenvåningen kommer köket ökas ut i de små utrymmen ut mot verandan och rummet åt andra hållet kommer att fungera som matsal.
Kan ni ha bad/tvätt i utrymmet uppe i högra hörnet på vindsvåningen istället? Ni har redan vatten nere i köket så det blir kortare vattendragningar och ni behöver inte flytta trappan vilket låter som ett riktigt stort jobb. Vet ju så klart inte måtten men en dusch ser ut att passa in bra i den lilla "nischen" i det rummet, alternativt en plats att stapla tvättmaskin och torktumlare och sedan ha badkar under det lilla fönstret på sidan?
 
Hej.
Takhöjden är i högsta delen 2m och sluttar ner till ca 90 cm i samtliga vindsutrymmen. Detta är anledningen till att vi inte är helt nöjda med det förslag vi fått.
 
  • Handritad planritning med angiven takhöjd, sluttningar och mått för ett vindsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritade skisser av vindsutrymmen med varierande takhöjder och planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är det med utrymmet vid balkongen, skulle det plus en av sidovindarna gå att använda istället? Ser ut att vara för litet för att använda till något vettigt annars, särskilt som det är bakom sidovindarna.
 
Vi har tidigare varit inne på det oxå, men det hade blivit så mycket vinklar och vrår så vi fick släppa det. Har tagit ner den väggbiten och dörren så vi har tillgång till balkongen från rummet.
 
I det fallet hade jag funderat på ett badkar/tvätt på nedre plan i rummet till vänster om nuvarande WC. Sen hade jag bara gjort en mindre toalett med handfat i en av sidovindarna. Kan det fungera?
 
Gammelnörden
Mitt förslag går ut på att ta tillvara var det finns vatten och avlopp på bottenvåningen och göra ett "jack and jill"-badrum på övervåningen. En extra liten WC i trapphallen samt ett praktiskt tvättnedkast till en tvättstuga på bottenvåningen. På det sättet behålls möjligheten till två sovrum på övervåningen och planlösningen samt trappa förblir intakt. Varför ska ni riva ut skafferiet och städskrubben om ni ändå har matsal och inte behöver extra utrymme för stort matbord i köket? Sådana förvaringsutrymmen är ju guld värt, tycker jag i alla fall.:love:
Svartvit planritning av ett hus med kök, vardagsrum, tvättstuga, WC och trapphus markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit ritning av en övervåningsplanlösning med badrum, balkong, rum och tvättnedkast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Planritningarna visar tydligt att ett trapphustorn på gaveln inte är en bra idé eftersom det skulle förstöra ett av de värdefullaste rummen på övervåningen. Generellt sett är nuvarande trappa olyckligt placerad. För utnyttja volymerna (inkl snedtaket på övervåningen) på bästa sätt borde trappan vara L-formad, starta alldeles intill ytterväggen och sedan vinkla upp rakt mot murstocken under snedtaket. Men, då måste man ändra i många installationstäta utrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.