Jag har ett gammalt aggregat Tylö Typ 5S med manöverpanel TS 16, allt från 1973. Nu har jag fått problem med brytaren till kapillärrörtermostaten som styr 2 faser (L1 och L2). När jag slår på strömmen till bastun och termostaten står på "0", så är endast 1 fas bruten (aggregatet får alltså ström från 2 faser). När jag vrider upp termostaten till 40°C så slår tredje fasen in och aggregatet går på full effekt. Men termostaten slår inte ifrån vid 40°C utan fortsätter konstant att gå på full effekt.
Jag kan höra klicket när jag vrider upp och ner på ratten till termostaten då andra fasen kopplas in/ur. Jag har testat med "buzzer-funktion" på mulimeter när elen varit bruten, L1 är konstant till och L2 slår till när jag vrider på termostatratten. Jag har värmt upp kapillärröret med varmluftpistol i bastun till 90°C men termostaten bryter ändå inte. Någon som känner till problemet?
Gammalt Tylö bastuaggregat Typ 5S med stenar ovanpå, synliga värmeelement undertill, inuti en bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal Tylö manöverpanel för bastu med termostat och brytare från 1973.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser att det var ett tag sedan du hade detta bekymmer men jag har exakt samma problem som du just nu.
Hittade du lösningen?
Ny termostat?
 
H HenkeNSK skrev:
Ser att det var ett tag sedan du hade detta bekymmer men jag har exakt samma problem som du just nu.
Hittade du lösningen?
Ny termostat?
Jag har samma aggregat. Fick byta termostat efter 11 år och mycket flitigt användande (2-3 ggr/veckan).
 
Ny termostat till Tylö bastu TS-16 kostar 832 kr inkl frakt från min återförsäljare i Hässleholm.

Man byter då termostat och kapillärör+givare i ett.
 
Problem med manöverpanelen: Pga okunskap undrar jag om vänstra vredet bara är av/på. Jag kunde vrida höger varvid aggregatet startade men kunde inte sedan vrida tillbaka (vänster) är det tidsstyrt eller har något hakat upp sig??
 
  • Vintage Kassettbandspelare, svart, retro design, rundade knappar, röda och gula accenter, bärbar, TV8 märke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På mitt är det vänstra endast av/på. Brytaren kan dock gå riktigt trögt om den ej använts på länge. Jag tror att detta är en medveten funktion för att straffa de som använder bastun som förråd.

Förslag: 5-56 från baksidan 😃 eller ta av plastratten och vrid försiktigt med en tång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.