http://klimatfabriken.se/produkter/
Det är dags för en modernare frånluftsfläkt i badrummet. Har fastnat för Klimatfabrikens K7 fläkt. Är det en bra fläkt, någon med erfarenhet/kunskap om den?
 
Fulkemisten
Har en som hjälper självdraget i källarplan. Man kan ställa den på lite olika lägen (typ 7 tror jag), den ska gå upp på högvarv vid hög luftfuktighet men det händer typ aldrig (inget våtutrymme). Den är väldigt tyst på lågvarv i alla fall och har gått konstant i typ 2 år. Den verkar bra, hur mycket finns det säga om en fläkt liksom?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Har en som hjälper självdraget i källarplan. Man kan ställa den på lite olika lägen (typ 7 tror jag), den ska gå upp på högvarv vid hög luftfuktighet men det händer typ aldrig (inget våtutrymme). Den är väldigt tyst på lågvarv i alla fall och har gått konstant i typ 2 år. Den verkar bra, hur mycket finns det säga om en fläkt liksom?
Klart det finns saker att säga om en fläkt.. =) Jag var nära att beställa en Pax fläkt med smartphone styrning, men fläkten hade fått mycket kritik för just denna styrning. Därav söker jag ett annat alternativ. Men du verkar nöjd med K7an iaf.
 
Fulkemisten
Ja, absolut. Jag tänkte också så att det vore fränt med PAX och appstyrning men så kom jag att tänka på KISS (keep it simple stupid) och beställde en utan. Tyvärr blev det en vanlig PAX till badrummet och den slår inte alltid på högvarv vid dusch (och uppenbarligen hög procent enligt fuktmätaren). Därför beställde jag den här till den aktuella ventilationskanalen i källaren. De funktioner som kan tänkas behövas finns i K7an. PAX låter mer för övrigt. Ja, jag är nöjd.
 
  • Gilla
Pe_Er
  • Laddar…
Ny K7a beställd. Blir jag nöjd så åker det in en K7a i badrummet på nedre plan också..
 
P Pe_Er skrev:
Ny K7a beställd. Blir jag nöjd så åker det in en K7a i badrummet på nedre plan också..
Hur har utvärderingstiden varit?
Blev det en andra fläkt?

Jag har en Fresh Intellivent i mitt badrum som inte längre vill öka varvtalet vid fuktigt badrum.
Funkade skitbra i 3-4 år, men nu fungerar den så pass dåligt att jag fått montera snöre för att manuellt öka varvtalet, så är ute efter annat.

Valet står på Pax eller Klimatfabrikens K7 känns det som!
 
Fulkemisten
Min K7a har krånglat lite. Nu när det var så pangvarmt så körde jag den som en panikåtgärd på konstant högvarv för att forcera fram lite ventilation på nätterna. Det som hände då var att det höga varvtalet ledde till att själva fläktbladet vandrade av spindeln och in i kanalen. Bladet kom aldrig så långt så att det ramlade av förstås för innan dess gick det emot kanten med ett fabulöst missljud som följd. Jag limmade fast fläktbladet på spindeln med lock-tite, sen blev det svalt och nu går den i princip bara på lågvarv. Men i alla fall. I övrigt fortsatt nöjd.
Paxen i badrummet funkar bättre under sommaren, kanske kommer luftfuktigheten inte upp i kritisk nivå för start under vintern (se inlägg #4). Jag tror att det är hugget som. Jag tycker K7 är tystare på lågvarv trots högre flöde (40 m3/h vs. 30 m3/h), men det kan ju mycket väl ha med mina kanaler och individuellt motstånd att göra. Vilken tycket du är snyggast? Vilken täcker gamla infästningen?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Min K7a har krånglat lite. Nu när det var så pangvarmt så körde jag den som en panikåtgärd på konstant högvarv för att forcera fram lite ventilation på nätterna. Det som hände då var att det höga varvtalet ledde till att själva fläktbladet vandrade av spindeln och in i kanalen. Bladet kom aldrig så långt så att det ramlade av förstås för innan dess gick det emot kanten med ett fabulöst missljud som följd. Jag limmade fast fläktbladet på spindeln med lock-tite, sen blev det svalt och nu går den i princip bara på lågvarv. Men i alla fall. I övrigt fortsatt nöjd.
Paxen i badrummet funkar bättre under sommaren, kanske kommer luftfuktigheten inte upp i kritisk nivå för start under vintern (se inlägg #4). Jag tror att det är hugget som. Jag tycker K7 är tystare på lågvarv trots högre flöde (40 m3/h vs. 30 m3/h), men det kan ju mycket väl ha med mina kanaler och individuellt motstånd att göra. Vilken tycket du är snyggast? Vilken täcker gamla infästningen?
Snyggast spelar mig inte så stor roll, jag vill helt enkelt att fläktens fuktfunktion ska fungera utan att jag behöver bry mig.
Vet inte heller vilken av fläktarna som kommer täcka infästningen.
Skruvarna sitter ganska långt ut på Fresh ( https://i.ytimg.com/vi/cn82ww8uA7A/maxresdefault.jpg )

