Kört på med lite återställning i 2 dagar. Flyttat vattenpumpen in i nya garaget och bytt ledningen hela vägen ner i brunnen.

Minigrävare och gammal traktor och kärra, blev nog ca 15 lass. Ska bli hundgård där jag grusat upp sen. Bara grovåterställt.
Fick försöka bygga upp stenmuren mot garaget med, och den är ca 150cm hög så tog en stund
 
  • Dräneringsarbete vid garage med isoleringsskiva, dräneringsmatta och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny vattenledning installerad längs nybyggt garage med synlig stenmur och grävmärken i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrusad yta nära ett nybyggt garage med synlig vattenpump och skottkärra, delvis återställd mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusad yta för blivande hundgård med stenmur och röd trägarage i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Minigrävare vid öppnad grävd ränna i trädgård nära röd lada, omgiven av högar med grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrusat område vid röd garagebyggnad med isolering på väggen, spår av grävning syns och en del grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
holmberg87 och 3 till
  • Laddar…
Är det någon fara att plasta insidan ifall man får för sig att inte värma upp allt sen? Kollat på ångbroms med men ångbroms går på ca 7000 och plast 1400kr :thinking:
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
murak
M martinåsaka skrev:
Är det någon fara att plasta insidan ifall man får för sig att inte värma upp allt sen? Kollat på ångbroms med men ångbroms går på ca 7000 och plast 1400kr :thinking:
Jag kanske bara rör till det med mitt svar, men här kommer det. Jag hade inte plastat om det inte är uppvärmt och klokt ventilerat/avfuktat. Det finns säkert exempel på när det funkat men risken är stor att det blir problem. Nu vet jag inte hur du kommer ventilera eller om du kommer ha avfuktare som går 24h/dygn, men jag röstar för ångbroms. Du har gjort ett så ordentligt bygge i övrigt så det hade vart så synd om det börjat mögla!

Det finns en del trådar här på forumet som tar upp ämnet och det brukar alltid sluta i att låta bli plasten om man inte har uppvärmt. Någon annan som tänker annorlunda?
 
  • Gilla
martinåsaka
  • Laddar…
murak murak skrev:
Jag kanske bara rör till det med mitt svar, men här kommer det. Jag hade inte plastat om det inte är uppvärmt och klokt ventilerat/avfuktat. Det finns säkert exempel på när det funkat men risken är stor att det blir problem. Nu vet jag inte hur du kommer ventilera eller om du kommer ha avfuktare som går 24h/dygn, men jag röstar för ångbroms. Du har gjort ett så ordentligt bygge i övrigt så det hade vart så synd om det börjat mögla!

Det finns en del trådar här på forumet som tar upp ämnet och det brukar alltid sluta i att låta bli plasten om man inte har uppvärmt. Någon annan som tänker annorlunda?

Håller med dig helt och tanken är ju luftvärmepump med då 12* 2,5-3 m upp men man vill ju inte känna att man inte kan stänga av värmen heller eller behöva stå med avfuktare hela tiden som iof inte vore så dumt ändå men ja... billigaste ångbromsen jag hittat är från bygghemma.se bison. Lokala handlaren skulle ha 1700kr är nog t-emballages då
 
Alternativet är ju o plasta taket o köra väv i väggarna, men blir nog dumt det med?
 
M martinåsaka skrev:
Alternativet är ju o plasta taket o köra väv i väggarna, men blir nog dumt det med?
Nej det, jag vet några som platsat taket och inte väggarna och det har gått bra i hittills 15 år iaf. Den mesta värmen stiger ju ändå uppåt sen kommer väggarna i 2a hand.
Men om du ska ha värmepump så är ångbroms bra och energin att hålla 12 grader kostar inte många kr
 
  • Gilla
martinåsaka
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Nej det, jag vet några som platsat taket och inte väggarna och det har gått bra i hittills 15 år iaf. Den mesta värmen stiger ju ändå uppåt sen kommer väggarna i 2a hand.
Men om du ska ha värmepump så är ångbroms bra och energin att hålla 12 grader kostar inte många kr
Okej då kan jag ju köra plast i taket och väv i väggarna då, blir nog bra. :D
 
  • Gilla
Steffo1980 och 2 till
  • Laddar…
M martinåsaka skrev:
Okej då kan jag ju köra plast i taket och väv i väggarna då, blir nog bra. :D
Absolut! Byggmax har Bison ångbroms till bra pris 1279kr för 25m 2.8m bred
 
Redigerat:
Ingen som har några tips? Swedol sålde även 2x58w armaturer med jobbrabatt som blir 426kr styck och så stod det philips på dom.

Tanken är o sätta 3 rader med 3 i varje rad=9
+ 1 framför och en bakom varje port=9+4+ 1 extra vid bänk= 14st

Tror ni det räcker?
 
  • Gilla
karlsson928
  • Laddar…
M martinåsaka skrev:
Ingen som har några tips? Swedol sålde även 2x58w armaturer med jobbrabatt som blir 426kr styck och så stod det philips på dom.

Tanken är o sätta 3 rader med 3 i varje rad=9
+ 1 framför och en bakom varje port=9+4+ 1 extra vid bänk= 14st

Tror ni det räcker?
Svärfar har LED armaturer från Jula som funkat och lyser riktigt bra. Prisvärda oxå
 
S
Så här gjorde jag, jag är nöjd med Biltemas T5
armaturer(2x28w) jag har 21 st på 80kvm

Och ljuset är helt ok(y)

https://www.biltema.se/bygg/belysni...rer/lysrorsarmatur-t5-ip65-d-markt-2000032662

https://www.byggahus.se/forum/threa...erdela-18-lysroersarmaturer-i-garaget.251961/

M martinåsaka skrev:
Ingen som har några tips? Swedol sålde även 2x58w armaturer med jobbrabatt som blir 426kr styck och så stod det philips på dom.

Tanken är o sätta 3 rader med 3 i varje rad=9
+ 1 framför och en bakom varje port=9+4+ 1 extra vid bänk= 14st

Tror ni det räcker?
 
Okej, låter ju bra :) finns det någon nackdel att köpa 2x58w armaturerna?
 
Hittade ett program, 12 st blir 5-600 lux
15st 800 lux

Hur mycket behöver man tro?
 
  • Skärmdump av ljusberäkningsresultat med 15 armaturer som uppnår 795 lux, krav 700 lux.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ljusberegningsprogram visar placering av 12 armaturer och uppnådd ljusnivå på 528 lux.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite sidoprojekt
 
  • Ett litet växthus intill en röd lada med ett anslutet hönsnät, omgivet av grönska och molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyinstallerad vit dörr på en röd trälada vid kvällsbelysning, med byggmaterial synliga inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd hönsgård med staket och hönshus intill den röda stugan och en blå tunna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.