Hej,

Vi drabbades plötsligt av att allt tappvatten försvann i huset, är det någon som har någon ide om vad som är fel?

Ca 20 min tidigare hade jag handdiskat (varmvatten), och hällt upp pastavatten (kallvatten). Vattnet fungerar hos grannar, och vattenkokare känns inte vid något fel.

Inget vred på rören har vridits om. Kan det vara orsakat av fjärrvärmecentralen? Jag hör inte det sus som jag tycker mig bruka höra.

Tacksam för uppslag!
 
Du får nog förklara lite mer :)

Vem levererar vatten? Egen brunn? Kommunalt?
 
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Du får nog förklara lite mer :)

Vem levererar vatten? Egen brunn? Kommunalt?
Hej,

Det är kommunalt vatten, där tappvarmvattnet värms i en Danfoss fjärrvärmeväxlare.

Om det bara hade varit tappvarmvattnet så skulle jag kunna förstå om det var ett fel i fjärrvärmecentralen, men tappkallvattnet?

På inkommande fjärrvärme sitter det ett filter? Där det ser ut som att det kan ha läckt (ärgat, fuktigt).

Men skulle detta kunna orsaka stopp i tappkallvattnet?

Tappvatten röret är rumsvarmt efter fjärrvärmecentralen.

En annan iakttagelse är att det inkommande vattentät är kallt fram till vattenmätaren, ca två meter därifrån (innan avgrening till fjärrvärmecentral är det rumsvarmt).

Nu tror jag att jag åter hör sus och knäpp från fjärrvärmecentralen (Jag lyssnade kanske inte tillräckligt bara).
 
Men då kan det vara så enkelt som att det är ett pågående arbete på ledningen. Du ser ingen i närheten med en grävmaskin och svets? :)
 
hsd
Ring Kommunen
Det kan vara en backventil som fastnat eller att de har stängt Ditt vatten "i gatan" ,avsiktligt eller av misstag
Vårt vatten blev avstängt när grannen fick sin mätare utbytt, grannen hade koll så vårt vatten släpptes på igen
 
Nej,

Dessutom bör jag i radhus och både de före och efter mig i längan har vatten. Det finns hus runtomkring, och jag kan inte se några grävarbeten. (Jag har heller inte haft några projekt igång).

Röret före vattenmätaren är kallt, men jag undrar lite om det är kallt nog. Finns det någon ventil i vattenmätaren? (Det finns vred före och efter?)
 
hsd hsd skrev:
Ring Kommunen
Det kan vara en backventil som fastnat eller att de har stängt Ditt vatten "i gatan" ,avsiktligt eller av misstag
Vårt vatten blev avstängt när grannen fick sin mätare utbytt, grannen hade koll så vårt vatten släpptes på igen
Jag ringde jouren på vattenkokare, men de så att i och med att mina grannar hade vatten så var det ett fel i min fastighet.:cry:
 
hsd hsd skrev:
Ring Kommunen
Det kan vara en backventil som fastnat eller att de har stängt Ditt vatten "i gatan" ,avsiktligt eller av misstag
Vårt vatten blev avstängt när grannen fick sin mätare utbytt, grannen hade koll så vårt vatten släpptes på igen
Vattnet upphörde också vid en konstig tid ca 18.15, borde inte vara så mycket arbete då (fungerade ca 18.00)
 
hsd
Öppna en kran och knacka på vattenmätaren intill anslutningar med ek liten hammare, det kan få backventilen att släppa
Kolla så att ingen spelar ett spratt, ventiler före och efter mätaren ska ju vara öppna
 
Orsaken är hittad, den 8 årige sonen hade vridit av ingående vatten - för att kolla vad som hände om man vred på vredet.

Så verkliga problemet kvarstår kan man säga ...
 
Gratulerae till en driftig och nyfiken gosse! Bättre så än att glo på mobilen hela tiden!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Gratulerae till en driftig och nyfiken gosse! Bättre så än att glo på mobilen hela tiden!
Kanske, förra året kopplade han in vatten i ett fritidshus i Blekinge som höll på att renoveras genom att dra in en bevattningsslang och vrida på ...
 
Ett rörmokarämne kanske?
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.