Och just K7ans fläkt är ju rätt slimmad, så det finns risk att skruvhålen kommer att synas.
Jag har dock inte synat den mer än på bild.
Jag tror på K7ans "närvarosensor", men det kanske även Paxen har.

Tänker mig att man går in på dass och tänder lyset, fläkten varvar på lite extra och då får möjlighet att "suga" in sig fukten från duschen på ett bättre sätt och då varvar upp ännu mer, men det är bara spekulationer från mig.

Fresh fläkten fungerade mycket bra i början, har till och med tagit isär den och tänkte att det skulle samlats damm kring fuktsensorn, men så var inte fallet!
Nuvarande Fresh fläkt fungerar faktiskt bättre på vintern, då fungerar den hjälpligt, tänker mig att det är mer drag i kanalen då.
 
T TheeDude skrev:
Hur har utvärderingstiden varit?
Blev det en andra fläkt?

Jag har en Fresh Intellivent i mitt badrum som inte längre vill öka varvtalet vid fuktigt badrum.
Funkade skitbra i 3-4 år, men nu fungerar den så pass dåligt att jag fått montera snöre för att manuellt öka varvtalet, så är ute efter annat.

Valet står på Pax eller Klimatfabrikens K7 känns det som!
Jag ska in med ytterligare en fläkt i huset, innan vintern. Oklart vilken modell det blir men jag lutar mot en Fresh. K7an funkar ok men inte perfekt. Tycker inte att den reagerar som den bör, på fukt och närvaro.
 
Fulkemisten
T TheeDude skrev:
Vet inte heller vilken av fläktarna som kommer täcka infästningen.
Skruvarna sitter ganska långt ut på Fresh
K7an är ungefär 175 mm i diameter och helt rund utan flänsar eller annat. Om din Fresh på bilden har ett fläktblad på 100 mm så tror jag det kan gå? Mät diagonalen så vet du ju, är den mindre än 175 så är saken biff. Min Pax är lite mindre, 165 mm, så det är ju egentligen den som är slimmad. Sedan finns det ju flera Pax, min är en äldre Passad multi som gått ur produktion. Ska vi få ett avgörande här?
Angående antalet funktioner och inställningar på K7 an så verkar det förstås förnämligt med så många. I ärlighetens namn så är det ju mest praktiskt för tillverkaren som kan sälja samma fläkt till konsumenter med olika behov. Det är i princip aldrig man ändrar inställningarna utan man kör på den automatik som passar ens behov.
 
Fulkemisten
P Pe_Er skrev:
Jag ska in med ytterligare en fläkt i huset, innan vintern. Oklart vilken modell det blir men jag lutar mot en Fresh. K7an funkar ok men inte perfekt. Tycker inte att den reagerar som den bör, på fukt och närvaro.
Nä men jag känner egentligen lite likadant. Ska in med en fläkt på lilla toan så småningom och jag har faktiskt sneglat på Fresh. Känns lite som Hemköp, Coop eller Willys det här... :crysmile:
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
K7an är ungefär 175 mm i diameter och helt rund utan flänsar eller annat. Om din Fresh på bilden har ett fläktblad på 100 mm så tror jag det kan gå? Mät diagonalen så vet du ju, är den mindre än 175 så är saken biff. Min Pax är lite mindre, 165 mm, så det är ju egentligen den som är slimmad. Sedan finns det ju flera Pax, min är en äldre Passad multi som gått ur produktion. Ska vi få ett avgörande här?
Angående antalet funktioner och inställningar på K7 an så verkar det förstås förnämligt med så många. I ärlighetens namn så är det ju mest praktiskt för tillverkaren som kan sälja samma fläkt till konsumenter med olika behov. Det är i princip aldrig man ändrar inställningarna utan man kör på den automatik som passar ens behov.
Mätte fläktbladen och dom är 110mm, diagonalt mellan sskruvhålen är typ exakt 175mm, så det blir på håret!

Men nu när ni säger så här så inser jag ju att förmodligen är ingen av fläktarnas fuktstyrning någon höjdare.
Kanske att jag gör så som min första tanke var, jag hade funderingar på att sätta in en egen fuktmätare på toaletten, dra in en extra tändtråd och sätta en z-wave strömbrytare som får agera återfjädrande strömbrytare och sköta fuktsensor.
För fläkten i sig har jag inget emot, den gör sitt jobb, så länge den startar.

Pe_Er: Hur menar du att den inte reagerar som den ska? Fungerar den 1 av 5 gånger? Behöver 2-3 stycken duscha för att den ska gå igång? Eller hur pass dåligt fungerar den?
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
T TheeDude skrev:
Mätte fläktbladen och dom är 110mm, diagonalt mellan sskruvhålen är typ exakt 175mm, så det blir på håret!

Men nu när ni säger så här så inser jag ju att förmodligen är ingen av fläktarnas fuktstyrning någon höjdare.
Kanske att jag gör så som min första tanke var, jag hade funderingar på att sätta in en egen fuktmätare på toaletten, dra in en extra tändtråd och sätta en z-wave strömbrytare som får agera återfjädrande strömbrytare och sköta fuktsensor.
För fläkten i sig har jag inget emot, den gör sitt jobb, så länge den startar.

Pe_Er: Hur menar du att den inte reagerar som den ska? Fungerar den 1 av 5 gånger? Behöver 2-3 stycken duscha för att den ska gå igång? Eller hur pass dåligt fungerar den?
Jag anser att närvaro sensorn ska reagera direkt, när man kommer in i rummet. Det gör den ibland, ibland dröjer det och ibland reagerar den inte alls. Sen har vi fuktsensorn som fungerar bra oftast, men om flera duschar i följd, så kan fläkten ofta få för sig att gå ner till grundflöde, trots att fuktpåslaget i rummet är påtagligt och ökar.. Så nej den fungerar inte perfekt och jag är inte 100% nöjd. Men känner ändå att den får duga tillsvidare.
 
Jag är väldigt nöjd med den Fresh intellivent 2.0 som jag har och märker framförallt att fuktsensorn fungerar bättre när fläkten går på konstant lågvarv för att sedan öka när det kommer fukt i rummet.

Har två andra fläktar som har fuktstyrning men inte lågvarv och där krävs det att man sprutar vatten på sensorn med en blomspruta för att de ska gå igång. Verkar bli nåt microklimat under skalet som gör att fukten inte når sensorn. Det blir en till intellievent för mig.

En annan sak att tänka på är att fläkten ska vara lätt att demontera för rengöring. Damm som fastnar minskar effektiviteten och bidrar till oväsen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Följer denna tråd då jag är inne på att sätta in nya fläktar jag med. Uppe på lilltoan blir det en pax calima pga utrymmesbrist, fick bra pris på 950 kr så kändes helt ok.

Är lite sugen på intellivent och k7 också men kan ej bestämma mig.

En liten fråga till er, om ja ska sätta en frånluftfläkt nere i källaren, ska jag då sätta den i tvättstugan där murstocken är eller ska ja sätta den i torkrummet som är bredvid tvättstugan och dra ut fuktigluft där? Det kommer sitta frånluft på 2 ställen i murstocken och huset har självdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.